Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger viden om at blive selvstændig digital nomade

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg er i øjeblikket i gang med at finde ud af hvordan jeg kommer i gang med en tilværelse som digital nomade. Planen er at starte et selskab og rejse til Sydøstasien i starten af næste år (2020). Er det smartest at oprette et ApS i Danmark eller er der bedre muligheder? Selskabet kommer ikke til at have nogen direkte relation til Danmark ud over mig som ejer.

Derudover er jeg også meget interesseret i tips og tricks omkring skat, forsikringer, og visa, men det er lettere at finde information om rundt omkring :) Hvis du har erfaringer på området vil jeg meget gerne have en snak.

-- Mathias
Tilmeldt 1. Jun 15
Indlæg ialt: 58
Fra  Lindahl Robotics Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias

Jeg er bestemt ikke nogen ørn til det du søger, men jeg kan dog hjælpe lidt tror jeg.

Jeg har før brugt en der har lavet samme trick og flyttede til udlandet. Der er noget med at man ikke skal betale moms op til 50.000 tror jeg det er hvis det er et udenlandsk selskab. Jeg kan desværre ikke hjælpe yderligere men det er da værd at undersøge.

Mvh

Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tytteboevsen:

Hej Mathias

Jeg er bestemt ikke nogen ørn til det du søger, men jeg kan dog hjælpe lidt tror jeg.

Jeg har før brugt en der har lavet samme trick og flyttede til udlandet. Der er noget med at man ikke skal betale moms op til 50.000 tror jeg det er hvis det er et udenlandsk selskab.

Det gælder alle selskaber og virksomheder - momspligt indtræder når det er åbenlyst man vil omsætte over 50.000 kr på en hver 12 mdr periode-  = normalt når man når 4000 kr per måned - da man ellers kan få moms på alt inden registrering

Øvrige spørgsmål kan ikke besvares ud fra de få informationen men - nomade betyder vel, at det ikke giver mening at registrere i andre lande end DK hvor du jo let kan stifte ApS (men ikke enkeltmands virksomhed uden dansk fast bolig og dansk skat) Din skat i øvrigt afhænger af utroligt mange forhold som nomade - https://johnhannover.blogspot.dk/2018/02/i-hvilket-land-er-jeg-skattepligtig.html  Selve dit ApS vil blot være dansk selskabsskattepligtig i første omgang - formentlig vil du også være dansk skattepligtig af løn du hæver i det danske selskab men du bør søge konkret råd fra en revisor inden du går igang
Visumregler er også meget forskellige men - de fleste lande uden for EU har krav for visum mm for at man må udføre arbejde i landet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar begge to.

Jeg er klar over at der ikke er nok information til at give konkrete råd, jeg leder nu også mere efter nogen der har erfaringer på området. Jeg skal selvfølgelig have fat i en revisor, og det her er en del af mit forarbejde så jeg kan stille vedkommende de rigtige spørgsmål.

Mit spørgsmål handler nok i bund og grund om det er smartest at starte selskabet i Danmark hvis jeg fx vil hyre arbejdskraft i Asien og/eller sælger mit produkt internationalt. Jeg tænker umiddelbart selv at det simpleste er at oprette i Danmark, og ændre det senere hvis noget andet bedre kan betale sig. Selskabsskatten er jo heller ikke ens i alle lande, men spørgsmålet er om det er besværet værd i forhold til hvad der er at spare. Dertil kommer vel også at internationale bankkonti ikke er lige så lette at åbne som dansk.

Jeg ved utroligt lidt om området, hvilket gør det svært at stille "de rigtige" spørgsmål. Derfor håber jeg at finde en der har været igennem nogle af de samme overvejelser :)
Fra Chiang Mai
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 2220
Fra  Move Marketing Co., Ltd. Skrevet kl. 04:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias,

Du er velkommen til at skrive til mig på kristian@move-marketing.dk - jeg har været bosat i Thailand siden 2009, hvor jeg startede ud som ansat, herefter digital nomade og er nu det jeg vil kalde expat herude :)

Her et par gamle, men stadig relevante indlæg, hvor jeg har udtalt mig :)

1: https://denniskjaergaard.com/dansk-ivaerksaetter-thailand/

2: https://www.d-i-f.dk/2016/10/13/debatindlaeg-oplev-verden-som-digital-nomade-1238/

3: https://finans.dk/protected/live/erhverv/ECE7780927/Han-valgte-Danmark-fra-for-at-blive-iv%C3%A6rks%C3%A6tter-i-Thailand/?ctxref=ext

4: https://jyllands-posten.dk/premium/turengaartil/ECE10971930/nimman-er-de-digitale-nomaders-kvarter-i-chiang-mai/

5: https://www.berlingske.dk/internationalt/fremtidens-arbejdsmarked-hvorfor-arbejde-paa-kontor-i-koebenhavn-naar-du-kan-goere

Håber du kan bruge noget af det - ellers skriver du som sagt bare :)

Mvh.

Fra Chiang Mai
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 2220
Fra  Move Marketing Co., Ltd. Skrevet kl. 04:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias BB:
Dertil kommer vel også at internationale bankkonti ikke er lige så lette at åbne som dansk.

Det kan faktisk være temmeligt besværligt at åbne en firma bankonto i Danmark, de fleste vil have forretningsplan, driftbudget og andre budgetter, og det ene og det andet, og derefter ringer de og siger 'desværre'....

Som ægte digital nomade vil jeg foreslå at oprette selskab+bankonto i et 'skattelyland', f.eks. Caribbien, nogle har nul regnskabspligt og 0 skat (men en årlig fornyelses gebyr). En rigtig 'digital nomade' rejser rundt og hvis du opholder dig under 6 mdr i hvert land så er du som regel i princippet ikke skattepligtig i det pågældende land. Hvis du opholder dig fast i eet bestemt land (dvs. ud over 6 mdr), så er du ikke 'digital nomade' men derimod indvandrer og så gælder andre regler fordi så er du skattepligtig i det land og så kan du ikke umiddelbart trække penge ud af selskabet i skattely-landet (og hvis du gør det alligevel bliver det opdaget = fængsel).

Et sådant selskab kan koste f.eks. 10.000 kr/år i vedligeholdelse (og det er en jungle og du kan nemt blive snydt). Men som sagt hvis du vil bo permanent i et andet land så opret evt. selskabet der i stedet. Min anbefaling som mangeårig udlandsdansker er at undgå så vidt mulig at have nogetsomhelst med Danmark at gøre (inkl. at eje fast ejendom i dk mens du bor i udlandet), der skabes bare skattetekniske problemer der kan koste dyrt i advokat salærer.

Hvis du så en dag kommer tilbage til DK efter at have solgt selskabet i udlandet så husk at først komme tilbage EFTER handlen er HELT overstået og betaling modtaget (bitter personlig erfaring)

Som Richard Branson siger 'Screw it, just do it!'

Go tur!

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey, så lige det her link i en anden tråd: https://www.xolo.io/about

e-resident + firma i Estonia, ser ret lovende ud specielt for digitale nomader.. (ikke billigt men det er ethvert andet selskab heller ikke)

Ser ud til der er 20% skat i Estonien som bliver trukket når du trækker penge ud.

Mvh.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)