Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af aktiver til virksomhed og bruge/sælge privat

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 21. Oct 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Et tænkt og spekulativt spørgsmål

Et eksempel: Jeg har en rundsav købt af min egen enkeltmands-virksomhed. Hvornår og hvordan kan den være 0 kroner værd i mit regnskab, og dermed ude af regnskabet?
I princippet kan jeg fra dag 1 bruge apparatet kun privat eller sælge det privat og derved give mig selv lidt mere i løn.

Jeg er klar over det er et gråzone spørgsmål, men kender flere der får nye mobiltelefoner f.eks hvert år, sidst på året.
Er det mig der er forkert på den eller har misforstået noget?

Er der nogen der kan forklare mig hvordan det hænger sammen, eller hvordan det lader sig gøre :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er aldrig sådan at du kan tage den og sælge den privat. Det du kan sælge den for er markedsprisen og det er så det mindste du selv må købe den ud for inkl moms - det gælder alt. Typisk ting skat falder over, at der er købt ting spm pludseligt ikke eksisterer mere men bare taget ud men det er må man aldrig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Oct 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvis en ting er slidt op, og dermed intet værd, hvad så?

Og mht. mindre ting som en smartphone, hvor mange kan man købe af dem? De kan jo gå i stykker hvis de kommer i klemme i lommen f.eks? Og det samme med en boremaskine som bliver slidt op?

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

enkelt: dit firma skal kun købe de ting det har brug for, for at løse arbejdsopgaverne.

det nytter altså ikke noget at købe 100 telefoner til videresalg, hvis du er tømrer...

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det korte svar er at uanset om varen er slidt og evt defekt så tilhører den stadig firmaet. Du kan derfor ikke bare tage den ud privat fordi du mener at firmaet ikke vil savne den længere.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

NielsenDenmark:
Hej alle

...

Jeg er klar over det er et gråzone spørgsmål...

Det er ikke et gråzone område - Det er direkte over for rødt !

Det du omtaler er direkte tyveri af aktiver fra din egen virksomhed. Hvis en virksomhed køber et aktiv i virksomheden og det bliver afskrevet fuldt, så tilhører det kun virksomheden. At man i skattemæssig forstand har nogle afskrivningsregler, som derved giver incitamenter til, at man kan erhverve nødvendige aktiver til, at tilvejebringe sine indtægter betyder ikke at aktiver ingen værdi har. Særligt værktøj og mobil telefoner har altid en værdi i handel. Prøv bare at slå det op på DBA. Den eneste måde, at få aktiverne ud af sin virksomhed er ved at købe dem ud til markedsværdi (igen - find den på DBA).

At tage aktiverne ud "fordi de ikke har nogen værdi" og sælge dem, er en argumentation hvor du skyder dig selv i foden. Netop fordi man sælger dem, viser man at de rent faktisk har en værdi.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

NielsenDenmark:

Men hvis en ting er slidt op, og dermed intet værd, hvad så?

Og mht. mindre ting som en smartphone, hvor mange kan man købe af dem? De kan jo gå i stykker hvis de kommer i klemme i lommen f.eks? Og det samme med en boremaskine som bliver slidt op?

Du drøfter noget der ligner skatte- og momssvindel. Det er heldigvis strafbart. 

Din virksomhed kan fint købe det den skal bruge og fratrække moms og omkostninger jf. reglerne herfor. (Bemærk særlige regler ift. ting der også normalt bruges privat).

Der kan også være et VIST normalt svind og opslidning, hvorved mobiltelefoner og boremaskiner forsvinder/bliver ødelagt/bortskaffes. Det vil der typisk ikke være problemer i. Men hvis det har et væsentligt større omfang end "normalt" (hvilket er MEGET lavt), så er det formentlig svindel.

Hvis det fx er et firma med kun én person (=ejer), og man f.eks. køber en ny high-end smartphone i firmaet hvert eneste år, så kan man næppe i alt have mere end 2 på ethvert tidspunkt. Telefon 2 kan være den ét år gamle, som man kan liggende som reserve. Den vil stadig have en betydelig markedsværdi når den er blevet 2 år, og det skal virksomheden så rimeligvis sælge den til. Husk moms. 
Hvis virksomheden ikke gør det, så skal den i hvert fald kunne "forklare sig" ved en kontrol. Enten skal telefonerne kunne fremvises, eller også bør man have skaffet sig dokumentation for at de er bortskaffet som affald. 

Som selvstændig skal man fokusere på at tjene penge, ikke på at lave fusk med fradrag!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

NielsenDenmark:

Men hvis en ting er slidt op, og dermed intet værd, hvad så?

Og mht. mindre ting som en smartphone, hvor mange kan man købe af dem? De kan jo gå i stykker hvis de kommer i klemme i lommen f.eks? Og det samme med en boremaskine som bliver slidt op?

så bør man sikre dokomention for at de er smidt bort - ex kvittering fra en genbrugsplads - eller aflevere gamle telefon ved køb af ny og få det med på kvittering - alt man ikke kan dokumentere forsvandt - og som så alligevel gjorde, kan skabe problem - da mange vil som du - beholde det selv eller give/sælge til familie. Det er klart rødt lys

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Oct 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig gode og brugbare kommentarer. At det er ulovligt, ja det er jo det der undrer mig. Ved bare at nogle jeg kender, er godt tilfredse med deres telefon, men køber stadig 1 ny hvert år som knægten så får, den kan han så sælge eller gøre med hvad han vil, indtil næste år.
Dvs. der bliver snydt en smule her, men ikke nok til at nogen vil løfte en pegefinger?

Og som en skrev, så er grundlaget for en virksomhed at tjene penge og ikke gå op i svindel osv. Den er jeg kun enig i, også grunden til mit spørgsmål?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

NielsenDenmark:
Rigtig gode og brugbare kommentarer. At det er ulovligt, ja det er jo det der undrer mig. Ved bare at nogle jeg kender, er godt tilfredse med deres telefon, men køber stadig 1 ny hvert år som knægten så får, den kan han så sælge eller gøre med hvad han vil, indtil næste år.
Dvs. der bliver snydt en smule her, men ikke nok til at nogen vil løfte en pegefinger?
Der bliver i så fald snydt helt klart - og opdager skat det i en kontrol så vil man da få problem. At andre snyder skal da ikke få dig til at gøre det - og at du ikke forstår det er ulovligt at få staten til at betale del af dine ting som du så forærer væk - fatter jeg helt enkelt ikke. Mener du staten skal finansieres visse menneskers salg af ting eller gaver til familien, men fradrag for moms og indkøb? Mamamia

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)