Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab 2.0 - Basis: Vil ikke godkende skyldig moms med negativ fortegn

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Mar 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ved at forsøge at indrapportere tal til selskabsstyrelsen for et ApS som min datter driver (lidt voldsomt at skulle bekoste en revisor med en omsætning på under kr. 55.000,-)

Jeg indtaster tallene i Aktiver og Passiv i henhold til balancen i mit regnskabs-program.
Ved valideringer får jeg to fejlbeskeder - øjensynligt fordi jeg indtaster skyldig moms som et negativt beløb - dermed balancer aktiver og passiver.
(Har søgt hjælp hos selskabsstyrelsen, men de kunne ikke hjælpe med spørgsmål af denne karakter)

Fejlbesked:
FR62: Årsrapporten indeholder poster i balancen (årets tal eller sammenligningstal), som er negative. Poster i balancen må ikke have en værdi, som er mindre end nul. Følgende felter overholder ikke dette: (VatAndDutiesPayables)
FR74b: For at sikre korrekt datasammenhæng skal gældsforpligtelser og underliggende felter hver for sig være mindre end eller lig med balancesummen fratrukket egenkapitalen. Følgende felter overholder ikke dette: (fsa:ShorttermPayablesToGroupEnterprises)

AKTIVER
Varebeholdninger i alt 26606
Likvide beholdninger 23410
AKTIVER I ALT 50016


PASSIVER
Registreret kapital mv. 40000
Overført resultat -11945
Egenkapital i alt 28055

Leverandører af varer og tjenesteydelser 2236
Gældsforpligtelser til tilknyttede virksomheder 25000
Skyldig moms og afgifter -5275
Kortfristede gældsforpligtelser i alt 21961

PASSIVER I ALT 50016

Har vedhæftet indberetningen (som giver de omtalte fejl)

Hjælp vil være meget værdsat
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steen.

Heldigvis er der også et tilgodehavende moms under aktiver i deres taksonomi.

Det betyder så at aktiver og passiver ikke stemmer helt mellem din bogføring og årsrapporten hvilket er i orden bare forskellen kan specificeres og forklares.

Hvis man ønsker det kan man evt. tilrette bogføringen og oprette en konto for tilgodehavende moms der, men ikke nødvendigt.

Det er muligt du skal aktivere ekstra felter for at få den frem.

Tilmeldt 12. Mar 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok, jeg tror jeg forstår dit svar: hvis jeg indtaster de 5275 (Tilgodehavender moms og afgifter) under aktiver og sletter de tilsvarende negative beløb under passiver... så balancer aktiver og passiver - men det stemmer ikke med bogføringen, men det kan jeg godt leve med.... er det korrekt opfattet?
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)