Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frustration, irritation og "økonomisk" coronaramt

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 18. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Frustration, irritation og "økonomisk" coronaramt...

HJÆLP, hvad gør I andre, der har fået lukket sit firma, og er kommet i klemme hos skat/bank??

Det er ikke fordi jeg ikke tjener penge pt- tværtimod 

men jeg fik tvangslukket mit firma sidste år pga for sent indleveret årsrapport, hvilket betyder at Skat kun vil give mig lov til at fortsætte med nyt cvr nr, hvis jeg indbetaler et fuldstændig urealistisk højt kontantbeløb  (316.000 som jeg selvfølgelig ikke har)..

Jeg kan heller ikke få åbnet en ny erhvervskonto i min bank (skylder dem ikke noget fra det lukkede firma, men jeg er ikke nogen lukrativ kunde mere, som jeg har været da jeg tjente rigtig mange penge!)..

Har oprettet privatkonto hos Lunar, men de godkender ikke min branchekode så jeg kan oprette en erhvervskonto!! ..... Har fakturaer for ca 200.000 jeg ikke kan få sendt ud (offentlige- så betalingen er sikker nok)...

har ikke kunnet få økonomisk hjælp via hjælpepakkerne og har levet af min opsparing det sidste år....

FUUUUUCK hvor er det bare frustrerende at knokle ca 50-60 timer om ugen og bare blive behandlet som total kriminel af skat- og det er jo ikkefordi jeg ikke vil betale min gæld- men må ikke sende fakturaer ud!!....(Der var sjovt nok ingen kontakt fra skat i alle de år, jeg betalte topskat!!!!!!)

Lone

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12662
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

lpjensen:
jeg fik tvangslukket mit firma sidste år pga for sent indleveret årsrapport, hvilket betyder at Skat kun vil give mig lov til at fortsætte med nyt cvr nr, hvis jeg indbetaler et fuldstændig urealistisk højt kontantbeløb  (316.000 som jeg selvfølgelig ikke har)..

Sjovt du klandre SKAT , når det er dig der ikke har haft styr på dine ting - hvorfor var det du ikke fik indleveret den årsrapport eller fik kontaktende skifteretten for at få tvangslukningen annulleret ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

lpjensen:
men jeg fik tvangslukket mit firma sidste år pga for sent indleveret årsrapport, hvilket betyder at Skat kun vil give mig lov til at fortsætte med nyt cvr nr, hvis jeg indbetaler et fuldstændig urealistisk højt kontantbeløb  (316.000 som jeg selvfølgelig ikke har).

Start med at indse, at du jo alene selv er skyld i, at du ikke fik indsendt den årsrapport. Det er en af de få krav der er, for at man kan handle med alle andre - helt uden personlig hæftelse
Nu har du så kikset og skat stiller sikkerhedskrav. Det tyder på der er mere i sagen end du fortæller for det gør skat kun, hvis skat eller moms har haft stort tilgodehavende i det selskab du fik tvangslukket - og kravet på 316.000 skal være beregnet ud fra den sikkerhed skat så kan kræve, for ikke igen at stå i samme situation. Helt som hvis du havde solgt varer til Petersen og Petersen var tvangslukket og skyldte dig en masse penge - så ville også være klog hvis du krævede forudbetaling

Hvis du INTET skyldte skat og moms, så stiller de ikke, ud fra en tvangslukning et krav på 316.000 kr i sikkerhed, og her må du gå til en revisor hvis du mener at kunne bevise, du INTET skyldte det offentlige da du lukkede. Så kan beløbet reguleres til - hvad der svarer til det som skat max taber på en periode

lpjensen:
Jeg kan heller ikke få åbnet en ny erhvervskonto i min bank (skylder dem ikke noget fra det lukkede firma, men jeg er ikke nogen lukrativ kunde mere, som jeg har været da jeg tjente rigtig mange penge!)

Hvis du tidl var rigtigt lukrativ (mange penge ind betyder ikke lukrativ) og ikke gav banken hvidvask eller tilsvarende problemer, så er det ikke manglende lukrativ der får dem til at sige nej. Så er det usikkerheden ved at skulle gennemgå alt igen, hvidvask KYC kontrol ark med alt, i forhold til om du nu er klart til at være selvstændig - herunder selv føler ansvar for din situation med manglende årsrapport (som du har været rykket for i flere omgange i e-boks inden det blev sendt til tvangsopløsning i skifteretten  - og igen fra skifteretten med mulighed for genoptagelse i 3 mdr efter du fik besked om du var til tvangslukning - uanset hvad du påstår eller tror)

lpjensen:
Har oprettet privatkonto hos Lunar, men de godkender ikke min branchekode så jeg kan oprette en erhvervskonto!! ..... Har fakturaer for ca 200.000 jeg ikke kan få sendt ud (offentlige- så betalingen er sikker nok)
det er ikke altid let at få bankkonto - og slet ikke hvis man lige er tvangsopløst og overfor banken virker som et offer, frem for at tage ansvar, men det lyder underligt, at f.eks Lunar ikke godkende grundet branchekoden - hvis du har regninger til det offentlige for en branchekode der handler med det offentlige - er normalt helt ufarlig. Hvad har du for branche kode?

