Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momspligtig beløb ved kommissionssalg moms

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 26
Fra  StudieGo Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Det haster lidt, da jeg har et møde med 2 kunstnere i morgen hvor jeg skal have styr på følgende spørgsmål ;-)

HJÆLP!

Vi er ved at starte en butik som sælger nye brugsgenstande (kunst, håndværk mm.) som fx keramik, malerier og tekstiler.

Jeg synes at reglerne omkring momspligt i forbindelse med kommissionssalg er uklare. Kan i hjælpe ved at forklare momspligtig beløb i følgende eksempel:

1) Butikken sælger en keramik-kop til 100 kr.

2) Kommisionen er 40 kr.

3) Afregningsbilag på 60 kr. sendes til kunstneren.

Jeg ønsker ikke at kunstneren skal modtage et opgørelse over antal solgte varer hvorefter at han skal lave en faktura til mig.

I stedet ønsker jeg at jeg kan sende en faktura/kreditnota/afregningsbilag til kunstneren. På den måde skal kunden ikke foretage sig noget, men blot modtage pengene (ligesom fx Just-Eat gør når du afregner med en Resturant).

Jeg er dog kommet i tvivl: Er det muligt at sende et afregningsbilag og skal jeg lave salgsmoms på hele salgsbeløbet på 100 kr eller kun kommissionen på 40 kr eller på begge dele?

Jeg er ikke revisor og har brug for et rimeligt "simpelt" svar. Gerne med eksemplet jeg har givet i mente. Og gerne med en forklaring på hvordan man laver et afregningsbilag så kunstneren slipper for at sende en faktura.

kunstermoms

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er nok ikke nogen her der med sikkerhed tør tage stilling til kunstnermoms - men det må de som fremstiller varen jo vel have undersøgt OM de er kunstnere med unikke kunstværker - eller laver håndarbejdsprodukter i keramik osv - 

Hvis de er private og ikke omsætter for 50.000 kr per 12 mdr - så behøver de jo ikke momsregistrering og så kan du bruge brugtmomsordningen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html og så må du ikke vise moms på dit salg men skal afregne moms af de 40 kr du beholder - når du sender "producenten" et afregningsbilag 

Omsætter de hver for sig ialt mere end 50.000 kr per år - så skal de være momsregistrerede men mon de gør det 

Nærmere kan jeg ikke komme det - vent på andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt vil jeg mene følgende ud fra dette scenarie:

1: Kunstner sælger egne kunstgenstande til din butik. Kunstgenstande er defineret i momslovens §69 stk 4.

Når der er tale om salg af egen kunst (Kunstner sælger til din butik) skal KUNSTNER ikke lade sig momsregistrere før salget overstiger 300.000kr om året (udvidet momsgrænse). 

2. Da du vidersælger andres kunst og modtager kommision vil dit salg være momspligtigt. 

3. Såfremt der er tale om at du "blot" formidler kunstgenstande jf. ML §69 stk. 4, men kunstner stadig har ejerskabet over maleriet så vil følgende gælde:

Salget er momsfrit op til 300.000kr om året

Din kommision er momspligtig:

Da du specifikt nævner ordet kommision gælder følgende: 

Hvis et galleri eller en kunsthandler sælger en kunstgenstand ved et kommissionssalg, skal der beregnes moms af den fulde salgspris, jf. momslovens § 4, stk. 3, nr.1. Ved kommissionssalg indgår galleriet handlen i eget navn og for kunstnerens regning efter bemyndigelse fra kunstneren. Det er, jf. kommissionslovens § 56, karakteristisk for et kommissionssalg, at køberen af kunstgenstanden skal rette eventuelle krav i anledning af handlen mod galleriet og ikke mod kunstneren.

OVERVEJ: om det ikke skal være på formidlingsbasis i stedet for. Altså ligesom et galleri, her er det momspligtige beløb kun din kommision.

Momslovens §4 oversat til din situation siger følgende: 

Galleriet skal betale moms efter lovens almindelige regler af formidlingshonoraret (provisionen). Galleriet anses nemlig for at have leveret en ydelse til kunstneren i form af lokaler, bistand med salg m.v. Dette er en momspligtig ydelse, jf. momslovens § 4, for hvilken galleriet skal udstede en faktura med moms til kunstneren.

Dit eksempel MED kommision: 

1) keramik køb sælger for 100kr.

2) Momspligtigt beløb 100kr =25kr

3) kommision  40kr - moms beløbet som du skal betale = 40 - 25kr = 15kr i fortjeneste

4) afregnings bilag til kunster 60 (fordi han/hun er momsfritaget)

Samlet her kan du se at momsen  er høj fordi du betaler moms af hele salgssummen. 

Samme eksempel men ved formidlingsvirksomhed: 

1) Keramik kop sælges for 100kr 

2) Formidlingshonorar 40 kr

3) momspligtigt beløb (kommisionen *25%) = 10kr

4) afregning til kunstner 60kr (er stadig momsfritaget indtil 300.000kr)

5) samlet fortjeneste for dig 30 kr. 

Mit råd er at være meget omhyggelig med hvad momsloven definitioner for kunstgenstande, formidling vs. kommision er. 

Venlig hilsen

Mathias

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)