Hej Anders Jeg har haft en webshop i 1½ år, og har ikke haft en eneste pakke der er "forsvundet". Størstedelen af mine pakker sendes som postpakker med track trace nr, men jeg har også sendt enkelte som maxibrev pga lav vægt. Jeg synes dog du skal overveje postpakke løsningen, da jeg synes det har en vis signalværdi for kunden at få en besked om at pakken er afsendt samt at du/kunden kan følge den på track trace. Det synes jeg personligt selv er rart når jeg handler i andre webshops. Jeg kan se på din hjemmeside at du tager 35 kr for levering. Mener snildt du kan lægge den på 45 kr. som en anden skrev så ved man som kunde godt at det "koster" i forsendelse. Samtidig oplever man jo at man sparer penge hos dig på parfumerne, så hvad betyder de 10 kr. mere i fragt f.eks? Og så er det med at få lavet en aftale hos PostDanmark, der er penge at hente...... Jeg tager selv en fragtpris lige nu på 45 kr. Har forsøgt mig lidt frem med forskellige beløb. Jeg sender dog lidt tungere varer end dig, da det er badeværelsesinteriør, brugskunst, livstilsprodukter m.m. Men opvejer at pengene er givet godt ud i forhold til at erstatte pakkerne samt den tryghed kunden får...... Håber du finder "de vise sten" lisa b www.lisa-b.dk - din online livstilsbutik
|
Når vi nu er i gang med forsendelsesomkostninger:
Jeg har valgt at opkræve de faktiske portoomkostninger direkte hos kunden - det lægges på regningen til allersidst. Omkostningen til emballering indregner jeg i bruttoavancen. Kunderne har ikke noget problem med at betale porto, men 'forsendelsesgebyr' til emballage osv. bliver let uigennemsigtigt for kunden, så det bruger jeg ikke.
Hvis du har en erhvervsaftale med Postdanmark, betaler du ikke for trykning af pakkelabels med dig som afsender - det har jeg i hvert fald ikke gjort.
Og så en sidste ting, som kan have stor betydning: Hvis du kun opkræver kunden det faktiske portobeløb, kan du føre det på en 'udlægskonto', som gør at det er momsfrit. Hvis du idag opkræver 35 kr hos din kunde for forsendelse, betaler du 7 kr. i moms, og får reelt kun 28 kr. ind. Hvis du kører det via en udlægskonto, kan du opkræve kunden 54 kr. i porto og ikke betale noget i moms, da porto er momsfrit, når det kan føres på denne måde. Hvis du derimod opkræver kunden 60 kr. i 'porto og forsendelse', skal du betale 12 kr i moms, så det vil være en ren underskudsforretning.
Jeg er sikker på, at nogle af de regnskabskyndige i dette forum kan beskrive reglerne omkring moms betydelig bedre end jeg kan.