Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bil til brug i enkelmandsvirksomhed (ejerskab, guleplader mm)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Oct 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej der

Jeg kan se dette spørgsmål er stille flere gange, i forskellige udformninger.

Jeg har også haft fat i skatteforvaltningen, på deres side om gulepladebiler har de endda et servicenummer de henviser til: 72222867 https://skat.dk/skat.aspx?oid=2236311 Ang. spørgsmålet.

Men det kan jeg så oplyse om det er helt spild af tid at ringe til dem, medarbejderen fortalte det kunne de skam ikke svare på - og da jeg prikkede lidt til hende og fortalte at det havde jeg svært ved at forstille mig de ikke kunne svare på, da de jo nok jævnligt fik spørgsmål i den retning …. (pga vore rigide regler på området) Så bedyrede hun at det skete såmænd aldrig. Men jeg kunne skrive til dem, så kunne jeg forvente svar inden for 1-3 mdr.

Så kan man jo ikke undre sig at de kan smide milliarder ud, for bagefter at give en et fradrag til forbryderne for omkostninger i forbindelsen med svindlen…. Nå nu fik jeg da lige luft, men her er sagen:

Jeg har en EMV (som nok bliver laver om til ApS ved årsskiftet), det er min eneste indtægt. Og jeg skal ud og have anskaffet mig en anden bil. Jeg er nu blevet så gammel, at der skal ikke længere fragtes børn, fodboldtasker osv. Kun mig selv og så evt. vare til og fra kunder. Så en lille varevogn er jo oplagt.

Jeg vil tro jeg ender med at køre 5000-7000 km til privat, og tilsvarende til erhverv.

 

1 Som jeg forstår det kan jeg købe en bil i firmaet, trække alle omkostninger fra, skal ikke føre kørebog, og jeg bliver beskattet af værdien af fri bil da den skal bruges privat (ud fra nypris) – korrekt?
Da man beskattes af nypris, kan dette vel ikke være aktuelt om det er en brugt bil man køber.

2 Eller, jeg kan købe den privat og betalte momsen fuld ud. Jeg afholder alle omkostninger. Jeg føre kørebog og får et fradrag pr. kørt firma-km. Men der skal betales privatbenyttelsesafgift på kr. 6.250 – korrekt?

3 Eller, jeg kan registrer den til delvisprivat anvendelse, så betaler jeg kun det halve af privatbenyttelsesafgiften. Og jeg kan trække momsen fra på driften f.eks. brændstof og service, men kan jeg også trækket ”varen” fra i regnskabet?
Hvorledes bliver jeg beskattet, i forbindelse med denne model?
Skal der føres kørebog?

Er der andre løsningsmodeller end ovenstående?

Og der er jo ingen tvivl om at det er en alvorlig sag at vælge den forkerte model: https://finans.dk/privatokonomi/ECE11515254/ny-dom-boern-i-den-forkerte-bil-kan-koste-dig-dyrt/?articleId=11515254%20target=&ctxref=ext  Man kunne ønske sig etaten var lige så nidkære i alt hvad de gør sig i, særligt der hvor der var virkelige store penge på spil.


På forhånd tak
OM

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fald lidt ned - du har så mange ?? at skat bare får lavet rod ved at telefonrådgive

I enkeltmands kan du ikke have hvidpladebil - og dermed skat af fri bil - uden VSO - kompliceret -

Du kan godt have rengulpladebil som firmaet betaler men som så kun bruges til firma, eller:

Papegøjeplade som er stor fordel i enkeltmands, da du selv køber med moms, betaler private benyttelsesafgift men - kan få fradrag for kørsel efter nøje ført kørebog med statens takst OG fradrag for moms af drift. https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

Det kan du så til gengæld ikke i ApS som er dit næste skridt


Med VSO eller  et ApS kan du have hvidpladebil og beskattes af nypris - hvis ny - og som prisiførste 36 mdr - og ellers 75% af prisen - dog mindst 160.000 + et miljøtillæg - brugt bil købt mere end 3 år efter ny - også 160.000 kr mindste grundlag + miljøafgift

Den forstår jeg godt skat ikke telefonisk giver dig hele turen i, for det ville give tonsvis af fejl, og er man som du er - super sur på skat inden du kommer igang, så er du nok endnu mere sur efter

Det tager ikke måneder at få svar på kommunikation som indlogget-  jeg har aldrig været over 8-10 dage faktisk ud over lige omkring årsopgørelsestid - så find det du vil - skriv under kommunikation om du har fattet ret - eller betal for rådgivning - Telefon og skats rådgivning går galt SÅ ofte at de ikke roder sig ud i det komplicerede - det er KLOGT

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Oct 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej John

Tak for dit detaljeret svar, det sætter jeg pris på.

