Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af selskabskapital kortvarigt

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Nov 10
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg står overfor at skulle oprette et ApS Og i den forbindelse, skal jeg jo som bekendt stille med 40.000 i selskabskapital.

De 40tkr kan jeg sagtens lægge med det samme, men jeg vil gerne have udbetalt løn fra firmaet med det samme - også omkring 40.000. der bliver faktureret i firmaet umiddelbart efter udbetalingen af de 40.000.

Hvis man antager, at det kommer til at foregå således:

Dag 1: oprettelse med kapital på 40tkr.

Dag 2: udbetaling af løn på 40.000

Dag 3: faktura på 50.000 betales.

Tænkt eksempel, ja. og der vil i praksis nok gå et par uger mellem lønudbetaling og fakturabetaling fra kunde.

Så vidt jeg har forstået, kan man ikke dette, da de 40.000 ikke må forsvinde fra virksomheden. Men i dette tilfælde, hvor jeg allerede i samme øjeblik som jeg udbetaler lønnen med sikkerhed ved, at der bliver indbetalt 50tkr indenfor få dage, kommer jeg så i problemer?

Kort sagt, kan jeg uden problemer betragte selskabskapitale som en meget kortvarig kassekredit?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må gerne bruge selskabskapitalen. Hvis den falder til under halv, er der regler for generalforsamling og notat i regnskabet - men det helt afgørende er, at du sikrer der er forsvarlig kapital til driften

Du skal naturligvis i pt 2 huske at der skal ske samtidigt indberetning af skat og tilbageholdes skat og am bidrag osv så du får ikke de 40 ud

Kapitalen er en arbejdskapital - men hvis du forsætter gældssætning på et punkt hvor det er klart du ikke kan betale, så vil du kunne få personlig hæftelse ud af det, så man vil jo godt bevare en rimelig selskabskapital  - meget mere om det her https://johnhannover.blogspot.com/2019/05/tabt-selskabskapital.html 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Nov 10
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret - jeg havde netop håbet på et svar fra dig! :)

Selvfølgelig skal der betales skat, AM-bidrag osv. Det var bare for at holde det simpelt.

Jeg mener jo netop også, at jeg sikrer En ansvarlig kapital qua, at jeg med sikkerhed ved, at pengene går ind få dage senere..så i min optik, er det jo mest et spørgsmål om bogføringsdatoer…så hvis jeg venter med at udbetale løn til eksempelvis den 3, når pengene er gået ind, så er det ikke noget problem?

Og et lille bonusspørgsmål:

Jeg købte privat den 29/4 den computer, jeg bruger som primært arbejdsredskab. Jeg har forstået det således, at jeg kan bogføre købet som udlæg i op til 6 måneder. Hvor fast er denne 6 måneders grænse? kan jeg eksempelvis bogføre den 1/11 uden problemer? Igen kun et spørgsmål om datoer, som jeg pricipielt kunne bagud-datere til den 29/10?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

De 6 mdr er den generellet max tid - og du må jo slet ikke have taget den i brug inden, og det kommer SKAT jo aldrig at tro med en computer, så den kan du ikke bogføre ind på anden vis end sælge den til markedspris (hvad kan du købe en brugt for - ofte under halv)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)