Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når man ikke kan overholde, hvad man har lovet en B2B kunde, hvad gør man så?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Skanderborg
Tilmeldt 7. May 19
Indlæg ialt: 58
Fra  Marketing med mere Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har sagt ja til en opgave, som jeg ærlig talt har undervurderet og derfor ikke kan nå inden for aftalt deadline. I og med jeg har undervurderet tidsforbruget har jeg også sat min pris alt for lavt. Vi har aftalt en samlet pris for hele ydelsen, men opgaven er umulig at løse på den estimerede tid, og jeg har ikke mere tid at give, da jeg står og skal på ferie. 

Jeg har fundet en anden, der kan hjælpe, men den person har jo ikke lyst til at arbejde til den meget lave timepris, som jeg nu har sat barren for (jeg er ikke den eneste, der er langsom - jeg var bare den, der kom til at sende et urealistisk tilbud til kunden). 

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg kommer ud af det her på en god måde? Kunden holder på, at jeg skal levere som aftalt, men jeg kan ikke selv nå det, og jeg kan jo ikke tvinge en anden til at arbejde til en timepris langt under normalen. 

Jeg har selvfølgelig undskyldt en masse, men eftersom det ikke ser ud til at virke, har jeg lige brug for at få styr på det juridiske. SKAL man bare levere som lovet, uanset hvad?

Indehaver af konsulentvirksomheden Marketing med mere

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirstine Assenholm:

Jeg har sagt ja til en opgave, som jeg ærlig talt har undervurderet og derfor ikke kan nå inden for aftalt deadline. I og med jeg har undervurderet tidsforbruget har jeg også sat min pris alt for lavt. Vi har aftalt en samlet pris for hele ydelsen, men opgaven er umulig at løse på den estimerede tid, og jeg har ikke mere tid at give, da jeg står og skal på ferie. 

Jeg har fundet en anden, der kan hjælpe, men den person har jo ikke lyst til at arbejde til den meget lave timepris, som jeg nu har sat barren for (jeg er ikke den eneste, der er langsom - jeg var bare den, der kom til at sende et urealistisk tilbud til kunden). 

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg kommer ud af det her på en god måde? Kunden holder på, at jeg skal levere som aftalt, men jeg kan ikke selv nå det, og jeg kan jo ikke tvinge en anden til at arbejde til en timepris langt under normalen. 

Jeg har selvfølgelig undskyldt en masse, men eftersom det ikke ser ud til at virke, har jeg lige brug for at få styr på det juridiske. SKAL man bare levere som lovet, uanset hvad?

Ja, du skal levere som aftalt! længere er svaret på dit spørgsmål egentlig ikke.

 

Jeg kan sagtens, fra dit perspektiv, se det "trælse" i, at skal opfylde en forpligtelse til en pris som giver en for lav timepris. Men det er bare betingelserne for en selvstændig, og forhåbentlig giver det mere erfaring end overskud for dig. Jeg tror ikke der findes en iværksætter der på et eller andet tidspunkt har stået med samme problem.

 

Du skal hurtigst muligt finde ud hvordan du får løst opgaven. Om det er en underleverandør, du dropper ferien eller noget helt tredje er ikke så vigtigt - det vigtige er, at du som selvstændig har et ry for at "levere" varen og ikke et ry for det modsatte, for det er langt mere afgørende for din virksomhed på sigt end det tab du står overfor nu.

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirstine Assenholm:
SKAL man bare levere som lovet, uanset hvad?

Ja, som udgangspunkt er du forpligtet til at levere til den aftalte tid og pris. Din kunde er ligeledes forpligtet til at betale.

Kirstine Assenholm:
og jeg kan jo ikke tvinge en anden til at arbejde til en timepris langt under normalen. 

Så må du betale den pris din underleverandør kræver. Dette er ikke din kundes problem.

---

Hvad har i aftalt i tilfælde af forsinket levering?

For det kunne vel også være en mulighed at aflevere det du kan inden din ferie, og så lave resten når du kommer hjem.

Dette vil ofte være den billigste løsning, hvis der ikke er aftalt bod ved forsinket levering.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Velkommen til den virkelige B2B verden hvor aftaler skal overholdes.

Undskyld mig men det er godt nok useriøst at du ikke kan overholde det du lover bare fordi du skal på ferie. Kunde kan jo ikke gøre for at du har et større tidforbrug end forventet.

rent juridisk er du forpligtet til at levere varen til den aftale tid, da det ellers kan få økonomiske konsekvenser for dig f.eks i form at en hævet handle og et erstatningskøb fra kundens side. 

