Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsrettighedsloven - Hvornår er noget plagiat?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa allesammen!

Jeg har startet en virksomhed hvor vi sælger kunst som plakater. Alle vores plakater bliver lavet i limited edition (10-100stk)

Vi har haft nogle problemer med vores produktion da de mener at nogle af billederne er direkte eller tæt på plagiat...

Men hvornår er noget plagiat? Jeg var ret så sikker på der var noget der hed kunstnerens frihed til fortolkning.

Det skal siges at vi har skrevet kontrakter med alle vores kunstnere, hvor de har skrevet under på at deres materialle er deres eget.

Så mit spørgsmål er må man male portrætter af kendte og sælge videre, hvis portrættet ikke er malet ud fra et originalbilleder? Hvor mange procent må man bruge fra et originalbillede før det er plagiat? Er det ulovligt at trykke plakater der indeholder Tintin hvis der er figurere på billedet fra et andet univers?

Jeg har svært ved at gennemskue reglerne, og ud fra andre plakatvirksomheder kan jeg se de både bruger Mickey Mouse, Chanel, og andre store mærker? Så hvorfor må de?

Håber nogle kan gøre mig lidt klogere.

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

plagiat er når dit eget billede ligner noget allerede kendt. det er meget enkelt.

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er 3 love som du skal være opmærksom på.

Det er markedsføringsloven, ophavsretsloven og varemærkeloven.

F.eks. er Coca Cola et varemærke, som du krænker hvis du sælger plakater hvor deres logo, navn eller varer indgår.

Du kan søge på varemærker via https://www.dkpto.dk/se-om-din-ide-er-ledig, som du også kan spørge, hvis du er i tvivl.

Tilmeldt 8. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jan. Men er det selve ideen altså at bruge for eksempel mickey mouse, eller er der snak om at et værk ligner et andet værk?
Tilmeldt 8. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej! Mange tak for svaret :) Jeg kan så blot undre mig over hvordan citat plakat for eksempel kan bruge logo fra F.eks. Coca Cola, i sær når de er så store. Eller for den sags skyld bruge alle de citater som jo er direkte kopi fra kendte citater.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Eftertegne andres maleri eller foto er forbudt - Hvor meget - ja sådan at det  kan ses det er taget fra noget andet - så er det kopiering af noget med ophavsret - formentlig er Kim L klart brud ud fra det billede jeg mener at huske det taget fra

Cola vil kunne være både kopi af noget andet og risiko med logo mm men den er jeg mere usikker på - Cola har eneret på deres flaske og logo og den udgør jo hele ideen der

Mickey og chanell er vælgdig godt ophavsretbeskyttet. En del betaler så for at måtte bruge dem. Andre lever sikkert livet smask farligt for det var ikke dem jeg ville vælge at gå i clash med

Du er sælger og ansvarlig - At du så kan gå efter "kunstneren" er din sag, men det er dig som dem der krænkes markedsføringslov eller ophavsretslov som de går efter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkelhammers:
Hej! Mange tak for svaret :) Jeg kan så blot undre mig over hvordan citat plakat for eksempel kan bruge logo fra F.eks. Coca Cola, i sær når de er så store. Eller for den sags skyld bruge alle de citater som jo er direkte kopi fra kendte citater.

enten efter betalt aftale - eller fordi cola ikke fremstår som var det en reklame men del af et stort sammenhæng  - eller fordi de bryder loven. Du kan jo heller ikke tro, at det er lovligt at cykle over for rødt eller op fortorvet, og argumentere med, at det ser du da mange gøre i København

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil lige påpege, at fordi andre bruger varemærker f.eks fra Coca Cola eller Disney, så er det ikke ensbetydende med, at det er lovligt, eller at de har nogen rettigheder til dette. 

Som andre her i tråden har skrevet, så er der flere ting, som man skal kigge på. Først og fremmest er der den ophavsretlige del, altså om designet ligger for tæt på et eksisterende værk. Her er det ikke nok, at man bare maler eller tegner efter noget, da det jo vil være en kopi af det oprindelige værk, som dog er fortolket.

Dernæst er der hele problemet med varemærker, hvor du på ingen måde, må benytte navne, logoer eller figurer, som er beskyttet af andre. På ingen måde, da enhver brug kommercielt vil være at anse, som en krænkelse og misbrug.

Og slutteligt er der markedsføringsloven, som du ligeledes skal overholde, og som du vil overtræde, hvis du lukrerer på andres værker eller varemærker.

Ja det er ulovligt at bruge Tintin, uden tilladelse, uanset om han bruges alene eller sammen med andre elementer. Ene og alene Tintins tilstedeværelse vil være en krænkelse af ophavsretten og varemærket Tintin. Og det bliver dyrt, meget dyrt, hvis rettighedshaveren opdrager misbruget.

Så det er en god ide at holde sig fra varemærker, altså brands som dem du selv nævner, ligesom det at bruge andres fotos, illustrationer eller grafik, ligeledes er no go...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)