Det er sikkert blevet spurgt en del gange, men har aligevel ikke helt kunne finde svaret på det jeg har brug for.
Hvorfor skulle den faktura som stripe laver ikke være god nok? Det har jeg læst på nogle tråde at kunden skal have en "rigtig" faktura. Den som stripe laver indholder da dato, "afsender/modtager", faktura-nr osv så kan ikke se hvorfor den ikke skulle være god nok.
Så ift bogføring i Dinero, hvad er den korrekte måde at gøre det her? Selv manuelt sidde og indtaste og oprette en faktura på hvert salg? I så fald findes der værktøjer som kan gøre dette?
Spørgsmål: er det salg i DK med dansk moms eller til udlandet og evt. med lokal moms i modtagerlandet ?
jeg sidder og laver separate bogføringer for hvert salg i Dinero (+400 i år) og kan egentlig godt lide at have det derinde. Danske salg laves som rigtige faktura i dinero hvorimod salg til andre EU lande laves som finansbilag-bogføringer da Dinero som sådan ikke understøtter andet en DK moms.
Du kan sagtens få den faktura som Stripe laver til at indeholde alt hvad der kræves. Du skal selvfølgelig huske at opkræve den korrekte moms.
Du behøver heller ikke at bogføre fakturaene enkeltvis i dit regnskabssystem. Der er intet i vejen med at bogføre dem aggregeret. Fx total sum per måned - nok typisk også opdelt per land (eller momssats).
Hvis du bogfører aggregeret, så husk lige at gør dig bekendt med bogføringsloven. Du skal lige sikre dig at der er en reference af en slags mellem det du har bogført i dit regnskabssystem og de fakturarer du har i Stripe. Det kan du fx gøre ved at notere dig fakturanumrene fra Stripe i din bogføring i regnskabssystemet. Jeres revisor (eller Skat i tilfælde af audit) skulle gerne kunne kigge jeres bogføring igennem og følge sammenhænget mellem det du har bogført i dit regnskabssytem og de faktuaer der er udstedt Stripe.
Vi startede faktisk med at lave en integration som førte alle fakturaer fra Stripe 1:1 over i vores regnskabssystem. Og vi levede den faktura som regnskabssystemet genererede til vores kunder da vi også troede at fakturaen genereret i Stripe ikke levede op til kravene. Det fungerede også fint for os nogle år. Men til sidst var der så mange fakturaer/transaktioner at regnskabssystemet ikke længere kunne håndtere det. Så vi var tvunget til at finde en anden løsning (i samarbejde med vores revisor).