Så var jeg dig ville jeg få den anden du næver til at lave arbejdet til en rimelig pris - så må du bære tab der kommer.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

seoplus:

Kirstine Assenholm:
SKAL man bare levere som lovet, uanset hvad?

Ja, som udgangspunkt er du forpligtet til at levere til den aftalte tid og pris. Din kunde er ligeledes forpligtet til at betale.

Kirstine Assenholm:
og jeg kan jo ikke tvinge en anden til at arbejde til en timepris langt under normalen. 

Så må du betale den pris din underleverandør kræver. Dette er ikke din kundes problem.

Præcis.

seoplus:

For det kunne vel også være en mulighed at aflevere det du kan inden din ferie, og så lave resten når du kommer hjem.

Dette vil ofte være den billigste løsning, hvis der ikke er aftalt bod ved forsinket levering.

Jeg er ikke uenig det formentlig er det billigste - men på den lange bane er der stor risiko for at det bliver den dyreste løsning.

Trådstarter risikerer, at få et ry for at tage på ferie fremfor at levere til tiden ... det giver som regel ikke mange opgaver efterfølgende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Og trådstarter skal nok forvente - at leveres der ikke til tiden, og der er en klar tidsfrist, så vil der komme lidt rykkere, men hurtigt vil man kunne være ude i, at kunden er nødt til at lade en anden udføre det manglende (som så kunne være helt forfra) og den ekstra omkostning kunden dermed får, vil med største sandsynlighed blive væltet over på trådstarter, som jo brød aftalen, så hvis IKKE der kan opnås skriftlig forståelse for, at der bliver noget forsinkelse, så ville jeg ikke turde umiddelbart. Jeg ville droppe ferie, eller betale underleverandør det man kan få aftalt, og tage det som en fordyrelse af ferien

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det jo muligt at indgå en dialog omkring den forsinkede levering.

Kan trådstarter levere en væsentlig del af opgaven til tiden er retsstillingen anderledes, da der så skal foretages en vurdering af hvor væsentlig manglen er.

Køber er ligeledes forpligtet til at begrænse tabet. Denne kan derfor ikke bare kræve forfra fra anden leverandør, hvis der er foretaget levering af en væsentlig del af opgaven.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

seoplus:

Nu er det jo muligt at indgå en dialog omkring den forsinkede levering.

Kan trådstarter levere en væsentlig del af opgaven til tiden er retsstillingen anderledes, da der så skal foretages en vurdering af hvor væsentlig manglen er.

Køber er ligeledes forpligtet til at begrænse tabet. Denne kan derfor ikke bare kræve forfra fra anden leverandør, hvis der er foretaget levering af en væsentlig del af opgaven.

jamen helt enig - altid prøve dialog og naturligvis er det ikke bomsikkert man får en ekstra omk. man skal bare være klar over, at det jo er en risiko ved væsentlig mangel og overskridelse af aftale. Alt kan gå meget bedre end den frygt - men kendt risiko er jo ikke så dumt når man skal vurdere sin ferie nu eller senere

Jeg frygter lidt, ud fra trådstarters beskrivelse, at der kan mangle ganske meget . måske tilmed alt - men det ved trådstarter bedst

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

For lige at gøre en ting klar.

KAN du ikke løse opgaven selv, eller kan du ikke NÅ at lave opgaven?

Hvis du ikke kan løse opgaven selv men må købe dig ind hos en underleverandør, regningen bliver på din regning.

Hvis du bare ikke kan nå at lave opgaven, så vil jeg bare være ærlig overfor kunden og love den en ny deadline der bare SKAL overholdes. Giv dem en god forklaring på hvorfor du ikke kan nå deadlinen.

Alt i alt, så må du selv tage skraldet og bare arbejde mere. Det har jeg også prøvet, det er meget naturligt at fejl som nyopstartet erhvervsdrivende (regner med du er nyopstartet).

"Af skade bliver man klog, men sjældent rig"

Tilmeldt 22. Apr 18
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Thjaaaa som alle de andre skriver - Den må du bare æde :-) Det er ikke sjovt at regne forkert. Jeg har lige nu et stillads til at stå til et tagprojekt. Det pisser ned og har snart gjort i en uge. Regningen for stilladset ender på mit bord og er stille og roligt ved at æde mit overskud/løn på projektet. Det ender også med at jeg skal have ekstra folk ind så vi kan blive færdige. Der en kun EN der kan betale for dine fejl når du er selvstændig og det er dig selv.

Jeg ville 100% hyre hjælp, betale regningen og levere et godt stykke arbejde til tiden. Hvis du gør det, kommer der sikkert mere arbejde og så tager du bare det det koster :-)

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)