Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danmarks fem største udfordringer for at skabe vækstiværksættere

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg skal til næste Innovationsrådsmøde præssentere mit syn på Danmarks fem største udfordringer for at skabe vækstiværksættere. Det vil sige at det ikke blot er iværksættere, men iværksættere der har en vækst på mere end 60 % om året.
Er der nogle kloge hoveder der har input til det?

Dbh Martin
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 5/28/2005 10:54:13 PM Forfatter:Martin Thorborg Jeg skal til næste Innovationsrådsmøde præssentere mit syn på Danmarks fem største udfordringer for at skabe vækstiværksættere. Det vil sige at det ikke blot er iværksættere, men iværksættere der har en vækst på mere end 60 % om året. Er der nogle kloge hoveder der har input til det? Dbh Martin


jeg er ikke helt sikker på at jeg har forstået spørgsmålet korrekt. er der tale om hvad der skal gøres i form af støtte igennem viden og penge for på den måde at skabe flere vækstiværksættere?

eller er der tale om hvad iværksættere skal gøre/satse på for at blive vækstiværksættere?

mvh kristian
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

hmm.. ok jeg har lige læst det her http://www.innovationsraadet.dk/uplfiler/program_InnovationLab.pdf går ud fra at det er det?



- et punkt kunne være bedre udnyttelse af synergi effekten (2+2=5). med dette menes at de danske iværksættere i højere grad skal ud fra hjemmekontoret og etablere sig i netværk. dette kan f.eks. være ved at flytte kontoret til steder som f.eks. iværksætter fabrikken. når man går blandt andre iværksættere vil man typisk yde sit ypperste, frem for hvis man går derhjemme i morgenkåbe, med mørkelagte vinduer og famler sig rundt imellem bjerge af pizzaæsker. hvis man har andre iværksættere rundt om sig så har man en masse kompetencer man kan trække på og det er altid godt lige at sætte sig ned at snakke sin ide igennem med en som måske har en helt anden tilgang til tingene end dig. dette giver altid en ny indsigt i dit problem/produkt og det kan være med til sikre ens succes.


altså at sørge for at iværksættere mødes med hinanden for at udveksle ideer og erfaringer (2+2=5)


 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil da gerne give et enkelt bud, på noget jeg finder meget vigtigt ...

Åbne grænser! Vi skal ikke tro at alle de klogeste mennesker i verden er født i Danmark og vi skal ikke tro på fagforeningernes formaninger om, at deres medlemmer sagtens kan løse alle de opgaver vi har til dem. Sådan er det nemlig ikke! Mange af de mest innovative virksomheder i Danmark har alvorligt brug for frit at kunne rekrutere de dygtigste folk fra hele verden og det nyttter ikke noget at de herefter skal kæmpe mod et umuligt bueakrati og ufleksible regler for at få folk ind.

Jeg husker f.eks. en dansk softwarevirksomhed for ikke så længe siden, der havde fået en kineser op til Danmark for at hjælpe med udforming og tilpasning af en strategi for udvidelse på det kinesiske arbejde. Der var INGEN i Danmark der havde den nødvendige ekspertise til denne opgave. Kineseren fik (såvidt jeg husker) 1½ års opholdstilladelse. Desværre tog opgaven længere end forventet, så da de 1½ år var ved at løbe ud søgte de om forlængelse så de kunne gøre det færdigt - men de fik nej! Dermed stod de til at miste hele den investering de havde lavet i projektet. Halve projekter har det med intet at være værd!

Udover almindeligt fremmedhad og rasisme har jeg meget svært ved at se hvorfor vi ikke bare skulle åbne grænserne totalt for følgende grupper:

A) Dem er beviseligt kan bidrage ekstraordinært meget til samfundet (eksperter af forskellig art - uddannet som uuddannet - det sidste er MEGET vigtigt! F.eks. er der for mit eget fags vedkommende (søgemaskineoptimering) INGEN sammenhæng mellem uddannelse og kvalliteter. )

B) Dem der vil investere over en vist beløb i danske virksomheder og arbejdspladser (USA har faktisk et sådan "investor Visa" - hvis du lægger mellem ½ og 1 million dollars får du dette yderst attraktive Visa uden yderligere problemer.) Det er sgu da for åndssvagt at sige nej til folk der står og banker på vores hoveddør med en pose penge de gerne vil investere hos os!


