Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS til ApS - revisorerklæring

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 22:42 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

John,

du må undskylde, men det betyder jo reelt at det ene barn ikke kan vælge en skattefri aktie/anpartsombytning ned i et holdingselskab, mens det andet barn kan beholde dem personligt ejet.

Nu skriver du til John, men jeg kan bekræfte, at det er helt korrekt, som jeg også skriver ovenfor.

En af de betingelser der er knyttet til en skattefri aktieombytning er, at det nystiftede holdingselskab skal opnå stemmemajoritet i driftsselskabet. Hvis den betingelse ikke kan opfyldes pga. 50/50 ejerskab, så kan ombytningen ikke ske skattefrit.

Reglen er omtalt i Juridisk Vejledning her https://skat.dk/skat.aspx?oID=1945322&chk=216359

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 09:16 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

John/Ole

Nu er den feset ind på lystavlen og I har selvfølgelig ret, selvom det lyder som gøg og gokke og jeg kan da frygte det, hvis holdingselskaberne også skal have bankkonti mens processen foregår.

Men tak for info og hjælp.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:13 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

alle selskaber skal jo givet når de er etablerede have bankkonti - da penge jo ikke må stå på private konti. De skal også - enten udlicitere alt adm. regnskab osv - gerne mod en (lille) betaling for at vise det er seriøst - til andet selskab eller revisor - ellers skal der også for hvert holding tegnes lovpligtig arbejdsskadeforsikring for selskabernes registrerede direktør, uanset løn eller ikke https://startupadvisejh.blogspot.com/2019/05/arbejdsskade-forsikring-kort.html - og endeligt er der jo risiko for de kan behøve hjælp til årsregnskab mm - så lidt omkostninger er der jo ved hvert selskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 16:14 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

John/Ole

Der er selvfølgelig en anden mulighed, nemlig at holde egenkapitalen nede, købe 2 IVS’er som holdingselskaber og lade dem overtage børnenes anparter pr. 31.12 med skattepligt. At så egenkapitalen stiger med raketfart i 1. kvartal 2020 er så en anden ting.

Fordelen skulle så være, at der ikke er de andre af jer før nævnte bindinger om ejerskabstid mv. – ulempen er at det er lidt dyrere up-front i skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:27 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det vil jo være en helt anden konstruktion og ja - kunne have store skattekonsekvenser hvis værdier skal flyttes fra nuværende ind i to x IVS så skal det jo ske til helt reelle værdier og intet andet - ved køb af anparterne til deres dagsværdi på handelsdag fra sønnerne privat


Hvis jeg var dig, så bestilte jeg et møde med f.eks Ole som dygtig revisor, og fik gennemgået alt konkret ud fra kendskab til hele økonomien og ønskerne. Et galt valg her kan være meget dyrt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 16:29 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger også af, hvordan du har tænkt dig at "holde egenkapitalen nede", hvorefter den stiger "med raketfart".

Hvis du vil udskyde fakturering/indtægtsførsel af allerede leverede ydelser, så er det ikke lovligt.

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 16:31 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

John,

aktiverne består af et husleje depositum på 3.000 og kolde kontanter, passivsiden af egenkapitalen og løbende ikke forfalden gæld til "væsenet" (skat, am, moms og selskabsskat) og intet andet - så det er ikke svært

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 16:33 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Du glemmer at tage højde for goodwill.

Ved en skattepligtig transaktion vil der skulle indregnes goodwill i handelsværdien.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:36 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

John,

aktiverne består af et husleje depositum på 3.000 og kolde kontanter, passivsiden af egenkapitalen og løbende ikke forfalden gæld til "væsenet" (skat, am, moms og selskabsskat) og intet andet - så det er ikke svært

ah ok- troede der var værdipapirer osv med større værdi i det og det var afkast af dette som skulle kunne fordeles bedst muligt med frieste valg af hensyn til SU - dagpenge osv. Hvis der ikke er værdier - så opstår problemet skattemæssigt jo måske når/hvis værdier skal flyttes ind - og så er det jo spørgsmålet, om det er smart at flytte værdipapirer ind fra privat til selskab - det giver jo alt andet lig en del skat - og besværlig/dyr beskatning med 22% selskabsskat af lagerbeskatning årligt og så - 27-42% ved udbytte privat inden pengene er i lommen = mellem 40 og 56% af udbyttet, frem for 27-42% privat

Det er du dog givet helt med på - det er nok mig der ikke helt følger din tanke, men jeg vil nu godt fastholde, Betal en revisor for helt konkret rådgivning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 16:40 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole

og hvad er goodwillen i et selskab som i dets første 2 år regnskabsår har givet 5.000 i overskud og har en EK på 5.000 (hvis jeg holder overskuddet nede)? 

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)