Dato: 3/20/2006 7:56:34 AM
Forfatter: Mattias Skovhøj
Først og fremmest vil jeg se referencer.
Kan det virkelig passe, at jeg er den eneste, der møder den type, som siger: ''Jeg vil ikke se hvad du HAR lavet - jeg vil bare vide hvad du KAN lave.''
Nej, dem har jeg også mødt, men jeg synes, det er lidt svært at forholde sig til.
I aftes sendte jeg et tilbud til én som ønskede et visuelt udkast til en brochureløsning.
Jeg beskrev, hvordan jeg vil lave brochuren og henviste til mine referencer for at vise, at jeg er kompetent til at løse opgaven.
Det var ikke nok for kunden, som derfor sandsynligvis vælger én af de andre tilbudsgivere til opgaven.
Når jeg valgte ikke at lave et visuelt oplæg var det ud fra følgende grunde:
Jeg ved ikke, hvor mange konkurrenter, jeg har, så jeg kan ikke vurdere sandsynligheden for, at jeg får opgaven.
Jeg ved ikke, hvor megen vægt der lægges på prisen.
Jeg vil involvere mig i en opgave, som måske ikke bliver til noget - og derfor risikere at "spilde" tiden.
Jeg vil i uheldigste fald kunne se mine bedste ideer kopieret af en billigere amatørdesigner.
I et andet tilfælde har jeg for nylig brugt en
freelancer, som ingen referencer havde. Jeg gav ham én opgave for at se hvordan og til hvilken pris, han kunne løse opgaven. Opgaven blev fint løst, men prisen var forkert - det var nemlig næsten lige så dyrt som en erfaren
grafiker, som jeg har arbejdet sammen med i mange andre opgaver.
mvh Hans