Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fastsættelse af pris på software

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,
jeg har et spørgsmål vedr. prisfastsættelse af software. Jeg har udviklet et stykke software som jeg agter, at sælge i forskellige licensudgaver. Er der en deFacto model som man kan beregne prisen på en licens udfra? Eller måske et stykke software der gør arbejdet for en?

Mvh
Michael
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har aldrig hørt om en model for beregning af priser for software. Overordnet afgøres prisen jo af, hvad kunderne vil betale.

Det handler jo om hvor unikt produktet er. Hvis der findes lignende produkter andre steder, der kan sammenlignes, så er udgangspunktet jo her. Hvis det overhovedet ikke findes i forvejen må du jo se på hvor langt tid du har brugt på udviklingen (og hvor langt tid det tager andre at udvikle samme facilitet). Hvis en anden kan gøre det på et par uger, ja så er prisen jo max et par uges timeløn til en udvikler. Så er der jo noget med garantier, support, nye features m.m. Samtidig skal du også have med, hvad en kunde får ud af produktet. Har kunden en økonomisk fordel skal det jo med ind i prisfastsættelsen (hvad kunden sparer skal du jo også have en bid af *S*).
 
Jeg kender til et stykke software, der for et par år siden kostede over 1 mio. kr, da udbuddet af den type var lille. I dag koster det 1/10 af prisen, da udbuddet er noget større.
 
Jeg ville foretage beregninger udfra hvad du umiddelbart selv synes at du ville give for et sådant stykke software, timeprisberegning, kundens besparelsesberegning, produktsammenligning og en ekstern udviklers pris (=5 beregninger). Så har jeg en basis. Det kan være, at der er behov for andre beregninger. Hvor jeg så ville lægge mig, afhænger af det enkelte stykke software.
 
God fornøjelse.
 
Hilsen Jakob
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)