Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervslejemål - hvem har ansvar for fugt og skimmelsvamp?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 23
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej đź‘‹
Jeg har et spørgsmål ift opsigelse af erhvervslejemål og udbedringsansvar.
Jeg har et lille erhvervslokale, som jeg havde tænkt mig at opsige pga overvejelser ift beliggenhed. Idag har jeg været inde og gennemgå alt hvad jeg har liggende derinde, så jeg kunne have en anden (opbevarings-)løsning klar, når jeg gik hjem og opsagde --- men på turen rundt i lokalet fandt jeg både fugthuller i væggen og skimmelsvamp - begge dele bag spejle, jeg havde hængende på væggene.
Det er et kælderlokale, og der står i lejekontrakten, at:

"Lejer gøres særligt opmærksom på at kældre i ældre ejendomme i København generelt opfattes som
fugtige i relation til en nutidig anvendelse. Lejer må således forvente, at kælderen ikke er fugtfri,
hvilket er sædvanligt for den pågældende type ejendom. Det fremhæves endvidere, at Lejer er forpligtet til at sørge for, at indeklimaet ikke forværres i Lejemålet, herunder ved opvarmning og løbende
udluftning, idet indeklimaet i stuen såvel som kælderen i væsentlig grad er forbundet med brugerens
adfærd, opvarmning og løbende udluftning efter behov. Udlejer vil ikke være forpligtet til at bringe
arealet i en bedre stand end overdraget til Lejer. Uanset Lejers ønske til anvendelse af arealet."

Jeg har troligt holdt skiftet mellem varme i radiatoren og udluftning- jeg har siddet hele dage med døren åben.
Jeg har helt fra starten (mindre end 2 uger inde i min lejeperiode) gjort udlejer opmærksom på og sendt billeder af det, jeg mente var fugtbobler på væggen, så dokumentationen for, at det har været et problem fra start, og at jeg har oplyst om det, burde være på plads. Der skal nu "måles på det", og så bestemmes, hvad der skal gøres af tiltag.
Men jeg havde jo tænkt mig at opsige lejemålet, inden jeg fandt svamp og fugthuller. Så mit spørgsmål er nu, om jeg skal skynde mig at opsige og flytte ud, inden der skal sættes en masse ting i værk, eller om det kan have indflydelse på mine rettigheder ift opsigelse hvis jeg opsiger så tæt efter at have opdaget problemerne? Tror I, det ville det være muligt at man kunne lave en aftale med udlejer om, at hvis de skal udbedre en hel væg med fugtproblemer, at man så fik nedslag i de 3 måneder, opsigelsesperioden lyder på, er der juridisk belæg for det? Jeg ville jo ikke kunne arbejde derinde, før skimmelsvampen er væk, og hele væggen tænker jeg sandsynligvis skal "åbnes og tørres", det vil jeg jo heller ikke kunne arbejde i. Hvad tror I giver mest mening at gribe både spørgsmålet om ansvar og opsigelse op?

TAK FOR HJÆLP!!!
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)