Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejdsbil - medarbejderansvar?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilket ansvar har en medarbejder for det køretøj et firma stiller til rådighed?

Sagen drejer sig om en ret ny bil (hybrid) som er kørt uden olie. Vi har som virksomhed overholdt vores ansvar med service etc., og medarbejderen har også kørt i bilen til og fra arbejde. Altså er han en morgen fra egen bopæl på vej til arbejdspladsen kørt tør (vi kan ikke tjekke en bil på hans privatadresse).

På motorvejen dør bilen. Han fortæller at den ikke har vist en advarselslampe om manglende olie, men værkstedet fortæller at bilen lyder (ordret) "som en russisk geværsalve" når man tænder den. Medarbejderen har for vane at smide nogle store hørebøffer på når han kører bil, så han har sandsynligvis ikke kunnet høre at bilen har brokket sig.

Kan han drages til ansvar? Værkstedet fortæller at bilen ikke lige kan reddes. Den kan ikke repareres medmindre man ønsker at skifte motor etc. En regning på minimum 75.000 + moms.

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Udgangspunktet må først og fremmest være at se om ulykken er dækket af en forsikring.

Som jeg husker erstatningsretten skal man for at blive personligt ansvarligt for ulykker med firmabil have handlet forsætligt eller groft uansvarligt. Det er så spørgsmålet om han har det. Hvis der ikke har været en advarselslampe om manglende olie men kun en lyd. Det er ikke forbudt at køre bil med hovedtelefoner, hvorfor det kan være svært at argumentere for groft uansvarligt - her er nok mere tale om simpelt uagtsomhed.

Nok siger værkstedet at den lyder som en russisk geværsalve men hvad siger de om advarselsblink? - og hvad kan eventuelt aflæses af bilens log?


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke du har en sag der holder mod medarbejderen. (lyder i øvrigt som der er tale om fri bil med beskatning)

Medarbejderen må udgå fra, at bilen der har overholdt service har olie på og at retsligt påvise særlig grov uagtsomhed - for en der må forvente alt er OK i bilen og måske tror - at sådan lyder den åbenbart - eller ikke hører grundet lyttebøffer (burde være forbudt at køre med så ambulancer mm ikke kan høres, men det er en anden sag) 

Hvordan ved værkstedet også hvordan den har lydt, hvis de ikke kan starte motoren - det kan jo også være kommet helt pludseligt at en pakning gik eller noget er knækket så olien på kort tid løb ud. Det lyder lidt som et gæt

Meget underligt der ikke har været advarselslampe - men der skal meget til, for at det er så groft uforsvarlig en handling, at du vil vinde en sag i retten på det, er min bedømmelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)