Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Håndtering af det praktiske ved ejerleders død i lille virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange små virksomheder/selskaber er i den situation at der er en person der ved alt om virksomheden, har tegningsret til alt og hvor virksomheden reelt ingen værdi har uden denne person, ingen andre ved hvor alle papirer er, hvad der er af forpligtigelser....

Jeg har en sådan virksomhed som gennem et holdingselskab er ejet 50/50 mellem min kone og jeg. Hun har ikke tegningsret på noget i firmaerne, ikke rettigheder til at kunne råde over firmaets konti, da amerikanske skatteregler gør at vi - selvom vi ikke skal betale skat til USA - ellers får en meget dyr og kompliceret skatterapportering til USA, med nogle gigantiske potentielle bøder hvis vi laver fejl.

Hvis jeg dør ifalder firmaet øjeblikkeligt rapportering til USA (mere end 50% er ejet af person med skattepligt til USA) så det er ikke det der er det uafklarede.

Kan man lave testamente for hvad der skal ske med et firma og hvordan det skal ledes i en overgangsperiode indtil det kan realiseres, og kan man via testamente aller andre juridiske veje sikre at tegningsret automatisk overgår til min kone eller arvinger hvis jeg skulle dø.

Udover at sikre bedst mulig orden på bogholderi, hvor ting er hvad er så den bedste måde at sikre at jeg ikke efterlade mere rod end højst nødvendigt, og at andre kan håndtere det daglige?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

en bobestyrer kan ikke styre tegningsret i forhold til en anden ejer med mere end 50% - du skal have det i ejeraftale med denne, at ved din død så skal din arving have tegningsret - evt tilmed som del af vedtægter, at de to ejere med xx% skal have tegningsret, for så vil det jo automatisk være din arving - som du jo til dels kan afgøre via testamente (kan være tvangsarv men ellers ved uskiftet bo - jo din kone og efter hende- øvrige arvinger) 

I den periode der går fra du dør til din kone har arvet i uskiftet bo - vil hovedejeren være enste der kan tegne i princip, men hvis ejeraftale og evt vedtægter specificerer dine arvinger skal have tegningsret - så vil det jo kunne ske omg

Du skal så være sikker på at din kone og dine arvinger  øvrigt - hvis hun også dør, er gode til det du pålægger dem og ønsker det ansvar

Tror ikke jeg forstår, at tegningsret har betydning for skatterapporteringen til USA; men det går jeg ud fra du har helt check på

VENT på andre - der kan være smartere viden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan lave en fremtidsfuldmagt, som sikrer at en specifik begunstiget person får fuldmagt til at tegne firmaet i tilfælde af ejeres død/koma/anden tilsidesættelse af egne evner til at drive virksomheden og derved sørge for, at det er din kone/advokat/revisor eller anden betroet som kan sørge for at virksomhedens forpligtelser mv. indfries og drives efter de anvisninger du har givet vedkommende, ud fra den specifikke situation og grund til du er ukampdygtig.

Anbefales i de fleste små virksomheder hvor ejeren er en væsentlig del af den normale drift og administration mv., særligt hvis der er medarbejdere, som skal have løn osv.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak til jer bege for svarene!

Cookie - John Hannover:
Tror ikke jeg forstår, at tegningsret har betydning for skatterapporteringen til USA; men det går jeg ud fra du har helt check på

Grunden til at USA er vanvittigt kompliceret er deres globale beskatning af alle amerikanske statsborgere, folk med GreenCards...af deres globale indtægt uanset hvor i verden de bor, og hvad de betaler i skat i det land. FINCEN/FATCA betyder at hvis et "US Tax Subject" har rådighed oven en firmakonto som på et tidspunkt i et skatteår har aktiver for mere end 20000$ så skal firmaet skatterapportere til USA, eller IRS kan beslaglægge 10% årligt af personens globale formue. 

