Jeg har en webshop. Webshoppen er noget forældet og trænger helt sikkert til en kærlig hånd. Med det sagt, så ser jeg dagligt, at der er RIGTIG mange der lægger varer i kurven.
Det er ikke unormalt at op mod 25% af de besøgende lægger én eller flere ting i kurven. 10% kigger deres kurv. Men ofte er det kun mellem 0% - 1.5% der rent faktisk gennemføre et køb.
Så nogle gange har jeg haft 200 organiske besøgende hvor 50 har lagt noget i kurven, 10 har kigget kurven og 0 har købt noget.
Nichen er skønhed og pleje og minimum 90% af de besøgende er kvinder.
Selvom det er svært at svare specifikt på spørgsmålet. Er der så nogen der har en idé om hvad raten er for; lægge i kurv > kigge kurv > foretage køb.
det er lidt for høje - ikke købs % men opstår der noget, mellem lægge i kurv - kigge i kurv - køb - kommer pludseligt noget fragt eller andet ind - betaling ser besværlig ud eller andet, der får afbrydelse frem?
Jeg svarer ikke som webshop ejer, men som kunde - ud fra hvad der kan få mig at lægge i kurv, men ikke gennemføre
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
det er lidt for høje - ikke købs % men opstår der noget, mellem lægge i kurv - kigge i kurv - køb - kommer pludseligt noget fragt eller andet ind - betaling ser besværlig ud eller andet, der får afbrydelse frem?
Jeg svarer ikke som webshop ejer, men som kunde - ud fra hvad der kan få mig at lægge i kurv, men ikke gennemføre
vh John Hannover
Hej John
Mange tak for dit svar. Der er helt sikkert nogle elementer der spiller ind når det kommer til, at realisere et køb. Det er helt sikkert noget jeg skal have kigget på. Både fragtprisen og beløbet hvor man opnår fri fragt.
Siden er sløv i betrækket og der er mange aspekter der kommer til, at få en overhaling.
Personligt synes jeg 0-1.5% i denne niche virker meget lavt for, at være ærlig. Derfor kunne det være fedt, hvis nogen har nogle tal. Jeg har undersøgt en del cases - dog på engelsk. I beauty-nichen vurderer de at en middelmådig hjemmeside ville have en konverteringsrate på 2-4%.
Men der er jo ekstremt mange ting der spiller ind - men det kunne være fint at have et mål at gå ud fra 🙂
200 organske besøgende er flot! Særligt kvinder 15-35 år sofa-shopper, hvor de tilføjer produkter til kurv, som de blot kunne tænke sig, uden at have et reelt behov. Blot for at se købets sum.
Konveteringsrate på 0-1,5% er lavt for næsten alle brancher i ecommerce. Pas på med at være for fokuseret på konverteringsrate, de kan kun direkte sammenlignes, hvis produktsortimenter og målguppe er tilsvarende. Du kan ikke sammenligne en shop der sælger produkter af håndpresset mandelolie med en shop der sælger Loreáls cremeserie. Der er vignede kundegrupper og købsovervejelser.
Men fragtpris og leveringstid er ofte afgørende faktorer. Dertil er shoppens performence, virker checkout? (Hver gang), hvilke betalingsmuligheder tilbydes osv.
Hvis du linker til din shop, vil jeg gerne kigge den igennem og komme med et par forslag. :-)