Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undren over freelancere

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske - men afhænger af de helt konkrete forhold for freelanceren og - opgaven - F.eks er film producer og instruktør, som tid let var selvstændige - helt klart fra DFI anbefalet som altid ansatte - og der er mange der ikke ganske overholder. Senest har du wolt sagen hvor SKAT dikterede ansættelse osv

Så længe freelanceren er enkeltmands, er risiko for freelanceren ikke voldsom, men i ApS er der klar risiko for tripple skat. For firmaet der benytter det er der stor risiko - mistet momsfradrag og bod og hænge på freelancer evt manglende skat

Her beskrives det jo så også som for lav løn og så er det jo ikke freelancer, men noget der skal være indberettet som honorar eller løn - men:

Det kan sagtes være helt selvstændige pressefotografer som lønnes per billede eller andet og jo selv har alle udgifter til kamera og udstyr og transport rundt osv - så lidt et gæt

https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

det er fokuspunkt hos skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

HansPedersen:
Der har tit herinde været nævnt at man skal være OBS på om man reelt er freelancer eller ansat. Når et produktionsselskab skal producere mange fodboldkampe, er det så ikke et ansættelsesforhold frem for freelancere? 

Matchday Production er ejet af divisionsforeningen og et andet selskab, det er svært at kalde det et ansættelsesforhold for "ejerne".

De tilknyttede freelancere (fotografer) har sandsynligvis mange andre opgaver for andre kunder.

/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Reinhold Jensen:

HansPedersen:
Der har tit herinde været nævnt at man skal være OBS på om man reelt er freelancer eller ansat. Når et produktionsselskab skal producere mange fodboldkampe, er det så ikke et ansættelsesforhold frem for freelancere? 

Matchday Production er ejet af divisionsforeningen og et andet selskab, det er svært at kalde det et ansættelsesforhold for "ejerne".

De tilknyttede freelancere (fotografer) har sandsynligvis mange andre opgaver for andre kunder.

/Brian

det har de givet - men

Hvem ejer af Matchday er - har intet med vurderingen at gøre og - og man kan som sagtens have løn arbejde mange steder samtidigt og på skift.

Specielt i film branchen var de fleste freelancere og absolut ikke ansatte i mange år, men DFI med advokat Havemann i fin artikel, gjorde klart, at den ikke ville gå som standard

Det betyder ikke at disse fotografer ikke er ansatte - men - de omtaler det selv som deres løn og jeg ser det også som de lønnes per time i action - og det taler for løn - så er der det med udstyr, hvor de givet bruger eget, og selv har alle omk til transport og mad osv . og det peger på freelancer - men det har ikke at gøre med hvem der ejer Matchday production overhovedet, som jeg ser det

Wolt og Über mente jo også det var freelancere - men - 

Jeg kan slet ikke afgøre det her - men problematikken kan være der. Lad os gå ud fra de har undersøgt det til bunds og den er god nok her - specielt deres brug af eget udstyr osv taler for det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tolker da på ingen måde at det er deres eget udstyr. Men at live producere en fodboldkamp med OB vogn, kilometervis af kabler og 10-12 kameraer, super slowmotion osv osv osv. Det tvivler jeg meget på er deres eget udstyr! Men jeg må tilstå jeg ikke kender branchen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

HansPedersen:

Jeg tolker da på ingen måde at det er deres eget udstyr. Men at live producere en fodboldkamp med OB vogn, kilometervis af kabler og 10-12 kameraer, super slowmotion osv osv osv. Det tvivler jeg meget på er deres eget udstyr! Men jeg må tilstå jeg ikke kender branchen. 

hvis du tolker ret - er det givet ansatte. Men pressefotografer er jo ikke samme sag - men de som sidder i deres OB vogne og kører alt via deres udstyr og timelønnes, kan jeg slet ikke se som freelanceren nej. Læste det mere som fotografer

Det at det er divisionsforening osv - er ingen som helst sikkerhed for alt er ret - det har mange store før dem bevist - men stadigt kan jeg ikke afgøre det her overhovedet.  Har du prøvet at kontakte dem selv og høre hvordan de har sondret - selvstændig freelancer?