Det er en problematik der rent faktisk let kan opstå for en dansk virksomhed hvis man ansætter en person der er et "US Tax Subject" hvilket man ikke kommer ud af uden frasigelse af Greencard/statsborgerskab og efterfølgende havelågebeskatning. En dansk statsborger med greencard som måske har vundet det i GreenCard lotteriet og aldrig boet i USA, som bor i Danmark og som tjener penge på eks. et sommerhus er beskatningspligtig til USA for fortjenesten (2nd and subsequent homes). 

Cef:

Du kan lave en fremtidsfuldmagt, som sikrer at en specifik begunstiget person får fuldmagt til at tegne firmaet i tilfælde af ejeres død/koma/anden tilsidesættelse af egne evner til at drive virksomheden og derved sørge for, at det er din kone/advokat/revisor eller anden betroet som kan sørge for at virksomhedens forpligtelser mv. indfries og drives efter de anvisninger du har givet vedkommende, ud fra den specifikke situation og grund til du er ukampdygtig.

Anbefales i de fleste små virksomheder hvor ejeren er en væsentlig del af den normale drift og administration mv., særligt hvis der er medarbejdere, som skal have løn osv.

Fantastisk svar - tak!

Det lyder bestemt som noget af det som alt for få af os får tænkt ind i opsætningen af virksomheder og administrative strukturer, og det lyder som en struktur der kan designes så der i alle andre tilfælde end min død kan sættes en struktur op hvor vi kan holde os ude af FINCAN/FATCA problematikkerne, hvis en sådan fremtidsfuldmagt sættes op til at en person der ikke er "US Tax Subject" skal godkende betalinger. Om det er alt må jeg så grave dybere i, men Obama's skatteregler er et mareridt for amerikanere udenfor USA.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

vil en sådan fremtidsfuldmagt ikke kunne trumfes af den mere end 50% USA ejer som findes i drift - med mindre vi alene taler om Bronco holding som vel er rent hans og konens. I det kan fuldmagten vel virke, men hvis det er i drift med den amerikanske medejer (med mere end 50%), så må det vel kræve ejeraftale eller vedtægt og bevare en tegningsret?

I det eget holding vil den jo givet holde men taler vi ikke også drift med lidt under 50% ejerskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

vil en sådan fremtidsfuldmagt ikke kunne trumfes af den mere end 50% USA ejer som findes i drift - med mindre vi alene taler om Bronco holding som vel er rent hans og konens. I det kan fuldmagten vel virke, men hvis det er i drift med den amerikanske medejer (med mere end 50%), så må det vel kræve ejeraftale eller vedtægt og bevare en tegningsret?

I det eget holding vil den jo givet holde men taler vi ikke også drift med lidt under 50% ejerskab

vh John Hannover

Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke kender US lovgivningen. Det er dog et punkt vi tager med ud til alle kunder osv. fordi det er en god sikkerhed at have og ikke koster meget, at få en advokat til at udarbejde. Så er virksomheden sikret i tilfælde af akut død/sygdom osv.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

vil en sådan fremtidsfuldmagt ikke kunne trumfes af den mere end 50% USA ejer som findes i drift - med mindre vi alene taler om Bronco holding som vel er rent hans og konens. I det kan fuldmagten vel virke, men hvis det er i drift med den amerikanske medejer (med mere end 50%), så må det vel kræve ejeraftale eller vedtægt og bevare en tegningsret?

I det eget holding vil den jo givet holde men taler vi ikke også drift med lidt under 50% ejerskab

vh John Hannover

Driftselskab ejes 100% af holding, og ved min død vil holding være mere end 50% ejet af "a US tax subject". Så længe jeg lever - evt i coma - er holding og drift ikke et problem af den grund. Specielt med adgang til konti er der fælder, og formodentlig også mht. at tegne virksomheden da IRS synes at mene at den eneste grund til at en amerikaner har penge og økonomiske aktiviteter andre steder end i USA er at unddrage sig skat. 

En meget vigtig ting er hvor mange penge der står på konti i virksomhederne og hvem der må administrere dem.

Der er ingen tvivl om at vi skal have spurgt folk med specialviden om FINCEN/FATCA før man får etableret en fremtidsfuldmagt for det er "langhåret"

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)