Hej Aminoer :) Håber en kan hjælpe: Er det korrekt, at der i Sverige skal fremgå præcis hvad det kan forventes at koste, at sende en vare retur, og såfremt der ikke gør det - så er butikken ansvarlig for at betale alle returomkostninger? En kunde har købt en masse varer via vores svenske shop, og efter 29 dage (dagen før udløb) ønsker hun at returnere alt. Vi henviser så til returadressen, men kunden sender et skærmprint med en juratekst på svensk, hvori der står, at en butik gerne må lade kunden betale returomkostningerne, men i så fald skal der stå, hvor meget en retur koster. Det er jo lidt svært at gisne om. For det kan jo koste alt imellem 10 - 5000,- afhængig af om det er brev eller en sofa med en fragtmand. Men jf. kunden & teksten, så gælder det, at hvis der ikke står dette, så hænger butikken på returomkostningerne. Men kan det virkelig være sandt? Pft. :) |
vent på andre- men det er jo EU regler, så svært at tro Sverige kan have andre regler. Konkret er, at du skal betale kunden varen og fragten frem til kunden retur mens kunden selv betaler for returnering - dog kun hvis det fremgår tydeligt, at kunden selv skal betale for returforsendelse i dine betingelser.
Disse regler i EU siger i alle fald ikke, at du skal skrive den konkrete pris for at varen kan sendes retur til dig - blot- at det tydeligt skal fremgå at det er kundens omkostning.
Jeg kan umuligt se Sverige skulle kunne ændre på de forbrugerregler som er rene EU lovbestemte - Det er heller ikke med in konsumentverkets anvisning til virksomheder (forbrugerombudsmanden) If the customer cancels the distance purchase | Konsumentverket men vent på andre
vh John Hannover