Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af ejendom

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min gamle mor ejer en lille udlejningsejendom som ligger i et ApS som er 100% ejet af min mor. Ejendommen er det eneste aktiv der er i selskabet. Ejendommen er for 30 år siden købt for ca. 1.000.000 kr. i dag har den en handelsværdi på 9.000.000 kr. Hun ønsker at overdrage ejendommen til mig. Jeg ønsker så at lave mit eget selskab og køre udlejning af lejemål i ejendommen videre der fra. Mit spørgsmål er:

1: Kan hun overdrage ejendommen til mig som gave - hvor ved vi selvfølgelig betaler de 15% af værdien (9.000.000 kr.) i gave afgift?

2: Hvis hun efterfølgende lukker sit ApS - bliver hun så personbeskattet af den værdiforøgelse der har været på ejendommen (9 Mio. - 1 Mio. = 8.000.000 kr.)?

Min egen logik siger mig at der jo ikke har været en fortjeneste på ejendommen som kan blive beskattet da den blot har skiftet hænder og der er betalt en gaveafgift/SKAT på 15% til staten - Min logik har desværre før slået fejl i forbindelse med SKAT :)

Håber der er en tal-ekspert der måske kan hjælpe.

På forhånd tak - Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

1 nej - alt mellem et ApS og nærtstående skal være til ren markedsværdi. 15% regler er private. Der skal en vurderng af ejendommen til for at I kan gøre det sikkert

2 nej hun beskattes af gevinsten i forhold til startkapital med aktieskat 27% for en lille del og 42% for langt mest

Ejendommen er ikke din mors, den er hendes ApS ejendom og det gør en kæmpe forskel

Hun kan ælge dig sine anparter men igen - nærtstående så skal det ske til fuld markedsværdi og rammer i for lavt, beskattes forskellen alligevel så I skal gå til en revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

1000 tak for hurtigt svar som altid.

Jeg går videre med en revisor og ser hvordan det kan ende op.

// Anders

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)