Hej med jer, Jeg har søgt lidt på Google, men jeg synes ikke helt jeg kan finde et konkret svar på mit spørgsmål så nu forsøger jeg Amino. I Tyskland hæfter man eftersigende 'privat' som administrerende direktør for sin flåde, hvis det skulle vise sig at man ikke overholder loven såsom eksempelvis ikke at møde rettidigt til TÜV eller have biler i sin flåde med for lavt dækmønster. Hvordan er reglerne i Danmark? Hæfter virksomheden og bliver bødestraffet eller andet, hvis man har varevogne (3500 kg) i sin flåde, som eksempelvis bliver stoppet hvor lyset ikke virker eller dækmønsteret er slidt væk? Eller er det chaufførernes ansvar således han hæfter og det er ganske indenfor lovgivningen at chaufførerne betaler bøden, hvis ikke chaufføren gør virksomheden opmærksom på, at der er fejl og mangler på køretøjet? På forhånd mange tak :-) De bedste hilsner |
Både virksomhed/ejer af bilen - og chauffør har bøder efter hver sin skala ved fejl på køretøjet - helt afhængig af fejlen - manglende lys, overlæs - graden af lovbruddet og og og-
Bøder for kørselsfejl - hastighed er på chaufføren - vandvidskørsel og konfiskaton kan føre til regres - vil ofte stå i ansættelesaftale som det også gør ved leje/lånebiler
vh john Hannover