Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beskattes salg af varer som privat til det offentlige

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Nov 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft et ApS som har handlet med det offentlige. Firmaet er lukket og varelageret er solgt. Men nu har jeg fundet en rest varer i en kasse, som een af mine gamle kunder gerne vil købe. Så jeg har læst at man kan oprette en EAN-faktura med sit CPR i stedet for CVR på Virk.dk, og det er jo fint...

Mit spørgsmål er om jeg skal betale skat af beløbet og, i givet fald, hvordan gør jeg det, Og skal det så indberettes som B-indkomst?

Det drejer sig om under 50.000 Skype-Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper T. E.:
Firmaet er lukket og varelageret er solgt. Men nu har jeg fundet en rest varer i en kasse, som een af mine gamle kunder gerne vil købe

Det skal du jo så håbe SKAT ikke opdager. Den rest der er "FUNDET" tilhører IKKE dig men det lukkede selskab

Hvis du omgår den del, så ved jeg ikke om kommuner køber af private via EAN men det ved kommunen.

Ja du skal betale skat af alle 50 t privat og angive det i rubrik 111 udvidet selvangivelse

De 50 t er så dog grænsen hvor du INDEN skal være momsregistreret - ellers tilkommer moms og bod på samme, af hele beløbet ud over skat af 50 t

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Nov 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for opklaringen. Jeg kan godt se at varerne selvfølgelig tilhører det lukkede firma. Jeg har altså helt ærligt glemt at de stod i min garage. Men hvad gør jeg så med dem hvis de ikke tilhører mig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper T. E.:

Tak for opklaringen. Jeg kan godt se at varerne selvfølgelig tilhører det lukkede firma. Jeg har altså helt ærligt glemt at de stod i min garage. Men hvad gør jeg så med dem hvis de ikke tilhører mig?

det tror jeg selv du må afgøre. Du kan jo skrive til skifteretten der behandlede boet og høre hvad du gør med dem, og beskrive værdi som under 50 t. Det kan være de så siger - skidt? Så kommer du bare ikke i uføre med noget der er relativt alvorligt

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 06:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke at jeg er involveret i trådstarters sag. Men jeg undrer mig over du skriver han skal kontakte skifteretten. Jeg kan ikke se nogle steder der står det er gået konkurs. Bare lukket. Man kan vel godt lukke en virksomhed ned uden at have fat i skifteretten? Nu har jeg ikke selv haft APS så kan selvfølgelig være noget jeg ikke er klar over. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

HansPedersen:

Ikke at jeg er involveret i trådstarters sag. Men jeg undrer mig over du skriver han skal kontakte skifteretten. Jeg kan ikke se nogle steder der står det er gået konkurs. Bare lukket. Man kan vel godt lukke en virksomhed ned uden at have fat i skifteretten? Nu har jeg ikke selv haft APS så kan selvfølgelig være noget jeg ikke er klar over. 

hvis det er erklæringslukket så er der ikke en skifteret - jeg gik ud fra konkurs eller tvang, men det ændrer ikke ved, at han så har lukket forkert når han har beholdt for 50 t varer og formentlig kan varelageropgørelse have betydet forkert regnskab og skat. Han kan ikke få genoptagelse, men må vel i så fald - hvis han vil sælge det han uretmæssigt har beholdt, som min angive det personligt som overskud på de ca 50 t i årsopgørelsens rubrik 111

Du har ret i man kan erklæringslukke men det kræver både at man er sikker på der ikke er kreditorer (for så har man personlig hæftelse hvis de dukker op) og ikke beholdt noget af værdi - uanset det er afskrevet, ellers har man ikke overholdt loven og anmodet om skattekvittance på galt grundlag.

Risiko er klart bod og skat - men opgiver han det privat - tror jeg ikke der sker det store

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg så det så heller ikke som værdi af 50.000. Men UNDER 50.000, altså forstået som bare lige at pointere at det ikke er med moms krav. Kunne måske være bare 5-10.000. Det står der heller intet om. 

