Det kommer da 100 % an på varen. Bestiller jeg en sofa til 80.000 kroner, så har jeg nok en formodning om at den liiige skal produceres først, da det nok ikke er dem de sprøjter ud hver dag.
Jeg synes generelt at forbrugerne i dag er fuldstændig håbløse hvad angår forventning til lagerstatus. En ting er at vi stadig lever i en Covid-10, om vi vil det eller ej - hvilket giver udfordringer ift. lagerstatus. Men uanset hvor man handler, så har forbrugerne en forventning om at butikken har et lager på størrelse med IKEA. Faktisk burde man lige have 50 på lager af alt i alle farver og størrelser.
Jeg har tidligere været sælger i et stort møbelhus i Danmark. Her var kunderne altid af den overbevisning at de bare kunne afhente samme dag. I sortimentet var der +2.000 forskellige møbler - mange i forskellige varianter, opstillinger, størrelser, farver, you name it - selv hvis man havde IKEA som lager og havde en af hver i alt på lager ville det ikke kunne lade sig gøre ift. plads - dernæst kommer økonomien.
Sælger du produkter til 100 kroner er det sgu nok en god ide at have det på lager. Har du et let og hurtigt omsætteligt produkt er det nok en god ide at have det på lager. Sælger du et produkt som kan konfigureres, så giver det nok mening at bestille det hjem efter salget.
Hvis folk brokker sig over 1 uge, 4 uger eller 8 ugers leveringstid fordi produktet skal bestilles hjem eller produceres - så kan du altid smide miljø kortet (særlig ved produktion). Når jeg solgte møbler med lang leveringstid var det nemt at lukke kunden ned ift. den klare forventning om at det blev leveret samme dag, ved at fortælle at vi producerer køber på bestillingen. Det er til gavn for miljøet og hjælper mod hele "køb og smid væk kulturen".
Oplys hvad du sælger - så er det nemmere at forholde sig til. Min holdning er dog at vi danskere er super forkælet ift. leveringstider. Det kan ikke gå hurtigt nok. Det skulle jo gerne lande i skødet på os 10 min efter bestilling.