Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af blandet ejendom og regler i forhold til ejerskifteforsikring, udlejning og beskatning

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Nov 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg håber meget at i kloge hoveder herinde kan hjælpe mig lidt, inden jeg potentielt må se mig nødsaget til at konsultere en advokat for råd.

Situationen er denne:

Vi (min kæreste og jeg) har kig på en spændende ejendom, som vi overvejer at købe privat - vi driver pt. ingen virksomhed. Der er tale om en "beboelses- og forretningsejendom", og der er krav om, at der skal drives erhverv fra adressen jf. lokalplanen.

Der er 4 bygninger på adressen:
1 fritliggende enfamilliehus
1 bygning til detailhandel
1 carport
1 fritliggende overdækning

Spørgsmål:

Det bebyggede areal til privatdelen overstiger 50%, hvis vi lægger det bebyggede areal fra den private bolig, carpoten og den fritliggende overdækning sammen. Kigger vi kun på enfamiliehuset og erhvervsdelen, så er erhvervsdelen få m2 større end enfamilliehuset. Vil man så få tilbudt en ejerskifteforsikring der dækker både den private del og den erhvervsmæssige del, eller vil man kun kunne få en ejerskifteforsikring på boligdelen?

Vil der være krav om en husforsikring til den private del, og en ekstra forsikring til erhvervsdelen, der dækker brand m.m., eller vil en standard husforsikring dække både privatdelen og erhvervsdelen?

Det er langt henad vejen vores drømmebolig, men vi har i dag ikke noget erhverv.
Tanken er, at jeg vil oprette en enkeltmandsvirksomhed og igennem denne leje hele erhvervsbygningen ud til én lejer, og senerehen nedskalere udlejningen og selv overtage en større del af bygningen til privat brug.

Kan jeg i denne forbindelse blot fra min enkeltmandsvirksomhed fakturere en lejer af erhvervsbygningen en månedlig husleje inkl. forbrug, eller vil jeg være nødsaget til først at leje bygningen ud (som privatperson) til den enkeltmandsvirksomhed som jeg etablerer, og så derefter leje det ud til min lejer?

Er der nogle umiddelbare skattefordele ved udlejning af ejendommen når den er købt privat, eller vil der blot være tale om alm. personbeskatning af hele lejeindtægten, eller 22% i det tilfælde at man tilmelder sig VSO?

Jeg beklager næsten på forhånd, men håber at vi alle skulle starte et sted.
Vi vil rigtigt gerne huset, og ser nogle spændende muligheder i at etablere en virksomhed, og leje noget af pladsen ud i en årrække, men omvendt frygter vi om denne konstellation med både en privat del og en erhvervsdel vil give uforudsete udgifter, og mere besvær end vi først antog.

Håber meget at nogen har stået i en lign. situation, og måske kan bidrage med lidt information.

Mvh
Thomas
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Den der fakturerer lejen skal være ejer af ejendommen men skattemæssigt er det ret så ens det hele om det er EMV eller privat person
Du er med på at lejen er fuld skattepligt uden alm bundfradrag

Du skal klart bruge 1 time med en skatterådgiver og 1 time med en jurist før du går videre, det er IKKE gør det selv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Nov 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Mange tak for dit svar.

Fint at jeg da ikke skal leje ud til mit driftselskab, men blot kan fakturere lejen direkte fra min enkeltvirksomhed.
Som jeg læser det, så vil jeg ved etablering af en enkeltmandsvirksomhed der er tilmeldt virksomhedsskatteordningen, blive beskattet med 22% for årets opsparede overskud, og i det tilfælde at jeg trækker noget ud til mig selv, så vil jeg skulle betale almindelig indkomstskat af denne del, minus de 22% jeg allerede tidligere er blevet beskattet.

Hvis det er korrekt forstået, så tænker jeg at jeg har forstået den del, ja.

Har forsøgt at læse op på blandet ejendom, og har indtil videre fundet de nævnte potentielle faldgruber, som jeg søger at få afdækket.
Dvs. hvorvidt et forsikringsselskab vil være villig til at tegne ejerskifte på både privat og erhvervsdel (der er netop udarbejdet tilstandsrapport for begge dele), samt hvorvidt der også kan tegnes én husforsikring der dækker både privat og erhverv. Jeg afventer forsikringsselskaberne for svar her.

Herudover har jeg læst at belången er forskel, 80% til privat, og 60% til erhverv. Dette udgør ikke noget problem.

Når ovenstående er undersøgt er jeg dog fortsat lidt forvirret omkring de gældende regler i forhold til avancebeskatning ved et evt. fremtidigt salg af ejendommen. Her læser jeg mig til at parcelhusreglen som udgangspunkt kun gælder for den private del af beboelsen, og her tolker jeg det som om, at man har mulighed for - til trods for at have lejet erhvervsdelen fuldt ud i en årrække - at nedjustere de m2 der er allokeret til erhverv (pt. er hele bygningen registreret som erhvervsbygning jf. BBR, så antager at det er det der er gældende) til et lavere (og reelt antal) inden et salg, og dermed også blive beskattet for en mindre andel. Denne del kan jeg dog have misforstået.

Jeg ville blot lige prøve at række ud herinde inden jeg gik videre og evt. tog dialog med jurisk/skatterådgiver etc., da det kunne være at andre havde haft lign. oplevelser.
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)