Det skal jo som min være momsreg freelancere hvis ikke det indberettes i alle fald - men ja, det kræver de er egentlig selvstændige. Det er ikke freelanceren der har mest problem HVIS den var gal, det er firmaet det for alvor kan koste - men de kan nok svare dig bedre end vore/mine gæt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg læser det som kamera folk. Altså videokamera. Men nej har ikke spurgt. Og har jo ingen direkte interesse i det. Bare almindelig nysgerrighed 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 07:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Cookie - John Hannover:
Hvem ejer af Matchday er - har intet med vurderingen at gøre og - og man kan som sagtens have løn arbejde mange steder samtidigt og på skift.

Som spørgsmålet er formuleret så spørges der om Matchday ikke er ansatte - et selskab er ikke ansat :-)

HansPedersen:
Når et produktionsselskab skal producere mange fodboldkampe, er det så ikke et ansættelsesforhold frem for freelancere

Det virker som en skrivefejl fra trådstarter at det skulle være det spørgsmålet går på, det må mere være fotograferne han henviser til, det ligger jeg til grund for resten af svaret, nemlig at fotograferne sagtens kan være freelancere og sandsynligvis er det helt korrekt - de freelancefotografer jeg kender arbejder med mange opgaver for forskellige kunder, de kan ikke leve af kun at lave fodboldkampe om søndagen ;-)

Ligesom det ikke er sikkert at det er de samme fotografer på alle kampe, dvs. en fotograf kan godt være freelancer på en enkelt produktion og ikke på alle de andre.

Men det er gætværk når vi ikke kender til de konkrete forhold.

God weekend
/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brian Reinhold Jensen:
Det virker som en skrivefejl fra trådstarter at det skulle være det spørgsmålet går på, det må mere være fotograferne han henviser til
Jep det er vi enige om, og hvem der ejer - er ligemeget - det handler om fotograferne  - er de deet ene eller andet

Det kan vi nok ikke vide, for det er mange kriterier. Dit gæt - at de er freelancere selvstændige på ok vis, an være ret - 

Hvis trådstarters antagelse (som nok er gal) at de betjener firmaets udstyr - kameraer og OB vogne osv. er ret, så tror jeg ikke de er korrekte selvstændige her, men er de ikke bare timelønnede  men opgavelønnede og bruger eget udstyr hele vejen og måske tilmed ikke garanteret køb af fotos - så er de givet selvstændige - og sådan tror jeg i alle fald tanken er

Hvis du så rent faktisk har kontrakt på antal timer og lønnes med simpel timeløn osv - og især hvis ikke eget udstyr - så er de med næsten sikkerhed ansatte men sådan tror, hverken du eller jeg, det er. De SKAL have en selvstændig økonomisk risiko, ud over ikke at blive betalt Stick out tongue

Jeg tror bare ikke nogen af os kan sige noget sikkert, for der er skam mange, også store og normalt velansete -firmaer  som er gået galt . wolt og uber bare som to eksempler, men der er en vis tendens til, at arbejdsgivere IKKE vil ansætte men kræver CVR af folk, og det ER et fokuspunkt hos skat, som forkaster en del faktisk.

Alt andet lig, går jeg også ud fra det er på plads og de er selvstændige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Apr 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan oplyse, at når man taler om fotografer i forbindelse med TV, film og video, er det noget ganske andet end stillbilledfotografer og pressefotografer. (og betegnelsen kamerafolk betragtes som nedladende)

De fleste på foto, lyd og slowmotion er freelancere med enkeltmandsvirksomhed. Det er svært at vide, hvor mange forskellige kunder, de andre har - selv har jeg mange. Det er de færreste, som selv har udstyr/værktøj med.

Er der nogen retningslinier i.f.t. hvor meget man kan arbejde for sin hovedkunde? Og hvor mange forskellige kunder, man skal have?

Matchday har næsten monopol på fodboldproduktion i Danmark, da de fra juli 2024 producerer al Superliga, 1.div., 2. div., 3.div. samt pokalfodbold i minimum de næste 6 år. Undtaget er kvindeligaen og internationale kampe, men det er nok et spørgsmål om tid, før det kommer med.
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)