Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling af løn til medejer i I/S

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone og jeg har et relativ nystartet I/S. Vi har en god indtægt i firmaet, har hidtil ikke trukket penge ud. Vi har brug for min kone får udbetalinger fra firmaet.

Jeg kan ikke se hverken på virk eller skat hvad jeg skal gøre for at kunne udbetale løn (el. lignende) til hende. Hun skal have 80% af udbetalingerne fra firmaet, da jeg i forvejen betaler topskat.

Hvad skal jeg gøre for at kunne lave udbetalinger?

Kan jeg bruge LetLøn?

MVH Jens,

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Lav en årsrapport, og fordel overskuddet efter de regler, der er fastsat i jeres I/S kontrakt.

Herefter udbetaler i overskuddet efter fordelingsnøglen, og hver interessent ogviver sin

andel af overskuddet på selvangivelsen.

Du skal ikke bruge Letløn, idet et I/S betragtes som en personlig virksomhed, hvro

ejerne/interessenterne ikke er ansat.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 04:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Som en tyrker sagde da han brød kontrakten med mig "En kontrakt er kun noget værd hvis den ene part dør - ellers kan man jo bare aftale noget andet", så tror jeg - hvis I iøvrigt kan blive eninge - at I kan fordele overskuddet som I har lyst til, blot det står i et rimeligt forhold til den enkeltes indsats. Hvis kontrakten siger 50/50 og I hellere vil noget andet så indføj "eller såfremt der opnås enighed om at den enes indsats har været større end den andens, da fordeles i forhold hertil" - så kan Skat ikke bagefter komme og omgøre jeres fordeling uden at bevise, at den IKKE står i et rimeligt forhold ...

Sikken snak - har du et forhold til din skat? Blir din kone glad for at høre det, eller er hun din skat? Devil

 

Hvordan er det iøvrigt med topskatten? Får du ikke bare din ægtefælles topskattefradrag hvis hun ikke kan udnytte det - bortset fra evt. topskat af kapitalindkomst? Nå - det er lang tid siden jeg har regnet på det, men langt hen ad vejen er det ligegyldigt hvem der har indtægterne når man er gift.

Forøvrigt - du hæver bare løbende fra virksomhed når du ønsker det. Hold bare regnskab med hævningerne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik!

Forstår ikke, hvor du vil hen med dit indlæg.

Jeg har dog fra praksis eksempler på, hvor meget nært stående i et I/S bliver rivende uenige.

Så, hvad er din pointe?

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor (og BroncofanDK) >> Jeg vil derhen, at selvom interessent-kontrakten mellem ægtefællerne siger fx 50/50 fordeling (det gør mange sikkert), så kan man jo - hvis man er enige - fordele anderledes. Det er det BroncofanDK ønsker. Var det meget uklart? '"såfremt der opnås enighed"? Det kan da sagtens være aftalt at en skævdeling kræver enighed. Der er intetsteds krav om konstant fordelingsnøgle.

 

Hvilken effekt det har på den samlede skat er så en anden sag.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...o.k.

Er meget normalt i et I/S med en skæv fordeling.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Nu er der jo tale om ægtefæller, hvor der er universalsuccession, og forholdet er omfattet af reglerne i kildeskatteloven. Dvs. uanset om de driver virksomheden i et I/S eller som personligt ejet virksomhed skal overskuddet beskattes hos den af ægtefællerne der i overvejende grad driver virksomheden. Det betyder sagt på godt dansk at de mere eller mindre selv kan bestemme hvordan de vil fordele overskuddet. Det var ihvertfald udgangspunktet traditionelt: at man i skattemæssig henseende ikke respekterede interessentskabstankegangen i relation til beskatningen af overskuddet. 

Vestre Landsret anerkendt dog i en dom fra 2001 at to ægtefæller kunne fordele indkomsten 50/50 fordi det ansås godtgjort at begge indgik ligeligt i driften, og begge hæftede for gælden. Dvs. man anerkendte interessentskabet. Dommen siger imidlertid intet om hvordan det ville se ud hvis det kun var den ægtefælle der primært drev virksomheden.

Som følge af dommen blev der efterfølgende givet mulighed for ægtefæller kunne indgå lønaftaler med hinanden, med den virkning at den "medarbejdende" ægtefælle ikke var låst til kun at få indkomst op til grænsen for medarbejdende ægtefælle, og i dag anerkender skattemyndighederne mere eller mindre ægtefælle-interessentskaber.  

Jeg er enig i det Henrik anfører om overskudsfordelingen, men skal bemærke at sådan noget som afskrivning på driftsmidler m.v. følger ejerforholdet i interessentskabet når det er interessentskabets driftsmidler vi taler om.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

henrikkrebs:

Hvordan er det iøvrigt med topskatten? Får du ikke bare din ægtefælles topskattefradrag hvis hun ikke kan udnytte det - bortset fra evt. topskat af kapitalindkomst? Nå - det er lang tid siden jeg har regnet på det, men langt hen ad vejen er det ligegyldigt hvem der har indtægterne når man er gift.

Forøvrigt - du hæver bare løbende fra virksomhed når du ønsker det. Hold bare regnskab med hævningerne.

Nej de tgør han ikke. der er kun modregningsadgang (overførsel mellem ægtefæller) på mellemskatten. Topskatten er personlig og beregnes kun på grundlag af hans egen personlige indkomst. Eneste samspil på mellemskatten er at positiv kapitalindkomst lægges oven i, og ægtefællers positive kapitalindkomst beskattes hos ham der har den højeste arbejdsindkomst. Det er også derfor det er fuldstændig underordnet hvordan samlevende ægtefæller fordeler renteindtægter og renteudgifter. Det er alene et spørgsmål om hvor meget de hver især skal have udbetalt (forskudsregistreringen).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)