Jeg har en meget træls kunde, vi har bygget en hjemmeside til, alt er sådan set færdigt. Godkendt flere gange af kunde. Borset fra at da der blev sendt en faktura til kunden, så valgte de at skrive "Jamen der er flere mangler før den kan godkendes" problemet er at de svarer ikke tilbage, på hvad mangler de syntes der er, eller generelt svarer på noget som helst. De er blevet ganske tavse.
Hvad gør vi lige her. Skal vi presse på med fakturaen og køre den i inkasso, de nægter jo at svare og det har stået på i 2 måneder nu. Det er ganske mange penge, og "virksomheden" er et ganske offentligt kendt politisk parti der er meget store. Vi hoster derudover også deres gamle hjemmeside + emails.
Det med at en kunde hævder at der er mangler som skal udbedres før den sidste faktura kan godkendes er ofte, men ikke altid, et trick de bruger for at udskyde eller helt at undgå den sidste betaling. Hvisk kunden oven i hatten ikke svarer tilbage på en venlig henvendelse om at opliste manglerne så er der kun inkasso.
I dit tilfælde ville jeg sende en email hvori du skriver at hvis ikke de sender de mangle de mener siden har inden for 3 arbejdsdage så sender du sagen til inkasso. Lad være med at vedhæfte emails og telefon referater, bare skriv "straight to the point".
Efter 3 dage, hvis ikke der er svar så afsted til inkasso.
Hos os benytter vi https://rykkerportalen.dk/ og i de sidste 7-8 år ikke haft een inkasso sag hvor kunden ikke endte med at betale.
Efter 3 dage, hvis ikke der er svar så afsted til inkasso
Jeg vil anbefale at man giver den en rimelig frisk til at komme med deres krav og evt. en tidsfrist hvormnår sagen skal være afslutet. Gør dem helt klart at sagen ellers vil overgå til retlig inkasso. Almindelig inkasso er ikke muligt når de har gjodt indsigelse.
Når det kommer til ting der skal designes og bygges er forarbejdet nok det vigtigste. Om det er grafisk design, en hjemmeside eller et skur, så er den originale aftale vigtig, ellers lander du et sted hvor de går med en tanke i deres hoved der bliver ved med at udvikle sig, og så mangler der næsten altid "noget".
Hvis de ikke længere er samarbejdsvillige ville jeg sende en regning baseret på det der er godkendt, og en efterfølgende regning på resten. Grunden til at jeg ville dele det op, er i tilfælde af en inkassosag. En indsigelse er gyldig så længe den omhandler det aftalte arbejde. Det der "mangler" ville påvirke den samlede regning i tilfælde af en indsigelse, og så skal du slås om hele molevitten. Det er nemmere for jeres inkassopartner at køre en realitetsbehandling på noget de har godkendt.
I inkassobranchen plejer man at sige, at nu længere der går, nu sværere bliver det at få sine penge. Send en påmindelse der løber ugen ud, der meget klart siger at hvis ikke der kommer betaling eller reaktion vil sagen blive nødvendig at overdrage til inkasso. Og så send den til inkasso.
Da de er en "meget meget stor" politisk organisation, tænker jeg ikke det vil se særligt pænt ud for dem, hvis de pludselig blev smidt til inkasso, det håber jeg at de selv kan se. Så jeg har givet dem 10 dage, til at fremsende dokumentation på hvad de mener der skal laves om før at projektet er færdigt, inden for rammerne af hvad der er fastlagt og tidligere godkendt løbende.
Det med at en kunde hævder at der er mangler som skal udbedres før den sidste faktura kan godkendes er ofte, men ikke altid, et trick de bruger for at udskyde eller helt at undgå den sidste betaling. Hvisk kunden oven i hatten ikke svarer tilbage på en venlig henvendelse om at opliste manglerne så er der kun inkasso.
I dit tilfælde ville jeg sende en email hvori du skriver at hvis ikke de sender de mangle de mener siden har inden for 3 arbejdsdage så sender du sagen til inkasso. Lad være med at vedhæfte emails og telefon referater, bare skriv "straight to the point".
Efter 3 dage, hvis ikke der er svar så afsted til inkasso.
Hos os benytter vi https://rykkerportalen.dk/ og i de sidste 7-8 år ikke haft een inkasso sag hvor kunden ikke endte med at betale.
At kunder holder igen kan også tit være fordi leverandøren rent faktisk ikke har leveret hvad er aftalt og det er meget, meget typisk ved IT. Websideudvikling er salg af luft og rigtig mange bliver tørret grundigt.
Du bør sikre og aftale hvor I er hver især. Ofte er der 10% I er uenige om som bare ikke er kommunikeret rigtigt.
Telefonen er langt bedre end e-mails til at løse ting!
Det med at en kunde hævder at der er mangler som skal udbedres før den sidste faktura kan godkendes er ofte, men ikke altid, et trick de bruger for at udskyde eller helt at undgå den sidste betaling. Hvisk kunden oven i hatten ikke svarer tilbage på en venlig henvendelse om at opliste manglerne så er der kun inkasso.
I dit tilfælde ville jeg sende en email hvori du skriver at hvis ikke de sender de mangle de mener siden har inden for 3 arbejdsdage så sender du sagen til inkasso. Lad være med at vedhæfte emails og telefon referater, bare skriv "straight to the point".
Efter 3 dage, hvis ikke der er svar så afsted til inkasso.
Hos os benytter vi https://rykkerportalen.dk/ og i de sidste 7-8 år ikke haft een inkasso sag hvor kunden ikke endte med at betale.
At kunder holder igen kan også tit være fordi leverandøren rent faktisk ikke har leveret hvad er aftalt og det er meget, meget typisk ved IT. Websideudvikling er salg af luft og rigtig mange bliver tørret grundigt.
Du bør sikre og aftale hvor I er hver især. Ofte er der 10% I er uenige om som bare ikke er kommunikeret rigtigt.
Telefonen er langt bedre end e-mails til at løse ting!
Men sådan er det ikke her hos os, vi er gået meget langt for kunden, og kunden har løbende godkendt alting. Det er først da kunden selv skulle til at overtage, at der er "opstået" problemer. Vi bruger heldigvis et ticket system, hvor alt er logget og står sort på hvidt med hvad både vi sender ud og kunden svarer tilbage :)
At kunder holder igen kan også tit være fordi leverandøren rent faktisk ikke har leveret hvad er aftalt og det er meget, meget typisk ved IT. Websideudvikling er salg af luft og rigtig mange bliver tørret grundigt.
Du bør sikre og aftale hvor I er hver især. Ofte er der 10% I er uenige om som bare ikke er kommunikeret rigtigt.
Telefonen er langt bedre end e-mails til at løse ting!
Men sådan er det ikke her hos os, vi er gået meget langt for kunden, og kunden har løbende godkendt alting. Det er først da kunden selv skulle til at overtage, at der er "opstået" problemer. Vi bruger heldigvis et ticket system, hvor alt er logget og står sort på hvidt med hvad både vi sender ud og kunden svarer tilbage :)
Hvis I er rimelige og har gjort alt ordentligt så kunden ikke har et ben at stå på, så har du vel ikke ret meget brug for råd!