Men ja selvfølgelig skal der være ret i det. Men fejl sker og så er det da fint at spørge hvordan man retter op på det. :) Jeg tolkede dit svar som lidt anklagende om at man bevidst har prøvet at snyde. Kan godt være jeg overfortolker dit svar. I så fald beklager jeg :) Du har altid mange gode svar. Jeg synes bare du overfortolkede spørgsmålet lidt i første omgang. 

Men tak for mange gode svar og have en dejlig dag. 

MVH
Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

HansPedersen:

Jeg så det så heller ikke som værdi af 50.000. Men UNDER 50.000, altså forstået som bare lige at pointere at det ikke er med moms krav. Kunne måske være bare 5-10.000. Det står der heller intet om. 

Men ja selvfølgelig skal der være ret i det. Men fejl sker og så er det da fint at spørge hvordan man retter op på det. :) Jeg tolkede dit svar som lidt anklagende om at man bevidst har prøvet at snyde. Kan godt være jeg overfortolker dit svar. I så fald beklager jeg :) Du har altid mange gode svar. Jeg synes bare du overfortolkede spørgsmålet lidt i første omgang. 

Men tak for mange gode svar og have en dejlig dag. 

MVH
Hans

Jeg tror ikke han vil snyde - og ja han skriver det er under 50 t - så jeg forestiller mig, at det i alle fald er ganske betydeligt beløb og der er i høj grad momsproblematik formentlig da han vel har trukket moms fra ved købet??

Det ER noget skat vil kunne tage ret alvorligt at beholde varer og sælge uden moms efter lukning, så derfor skriver jeg, det må han jo selv afgøre, men advarer om, at det kan være dyrt, og så løsning med i det mindste at opgive overskuddet korrekt selv 

At der er en momsproblematik ved at beholde ting fra lukket virksomhed og sælge uden moms, det kan jeg forsikre dig om der er :) 

Hvis det er uden om skifteret, så kan man jo skrive til skat som indlogget - og forklare de er dukket op, og så findes der sikkert løsning, alternativt, i alle fald ikke også glemme at angive overskuddet - uanset det stadigt ikke er lovligt momsmæssigt (og jeg udgår fra de er købt mens firmaet var normalt momsregistreret)

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Nov 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres engagement. Jeg har haft stor gavn af amino gennem årene - ikke mindst John Hannover. Det drejer sig om varer for ca 10.000 som jeg helt ærligt ikke vidste at jeg havde. Ellers havde jeg solgt dem til min bedste kunde som er ked af at jeg har været nødt til at lukke, da jeg var producent/opfinder og dermed eneste leveringsmulighed. Firmaet er lukket af min revisor på den dyre måde og havde ingen gæld. Jeg skriver til SKAT. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper T. E.:

Tak for jeres engagement. Jeg har haft stor gavn af amino gennem årene - ikke mindst John Hannover. Det drejer sig om varer for ca 10.000 som jeg helt ærligt ikke vidste at jeg havde. Ellers havde jeg solgt dem til min bedste kunde som er ked af at jeg har været nødt til at lukke, da jeg var producent/opfinder og dermed eneste leveringsmulighed. Firmaet er lukket af min revisor på den dyre måde og havde ingen gæld. Jeg skriver til SKAT. 

så har du i alle fald ikke straf - for det er generelt sådan, at hvis man "selvanmelder" til skat, så får man skatten og ikke straf af nogen art, og med 10,000 kr finder i let en løsning tror jeg på
Det er klart du har haft momsfordel ved købet og det vil enten betyde, de nok vil have 20% af indkøbsværdien retur - og så bare helt normalt salg fra dig selv uden moms - og med helt alm skat. Så burde det være letløst - og den slag sker jo

Lad os endeligt vide, hvad de foreslår

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)