Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stor momsgæld, kan fogeden tage mine leasede maskiner og tvangssælge huset?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Mar 19
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som er gået mindre godt og jeg har oparbejdet en stor momsgæld på ca. 300.000kr. Jeg er begyndt at betale moms, men det er den gamle gæld, der er blevet opgjort, så nu kommer Gældsstyrelsen så snart på besøg og vil selvfølgelig have deres penge. Jeg vil hellere end gerne betale, men det hele er vokset over hovedet på mig, da jeg har haft nogle personlige problemer. Jeg kan på ingen måde skaffe de 300.000kr og det hele virker uoverskueligt. Jeg har nogle leasede maskiner og en leaset bil og noget værktøj. Kan de gøre udlæg i dem? Min kone har en bil, der ikke er betalt ud. Kan de tage den? Hvad med vores hus? det skylder vi meget i og der er ikke 300.000kr i friværdi. Hæfter min kone solidarisk med mig vedr. min momsgæld? Jeg ved at det bliver et helvede, men vil gerne gøre mit til at afdrage min gæld, men er det ikke noget med, at man kun kan få en afdragsordning på 12mdr? Jeg kan ikke skaffe 30.000kr pr måned ekstra. Er der noget jeg kan gøre inden Gældsstyrelsen kommer på besøg? Jeg har ikke en revisor. Vil Skat prøve at hjælpe, så jeg kan beholde mit firma og få betalt gælden eller vil de tage hvad de kan og sælge det under værdien?

Mvh 

Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Din kone hæfter ikke - heller ikke hvis hun ejer en del af huset - hvor de så max kan pante din del, hvad de mig bekendt næppe gør
Udstyr der er leaset kan de stoppe hvis de erklærer dig konkurs, for så stopper leasingselskabet jo med at lease til dig, men de kan ikke tage maskiner der ikke tilhører dig - og det vil fremgå af leasing aftalen om de evt gør det og i hvilken udstrækning.

Gældstyrelsen vil søge en afdragsordning, men udgangspunktet er at de indgår den for 1 år af gangen - men så kan forny den hvis overholdt. Jeg vil tro de godt kan forestille sig, at du ikke kan klare 30000 per måned - men omvendt er der jo en risiko for, at de vil erklære dig konkurs = personligt konkurs og stop for virksomheden dermed. De vil givet også (har vel allerede krævet månedsmoms)

Med mindre du har tilgang til en person der er rutineret i at tale med gældstyrelsen, så kan jeg ikke se der er mere du kan forberede, ud over at have et 100% overblik over dit regnskab frem til i dag, og et seriøst budget der viser hvad du forventer i overskud for 2021 (det er her en revisor eller tilsvarende måske var nyttig)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Mar 19
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Det lyder betryggende med huset. Tænker ikke at vi kan få banken til at hjælpe med momsgæld og der er heller ikke særlig meget friværdi i huset. Så de kan ikke lave lønindhold hos min kone? Hvad mener du med månedsmoms? Det er første gang at de henvender sig, selvom det er "gammel"momsgæld. Mht. konkurs, så har jeg jo nogle leasede maskiner og bilen (gulplade). De kan jo ikke gå tilbage til firmaerne, så der her jeg jo udgiften hver måned til dem, uden at de tjener sig selv ind.  Kan disse udgifter så medregnes i vores budget? Hvor meget må de egentlig tage pr måned, altså hvor stort et rådighedsbeløb må man beholde hver måned? Kan de tvinge min kone til at sælge bilen (den er ikke betalt ud)? Det er en mellemklassebil. Vil de kunne sige, at vi skal skaffe en mindre og billigere bil? Min kone er afhængig af bilen til og fra arbejde. Ved godt at det er mange spørgsmål og at du kun kan svare generelt. Er der mulighed for gratis gældsrådgivning og hvilken kan du/I anbefale. Der er så mange gældsrådgivere på nettet, og vi vil helst ikke bruge dyre penge på ingenting.

Mvh Søren

Fra Skanderborg
Tilmeldt 9. Jul 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes virkelig du skal tage et møde med en revisor. Det lyder til at du trænger til at få ro i maven, og få besvaret alle de spørgsmål du har. Det er en kæmpe omgang du skal i gennem, så det handler også om at du skal passe godt på dig selv, og komme i gennem det bedst muligt.

Det kaster lidt penge, men tror de er rigtig godt givet ud.

Med venlig hilsen
Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

ettolrahc:
Så de kan ikke lave lønindhold hos min kone? Hvad mener du med månedsmoms? Det er første gang at de henvender sig, selvom det er "gammel"momsgæld

nej de kan ikke lave lønindeholdelse hos din kone.
Månedsmoms er moms der opkræves per måned, feks fordi man tidl ikke har overholdt momsfrister

Det er ikke første gang de henvender sig - du har fået rykkere for manglende moms inden - nok i din erhvervs eboks - og nu er det så første gang gældsstyrelsen henvender sig, men ikke første gang de har bedt om pengene vil jeg mene

ettolrahc:
Mht. konkurs, så har jeg jo nogle leasede maskiner og bilen (gulplade). De kan jo ikke gå tilbage til firmaerne, så der her jeg jo udgiften hver måned til dem, uden at de tjener sig selv ind.  Kan disse udgifter så medregnes i vores budget?
det kan jeg ikke sige - hvis de erklærer firmaet og dermed dig personligt konkurs, så vil de jo gå tilbage til firmaerne der leaser  og de vil så have et krav med konkursboet = dig evt.

Hvis du ejer bilen kan de tvinge dig til at sælge den men det gør det ikke hvis den er nødvendig for at du kan opretholde en indtægt - den er langt mere kompleks 

Jeg husker ikke månedsminimum - men vil også anbefale du får hjælp fra en revisor - og det koster så noget, men der er ikke meget andet at gøre

Du får ikke gældssanering på momsgæld på 300.000 kr så det er ikke vejen - men skab ro ved at betale en revisor eller tilsvarende for gennemgang, og nej jeg kan ikke anbefale nogen specifik - jeg kender heller ikke til gratis gældsrådgivning umiddelbart - slet ikke i forbindelse med ikke privat gæld - så som momsgæld i firma

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)