Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmaoverskud: Udbetal løn/udbytte eller spar op som egenkapital?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Sep 16
Indlæg ialt: 10
Fra  Kontekst & Lyd Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej gode mennesker

Jeg og mine medejere af en konsulentbiks er meget i tvivl om, hvad vi skal gøre med vores heldigvis pæne overskud for 2020.

Skal vi udbetale store dele af overskuddet som forskudsløn, så vi sænker overskuddet og undgår at betale virksomhedsskatten på 22% ?? 

Hvis vi har forstået det rigtigt, kan vi trække udbytte ud til 27% af den virksomhedsbeskattede del af vores egenkapital, og de hhv. 22%/27% svarer i sidste ende til en personbeskatning på ca. 43% - hvorfor der ikke burde være en skattefordel - eller ulempe - ved at lade overskuddet stå, betale virksomhedsskatten og senere trække udbytte ud. 

MEN! Der er garanteret noget, vi overser. Måske er der nogle gyldne regler, nogle tommelfingreregler for, hvad man gør? (Udover at spørge sin revisor). Så: Løn ud eller lade overskuddet blive stående som egenkapital?

Vi er 3 mand, der ejer lige meget, og vi snakker et overskud på rundt regnet 400.000.

Tak på forhånd til alle, der byder ind! :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du taler 22% selskabsskat, må det være et selskab - IVS eller ApS. SÅ bør i udbetale løn (hvis I har brug for det) op til bundskattegrænsen først. Herefter vil udbytte til 27% holde jer under topskat - men over 27% grænsen er der jo så 42% og det betyder efter den betalte selskabsskat ialt topskat

Løn til topskat-  så udbytte til 27% og derefter enten lade stå eller ud til topskat - og så jo  være glad for så stort overskud, at man kommer af med skat.

se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Sep 16
Indlæg ialt: 10
Fra  Kontekst & Lyd Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit svar, John!! :-) 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)