Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Registrering i årsrapport vedrørende tilbagebetaling af lån til holding

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere,

Jeg tilbagebetalte et lån fra mit holdingselskab til mit driftselskab sidste år, og skal nu registrere tilbagebetalingen af lånet i mit holdingselskabs årsrapport.

Eksempel:

40.000 kr overført/tilbagebetalt fra driftselskab X til holdingselskab X.

Da jeg ikke er super regnskabs kyndig, har jeg problemer med at identificere hvilken rubrik tilbagebetalingen skal registreres i.

Er der en venlig sjæl herinde, der kan oplyse mig? :)

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør få hjælp af en der kan, for med dit spørgsmål er der alle muligheder for at lave fejl

Det registreres i dit regnskabsprogram hvor det mens det var lån har skulle stå som KORTFRISTET GÆLD i STATUS hvor det jo så også var med i balancen for 2021

Når du har betalt tilbage så er det jo bogføring som kortfristet gæld der går i 0 mod bank hvor det er tilbagebetalt fra

Status er del af årsrapporten men det er jo ikke de enkelte transaktioner og nu vil status vise 0 i kortfristet gæld hvor det sidste år skal være vist som gæld

Husk lovpligt skema over kontrollerede transaktioner for dig selv til skat - da lånet er en kontrolleret transaktion hvis du er hovedejer og der har jo så også skulle være beregnet og betalt markedsrente https://johnhannover.blogspot.com/2020/10/kontrollerede-transaktioner.html

Min formennelse er, ud fra dit ? - at det kan have været galt allerede i 2021 årsrapport men du ser selv om kortfristet gæld er korrekt vist i 2021

Der er SÅ mange fejl der siden kan give bøvl i gør det selv holding ApS med sambeskatning osv at jeg ville tage hjælp

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Sep 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Mange tak for svar.

Jeg sidder faktisk i dette øjeblik med skemaet over kontrollerede transaktioner, og er ligeledes i tvivl om hvilket felt tilbagebetaling af lånet skal registreres i.

Jeg benyttede felt 533a "Har der været lån til juridiske eller fysiske personer omfattet af reglerne om kontrollerede transaktioner?" i sin tid til at registrere lånet fra holding til drift.

Ved du tilfældigvis hvilket felt der skal benyttes, når lånet tilbagebetales?

På forhånd tak.

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Oliver Sørensen:

Hej John,

Mange tak for svar.

Jeg sidder faktisk i dette øjeblik med skemaet over kontrollerede transaktioner, og er ligeledes i tvivl om hvilket felt tilbagebetaling af lånet skal registreres i.

Jeg benyttede felt 533a "Har der været lån til juridiske eller fysiske personer omfattet af reglerne om kontrollerede transaktioner?" i sin tid til at registrere lånet fra holding til drift.

Ved du tilfældigvis hvilket felt der skal benyttes, når lånet tilbagebetales?

På forhånd tak.

Mvh.

ikke i hovedet men samme sted du noterede det sidste år som kontrolleret transaktion

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Nov 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Oliver

Hvis dit holdingselskab har udlånt til driftsselskabet, så er felt 533a det rigtige felt (hvis du laver selvangivelsen for Holdingselskabet)

Hvis lånet har været forrentet, så skal du også sætte kryds i felt 518a omkring kontrollerede transaktioner af finansieringsindtægter.

Mvh Lars Halgaard

Tilmeldt 27. Sep 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars og John,

Endnu en gang tak for svar.

Selvangivelsen er som du korrekt nævner for holdingselskabet.

Så for at skære det helt ud i pap for mig selv:

Når lånet tilbagebetales fra drift til holding, skal den tilbagebetalte sum ligeledes registreres i felt 533a, ligesom da lånet blev ydet til at starte med?

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg husker ikke feltnumre i hovedet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Nov 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det skal det Oliver, for lånet var der primo. Så kryds ja i felt 533a og kryds af i 0-1 million og kryds af i "kun i danmark"

Mvh Lars

Tilmeldt 27. Sep 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt, mange tak for hjælpen Lars!

Mvh.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)