Jeg har taget en del billeder af nogle produkter jeg selv producerer. Billederne skal bruges i min webshop og på sociale medier. Nogle af de miljøer/opsætninger jeg har lavet indgår blandt andet en kaj boyesen abe, en lyngby vase eller et kendt møbeldesign.
Hvad er reglerne omkring dette? Er det overhovedet tilladt for mig at bruge når jeg sælger min egen varer som intet har med de andre brands at gøre? Rekvisitterne bliver mest brug for at skabe en stemning omkring mit produkt og dets funktions i hjemmet.
det er i bedste fald risikabelt, hvis andre brands er vigtig del af fokus og det kan forlede nogen til at tro der er sammenhæng til brandowneren eller dennes kvalitet skal vise sammenhæng til dit
Er det helt alm del af stort interiør, mindre farligt men ellers undlod jeg
Der er ikke en facitliste - så vent på andre hvor de ser en evt grænse
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Mange tak for dit svar. Jeg må nok hellere gå den sikre vej, og lave nogle produktbilleder. Det ville være en træls start at allerede komme i klemme inden man er kommet rigtig igang :)
Det er jo en nuanceret diskussion og subjektivt men i mine øjne afhænger det af om du prøver at plagiere på deres brand og produkter, eller om du - som du skriver - blot prøver at skabe et setup / miljø / scene til dine produkter...
Sælger du hign end møbler så vil du jo også gerne vise møblerne i sin rette sammenhæng og bruger måske kunst og accessories til at skabe den stemning du prøver ar formidle...
Som John siger, er det en meget farlig vej at gå, da det hurtigt kan antydes, at du lukrerer på et andet brand, hvilket kan medføre krav om relativt store kompensationer eller erstatninger.
Så hvis du ikke kender reglerne, har en evt god bankkonto til advokat og udgifter, bør du undgå at bruge andres brands i din markedsføring.
Sælger du hign end møbler så vil du jo også gerne vise møblerne i sin rette sammenhæng og bruger måske kunst og accessories til at skabe den stemning du prøver ar formidle...
Og så lukrerer du også på andres brands, hvilket ikke er lovligt.
Det er ikke subjektivt, når du gør noget med fuldt overlæg.
Ret interessant. For hvor går grænsen egentlig? Er det kun produktfotos at I vurdere, at det kan være risikabelt eller gælder det også fysiske butikker som bruger kendte rekvisitter for, at skabe mersalg. I så fald kan et hurtigt blik på gågaden i Århus nemt kunne skabe de første 4-500 sager.
Ret interessant. For hvor går grænsen egentlig? Er det kun produktfotos at I vurdere, at det kan være risikabelt eller gælder det også fysiske butikker som bruger kendte rekvisitter for, at skabe mersalg. I så fald kan et hurtigt blik på gågaden i Århus nemt kunne skabe de første 4-500 sager.
Tjaaa det afhænger jo af sagen, og hvordan det anvendes.
Men sælger butikken produkterne, er det jo ikke et forsøg på lukrering.
Men der er da et godt eksempel på en lignende sag her, hvor der lukreres på Nomas brand.