Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed i Danmark eller Norge?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

En ven af familien er overlæge og vil gerne oprette en enkeltmandsvirksomhed enten i Danmark eller Norge - alt efter hvad der giver mening for hans situation.

Han kommer til at skulle arbejde for et norsk hospital som han kommer til at blive ansat hos igennem sin enkeltmandsvirksomhed.

Vil det være smartest med en enkeltmandsvirksomhed i DK eller Norge? Afhænger det af hvor han kommer til at bo/have adresse henne?

Er der andet han skal være opmærksom på?

På forhånd mange tak.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12662
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener man skal have bopæl i DK for at oprette et dansk enkeltmandsfirma. 

Tilmeldt 2. Dec 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er helt korrekt. Han bor også fortsat i DK men får bolig til rådighed af det norske hospital/staten og tager så hjem til DK hver weekend.

Hvordan vil beskatningen fungere såfremt han opretter dansk enkeltmands? Kan det bedre betale sig med et norsk såfremt de tillader det nu hvor han har dansk adresse?

Tak
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Beskatning er rent dansk hvis han har EMV
Jeg kan ikke nok om norske regler, men hans indtægt er skattepligtig i DK som udenlandsk indkomst i så fald, og så kan der være dobbeltbeskatningsoverenskomst at benytte, men jeg kan ikke norske regler og tror som ikke han kan have norsk EMV uden fuld norsk skattepligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis han befinder sig i Norge i mere end 180 dage i løbet af et år (12 måneder) kan han blive skattepligtig i Norge. Da vil jeg gætte på det måske er det nemmeste at "bosætte" sig her, og skatte til Norge (der er vel en del lavere skat i Norge end i DK).

Det er også nemmere at oprætte firma i Norge, da vi ikke har alt det bøvl med banke etc ... :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Dan Åsen Hansen:

Hvis han befinder sig i Norge i mere end 180 dage i løbet af et år (12 måneder) kan han blive skattepligtig i Norge. Da vil jeg gætte på det måske er det nemmeste at "bosætte" sig her, og skatte til Norge (der er vel en del lavere skat i Norge end i DK).

Det er også nemmere at oprætte firma i Norge, da vi ikke har alt det bøvl med banke etc ... :)

ikke hvis virksomheden i princip drives som fra dk med de danske kunder, så er der dansk skattepligt for den - det er faktisk driftssted der afgør det, også for et ApS eller anden udenlandsk virksomhed

Det er ikke helt så enkelt hvis kunder og drift faktisk foregår i DK uanset han så bor i Norge eller kualalumpur

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)