Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura udstedt i december for vare levere i januar. Må man det?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 16. Oct 10
Indlæg ialt: 22
Fra  Indigo 2 Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

En kunde bestilte en computer midt i december med krav om at faktura skulle udstedes senest 31. december.
Pga. store leveringsproblemer, blev PC'en først samlet og leveret en uge inde i januar.
Jeg har faktureret 31.12.23, men må jeg det?
Min kreditorfaktura fra værkstedet, der samler PC'er for mig, fik jeg en uges tid inde i januar.
Jeg har selvfølgelig periodiseret det med lagerregulering. Det blev en negativ lagerbeholdning.
Må man have negativt lager?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Bagudfakturering er helt klart ulovligt - skal ske ved leverance/overdragelse, det andet går ikke og heller ikke negativt lager

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 16. Oct 10
Indlæg ialt: 22
Fra  Indigo 2 Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for info. Det må revisoren kunne rette op på i efterposteringerne. Faktura er jo bogført, så den kan jeg ikke ændre.

Det er vel noget med i en efterpostering i 2023 at flytte fakturabeløbet fra varesalg til en periodeafgrænsningspost.

I 2024 flyttes tilbage fra periodeafgrænsning til varesalg. Den udgående moms bliver stående i 2023 sammen med faktura.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Heine Svendsen:

Det må revisoren kunne rette op på i efterposteringerne. Faktura er jo bogført, så den kan jeg ikke ændre.

Det er vel noget med i en efterpostering i 2023 at flytte fakturabeløbet fra varesalg til en periodeafgrænsningspost.

ja - men det ændrer ikke ved, at SKAT ikke vil æde den, hvis de ser den, for du har jo også flyttet kundens momsfradrag til et tidspunkt inden levering.
Det ændrer derfor ikke som sådan i det ulovligt i bagudfakturering eller en hvilken som helst anden dato end - den dato man overdrager - for den går galt momsmæssigt for begge - ligesom din kunde jo tager hele fradraget inden kunden har rådighed over varen - og det har du jo medvirket til ved at bagudfakturere i gamle år
Loven er klar: Hvor tidligt kan man sende en faktura? Fakturaer og afregningsbilag skal udstedes, når leverancen er afsluttet eller snarest derefter. 


En godkendt revisor kan afgøre, om det er småsag der ikke skal gøres mere ved og blot håbe alt går glat, eller om du bør kreditere og sende ny 2024 faktura, som givet er det rigtige hvis loven skal overholdes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 16. Oct 10
Indlæg ialt: 22
Fra  Indigo 2 Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder som noget, jeg har brug for revisoerhjælp til. Tak igen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)