Det lyder også mærkeligt at du har fakturaer du ikke kan få sendt ud - for så har vi jo klar fejl nr 2. Du har fået tvangslukket men forsat drift uden virksomhed og har nu fakturaer for 200.000 kr - som vil have moms på 40.000 alene i sig - vel helt uden at være momsregistreret og have det firma der skal til, for at kunne have fakturaer for så mange penge klar til udsendelse og har arbejdet 50-60 timer uden at have et firma at gøre det i og dermed uden momsreg og ret til at skrive den slags fakturaer
Det vil også, hvis det er sådan du beskriver det i banken, være nok til et meget hurtigt nej alle steder

Jeg tror, selv om du ikke har lyst til udgifter, at du behøver hjælp fra en proff der kan stå og se tingene lidt mere på afstand, end det du kan nu som meget frustrerende. Det kunne være i dit netværk, en advokat eller revisor, som ville gennemgå hvad der er op og ned, og hjælpe dig til evt nedsat sikkerhedskrav fra skat og måske udnytte forbindelser i banker, til at skaffe dig en indgang. 

Frustration og skubben fejlen over på andre, er i alle fald sidste løsning du skal kaste dig over

god vind med at finde en der kan skubbe sagen i rigtig retning - til da - i mellemtiden - søg job så du ikke ender økonomisk helt galt selv personligt men viser initiativ

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogle gange sker der ting i verden, som man ikke selv er herre over- såsom corona etc der har vendt op og ned på mange folks liv som selvstændige...

Og jeg spørger ikke om,  hvad jeg skulle have gjort, men om hvad andre folk har gjort i nogenlunde samme situation ..

Vil skam rigtig gerne betale min gæld til skat etc, løber ikke fra mit ansvar der, men dét er ret svært når der bliver spændt ben for een...

L

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

lpjensen:
Vil skam rigtig gerne betale min gæld til skat etc, løber ikke fra mit ansvar der, men dét er ret svært når der bliver spændt ben for een

Jo men det benspænd kommer sig af at du har overset flere rykkere både fra EOS i e-boks og sidenhen elektronisk og brev fra skifteretten om tvang, hvor du havde (måske har) 3 mdr til at genoprette selskabet.
Benspændet består i, at de (her skat/moms) som du skyldte en masse penge da du lukkede, vil sikre sig det samme ikke sker straks igen. Ellers kunne alle jo sikre sig mod personlig hæftelse via et selskab - hæve løn i massevis, og så bare lukke inden der skulle betales skat og moms og kreditorer, og det ville jo heller ikke fungere i samfundet

Det som er spørgsmålet her er, om de over 300t jeg forstår der kræves i sikkerhed fra skat/moms ved nyetablering - er udtryk for den risiko skat løber - for beløbet skal relatere sig til de de tidl. har kendt som skat/moms for en periode (moms periode normalt) og kan dermed godt være til "forhandling" hvis du kan påvise de ikke tabte noget der passer med den sikkerhed. Pengene/sikkerheden er dine og slippes løs igen når du viser du betaler skat/moms

Den kommer du ikke uden om ved nyt selskab desværre - og så - når den er løst, så bør bank også kunne løses.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skriver ingen steder at jeg ikke skylder skat penge- OG at jeg selvfølgelig gerne vil betale dem tilbage...

Mht revisor og bogholder så har jeg haft begge dele-  og du har helt ret i, at dét i sidste ende er mig, der har ansvaret-  selvom jeg har betalt mig fra selv at lave regnskab og indberette..Dette blev bare ikke gjort.. 

Og mht bank, så skylder jeg IKKE banken noget som helst- Har forlængst betalt både kassekredit etc ud.. Jeg har bare ikke haft samme indtægt som før I tiden.. Altså er jeg ikke lukrativ- præcis ligesom mange andre, der ikke kan skifte bank..

Skat har lavet en beregning på at jeg har 5 medarbejdere ansat, der hver tjener minimum 25000 om måneden... - gennemsnit af andre virksomheders indtægt , der har samme branche kode derudover beregnet moms, atp etc oveni- som de vil have inden start)....

Dét håber jeg kommer tilbage og bliver rigtig- men pt tjener de ikke noget - timelønnede..(man skal jo opgive 1-5 medarbejdere hos skat, når man skriver at man skal være momsregistreret)... Har også indbetalt 40.000 til et ApS, der står hos legal desk..