> er der tale om hvad der skal gøres i form af støtte igennem viden og penge for på den måde at skabe flere vækstiværksættere?

Personligt mener jeg ikke støtte er den rigtige vej at gå. Det er bedre at fjerne barrierer så de virkelgt innovative får åbnet mulighederne op, i stedet for at al støtten bare går til dem der er bedst til at skrive korrekte ansøgninger (se f.eks. på de mange EU støtteprogrammer, der kræver en akademisk niveau at ansøge om)

Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 5/29/2005 12:37:03 PM Forfatter: Mikkel deMib 


er der tale om hvad der skal gøres i form af støtte igennem viden og penge for på den måde at skabe flere vækstiværksættere? Personligt mener jeg ikke støtte er den rigtige vej at gå. Det er bedre at fjerne barrierer så de virkelgt innovative får åbnet mulighederne op, i stedet for at al støtten bare går til dem der er bedst til at skrive korrekte ansøgninger (se f.eks. på de mange EU støtteprogrammer, der kræver en akademisk niveau at ansøge om)



ja støtteordningerne er ikke særlig demokratisk skruet sammen. men kunne man ikke forestille sig at man lavede nogle nye støtteordninger med meget mindre papir arbejde, men som så ikke gav en pose penge men gav retten til en kontor til kun 200kr om måneden. på den måde vil det være muligt at give støtte uden meget papirarbejde, da man derved ikke skal sikre sig at den støtte man giver bliver "misbrugt". hvis man blot fjerner papirarbejdet og beholder de kontante støtteordninger så vil der nok være en del der bliver fristet af at lave en "proforma" virksomhed blot for at score støtten..

mht til at åbne grænserne så vil jeg give mikkel fuldstændig ret. faktisk kan man gå længere end ved blot at åbne grænserne, man kan måske også prøve at motivere nogle af de folk vi særligt gerne vil have til danmark (eksperter og investorer) ved f.eks. at give dem en gratis guide der følger dem rundt de første par dage i danmark? eller ved at betale deres flybillet og hotelophold (nok mest for investorer der er på besøg)

mvh kristian kh
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

> men kunne man ikke forestille sig at man lavede nogle nye støtteordninger med meget mindre papir arbejde

For at fortsætte med mit EU eksempel, så er det jo ganske tydeligt at der er brug for særdeles meget kontrol med projekterne for at sikre, at der ikke snydes. Det sker jo som bekrendt allerede. En løsere omgang med pengene ville ikke mindske snyderiet.

Jeg synes ikke det offentlige (os skatteydere) blot skal forære penge og resurser væk til enhver der påstår de er iværksætter. Det koster os ingenting at åbne grænserne for ovennævnte grupper (tværtimod!), men det vil koste rigtig mange penge hvis staten skal betale forskellen på markedsprisen for kont korlokaler og så 200 kr. om måneden. En sådan støtte går jeg ikke ind for.

Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/29/2005 1:28:32 PM Forfatter: Mikkel deMib 

 men kunne man ikke forestille sig at man lavede nogle nye støtteordninger med meget mindre papir arbejde For at fortsætte med mit EU eksempel, så er det jo ganske tydeligt at der er brug for særdeles meget kontrol med projekterne for at sikre, at der ikke snydes. Det sker jo som bekrendt allerede. En løsere omgang med pengene ville ikke mindske snyderiet. Jeg synes ikke det offentlige (os skatteydere) blot skal forære penge og resurser væk til enhver der påstår de er iværksætter. Det koster os ingenting at åbne grænserne for ovennævnte grupper (tværtimod!), men det vil koste rigtig mange penge hvis staten skal betale forskellen på markedsprisen for kont korlokaler og så 200 kr. om måneden. En sådan støtte går jeg ikke ind for.