Det har ikke noget at gøre med om jeg er sur på skat eller ej, men jeg er dybt kritisk. Min vi kan da godt lige tage et politisk spin her: Vi har verdens næst dyrreste off. sektor, deres servicenivaue er mange steder helt i bund, taler man med en off. servicemedarbejer efterlader det ofte en oplevelsen at borgerne er til for systems skyld og ikke omvendt.

Vi har siden 1972 haft en vækst på ca. 215% (500.000) ansatte i det off. Og vi kan nok godt være enig om der er ikke kommet 215% flere varme hænder, forsvaret er i sammen periode reduceret til under halvstørrelse - så hvor bruger man de mange ekstra hænder? Ikke til servicering af borgerne.

Og kan en ansat på deres servicelinje, ikke svare på de simple spørgsmål, så har de enten de forkerte ansatte, eller også bør de ikke udbyde en servicelinje. Der er mange brancher der har "hotline" hvor de løser afskellige mere komplekse spørgsmål med flere løbende variabler. Det er der dog ikke her, hun kunne jo evt. have henvist til en link hvor man i læmandsterm beskriver det - som du har. Det er jo helt statisk information, ikke et sprøgsmål om at fejlsøge ect.

Og jo svaret var 1-3 mdr. Det samme svar fik min ekskone da hun  i forbindelse med vores skilsmisse og nyt job havde behov for et estimat af hvordan hendes fradrag mm nu hang sammen, og dermed hvordan hendes lønseddel kom til at se ud - skriv - svar 1-3 mdr. Det kan en borger jo ikke vente på, her skulle hun bruge informationen til at træffe en beslutning om kommende bopæl. Og det kan jo ikke være meningen at en alm. lønmodtager skal søge hjælp hos en revisor.

Min respekt for mange af de off. etater kan ligge på et meget lille sted. Det er endt med "systemet for systemets skyd" Tag nu sagen med bedrageriget mod SKAT, det kan jeg på et eller andet plan godt "tilgive" da det har de jo ikke selv bedt om. Men deres håndtering af det efterfølgende, er under alt kritik. Dels burdre der havde rullet noget store hoveder hurtigt efter, og langt flere end der gjorde. Så deres straf/bøde over for den tyske bank 110mil, det svare til ca 1%. Tror du at du ville kunne nøjes med en straf på 1% om du snød systemet for f.eks. skat af et års løn? Og nu senest deres katastrofe pressemøde hvor de fortæller de har ladet bedragerne trække deres omkostninger fra + beløbet så lige har +1mia højere, de er da helt væk fra vinduet - om de ikke selv kan se hvad det gør for borgernes ringagtelse over for dem, og andre styrrelser.

Når jeg skal gøre op med migselv eller have en kunde til at overveje om noget er en "god/dårlig løsning" plejer jeg at stille spørgsmålet: 
Hvis det nu var en flyvemaskine, ville du så turde flyve i den?
Hvis det nu var en læge/sygehus, ville du så lade dig opererer der?
De off. styrelser er ikke noget vi selv kan fravælge, og derfor skal tingene bare være i orden. Det forpligter at have et monopol

Det vi har set hos SKAT, før, under og efter, hvis dette var sket hos Carlsberg, Jysk, Mærsk ect. så ville der været hældt chefer ned at brættet i en lid strøm. Hvorfor skal vi affinde os med mindre? En chefstilling i det off. er på ingen måde en sulteløn, du bliver betalt godt for at have et ansvar.

Endnu en gang tak for dit svar, forsat god aften.
Mvh OM

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)