Og NEJ,  Lunar godkender desværre ikke min branche kode..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

lpjensen:
Jeg skriver ingen steder at jeg ikke skylder skat penge- OG at jeg selvfølgelig gerne vil betale dem tilbage...
det er jeg helt med på - men det ændrer ikke ved, at skat/moms kræver sikkerhed for et beløb svarende til den kommende skat/moms når du stifter nyt selskab. Det er ikke den skat du skylder du dermed betaler - den skal betales oveni sikkerheden - med mindre skat mener du er beskyttet som selskab, men det må du jo undersøge.

De nye penge er sikkerhed og ikke betaling (i alle fald var det sådan du skrev det først - så ren ekstra sikkerhed - dine penge stadigt men ændrer ikke ved skattegælden som sådan)

Banken ser ikke blot på lukrativ - hvad det så end er - og ser det ikke som fordel der ikke er lån.

Banken vil blot så kræve flere penge for at give dig en konto, da de skal tjene pengene på gebyr (og dermed kan du være lukrativ nok pludseligt), men har man været tvangslukket, så ser de nu en gang negativt på sagen, og har mindre lyst til at risikere noget som helst (banken kan trækkes over, du kan tilmelde nets/pbs og moms betales og trække i minus uden bank eller du kan stoppe det osv - banken kan hæfte overfor kunder der betaler dig via kredit kort og og

Det er altid op ad bakke med ny bank hvis man lige er tvangslukket. Det er lovtanker op pligt til banker om erhvervskonto generelt, men det bliver ikke før 2023 og bliver givet ikke gratis og lige så givet en meget begrænset kontoform

lpjensen:
Skat har lavet en beregning på at jeg har 5 medarbejdere ansat, der hver tjener minimum 25000 om måneden... - gennemsnit af andre virksomheders indtægt , der har samme branche kode derudover beregnet moms, atp etc oveni- som de vil have inden start)

og det er så den du evt kan få hjælp til at forhandle (jeg ville få hjælp af en der taler skats sprog og forstår den slags - feks en revisor)

hvis du ikke skal have 5 ansatte osv så vl tallet kunne være et andet.

Den med banken ikke accepterer din branche kode kan kun afhjælpes ved anden bank. Hvad har du for en branche, for jeg forestiller mig, at dine kollegaer i samme branche vel har en bank (enkelt brancher håbløst næsten - crypto f.eks)

Så skal du måske via en brancheforening og høre om de har kendskab til banker der er venlige overfor din branche

god vind med det i alle fald

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Lunar er en ny digital bank og har flere branchekoder de ikke godkender.. 

Har skam både snakket og skrevet med dem...

Og mht bank og gebyrer så har jeg i den grad betalt en kæmpe del af min indkomst til dem.... bla 23 % I kassekredit på 500.000 over ca 10 år... Den betalte jeg ud for flere år siden da jeg var rigtig træt af betale så høje % - siden har jeg ikke været en "god kunde"... for har hverken boliglån (også betalt ud forlænget), kassekredit eller andet....

Jeg har været selvstændig i 16 år og omsat for mange penge.... Ny filial direktør og ny bankrådgiver gør absolut ikke tingene lettere at være kunde I Sparekassen S.... (har været kunde I over 30 år-)

Jeg er altså ikke ny i gamet- kun ny i forhold til at være "på spanden)

(Har det sidste år bla været ansat som poder hos Falck deraf de mange timer, for har også skullet finde nye kunder etc)

L

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

lpjensen:
Lunar er en ny digital bank og har flere branchekoder de ikke godkender.. 
i know - derfor du må videre og finde en bank der tager din branche. med mindre den er meget speciel så kig dig rundt og se, om der findes andre i din branche i DK, og hvis der gør, så regn med, at de har en bank - så ikke give op - men Lunar kan sagtens fravælge brancher (ved de gør med crypto men det er de ikke ene om) ligesom det kan være en dårlig undskyldning for bare at komme uden om dig med tvangslukningen.

Brancher som frisør, cafe, pizzaria, vikar m.m.fl kan have det sværere end andre

Ved også at mange kan have besvær med banker - men det kan du jo ikke bruge til noget - jeg ville se om ikke sparkassen S så alligevel er løsningen - måske få en personlig samtale person til person med den ny filialdirektør - men først skal du jo løse den med CVR og sikkerhed - så tag tingene i rækkefølge for ikke at køre sur

Når huset, som du skriver, er betalt ud og anden gæld osv - så kunne du jo tage et lån med sikkerhed i huset for den garanti skat kræver - det er jo ikke penge ud af lommen, bare en garanti du får igen 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Skriver ingen steder at mit hus er betalt ud- kun boliglånet

Og jeg har fået nyt cvr nr og indbetalt 40.000 til nyt ApS- kan bare ikke bruge det før de andre penge er betalt ( de 316.000)

Og mht Lunar, så fik jeg konto hos dem med det samme- men mangler som sagt en erhvervskonto fordi de ikke støtter branchen...

Nå, tak for sparringen....  jeg er ligesom en korkprop- jeg skal nok komme igen!!

L

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)