ja det koster ingen ting at åbne grænserne og den er jeg helt med på. mht til billige kontorer så må jeg nok hellere lige uddybe min ide da den var lidt løst beskrevet ovenfor.

det jeg kunne forestille mig var at man havde 4 store iværksætter miljøer spredt ud i landet efter hvor der er mest brug for dem. der kunne være plads til omkring 200 personer i hvert af sådanne miljøer. ideen er at nå man er nystartet så kan man søge om plads i sådan et miljø. hvis man kommer ind og der er ledigt så kan man så få et kontor til meget billige penge (2-500kr om måneden). dog skal man kun kunne bo til leje et sådan sted i et halvt år. ideen med sådan et sted ville være at skabe et springbræt for iværksættere. i og med at man ikke kan bo til leje i mere end et halvt år vil man ikke risikere at der opstår alt for lange ventelister og at der er nogle der blot benytter det som billige kontorlokaler.

man kunne med fordel flytte erhvervscentrenes gratis rådgivning til sådanne iværksætter miljøer..

hvordan skal der finansieres? drop alle de andre støtte ordninger som menig mand/iværksætter alligevel aldrig får del i pga. alt bureaukratiet

mvh kristian
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :
  Et eksempel hvor idiotiskt vores samfund er indrettet:


Nogle super dygtige unge mennesker på DTU har igennem de sidste mange år gået og bygget på en meget meget effektiv brændstofdrevet bil. De er nået så langt med den, at de lige har vundet verdensmesterskabet inden for noget som jeg desværre ikke engang kan huske navnet på. Men deres bil kører op til 600 Km på én liter brændstof (!!). Det interessante ved projektet er, at staten ikke har givet nogle som helst penge til projektet, på trods af at vi her har med nogle nogle mennesker at gøre, som meget vel kunne sætte Danmark på verdenskortet som det mest iniovative land inden for fremtidig energi-udnyttelse. Jeg så et kort interview i TV med nogle af personerne bag projektet, og de var særdeles ærgelige over at de skulle gå tigger gang hos forskellige virksomheder og bede om støtte i form af penge og dele til deres projekt. De mente selv de kunne være nået endnu længere hvis de havde fået støtte for det offentlige. Derefter blev vores energiminister interviewet og hans udtalelser var meget undvigende, men gik i bund og grund på at han ikke mente der var fremtid i sådan et projekt....


Det tro sku´ da f..... at han ikke mener der er fremtid i det - Staten ser kun på hvor mange milliarder de årligt vil miste i afgifter, hvis vi alle pludselig kørte rundt i biler som kunne køre 10 gange så langt på literen. Man vælger at kigge på denne faktor i stedet for at se på hvilke indtjeningsmuligheder denne teknologi ville kunne indbringe hvis det blev en virkelig success - og så vælger man også at se bort fra at dette vil kunne løse vores fremtidige mangel på olie og være betydeligt bedre for miljøet...


Den form for tænkning mener jeg helt klart er den største barriere for iværksættere.


/Jesper




 
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for jeres glimrende hjælp, det er godt at få lidt inspiration til lidt ulønnet arbejde med at hjælpe fædrelandet på ret køl :-)))))

Dbh Martin
Tilmeldt 21. May 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :
"Udover almindeligt fremmedhad og rasisme har jeg meget svært ved at se hvorfor vi ikke bare skulle åbne grænserne totalt for følgende grupper"

En gang stjal vi de deres råvare.
En gang hentede vi slaver.
Skal vi stjæle den resurse, der nu har værdi ?

En gang var et væsentligt argument overfor østblokken, at grænserne var lukkede. Nu lukker vi dem ! Den gang var østblokkens argument, at kun de dygtige (relativt lavtlønnede) ville rejse til vesten.

Måske var det en bedre ide at lade dårligt uddannede rejse ind og få viden/erfaring og rejse hjem igen. Det kunne måske give en meget bedre verden hvor der ikke var grobund for "fremmedhad og racisme".
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)