Jeg sidder i et lokalt borgerejet anpartsselskab hvor vi pt. er ved at undersøge muligheder for at etablere en tankstation i vores lille by. By med omegn omfatter ca. 1000 pers. Vi har nogle trafikmålinger omkring den påtænkte placering (en 5 benet rundkørsel) hvor der den ene vej(kommunevej) kører 2500 biler hver dag og den anden vej(statsvej) 3000 biler hver dag. Nærmeste eksisterende station ligger ca. 11 km væk. Umiddelbart tænker vi på en ubemandet station, men evt. sammen med en "kaffevogn/cafeteria".
Mit spørgsmål er om der er nogen i dette dejlige forum som har nogle erfaringer med noget sådant og kender lidt til økonomien i det. Jeg har talt med en mand som selv byggede sin station i en mindre by med under det halve trafik. Han byggede den i 2002 for 1,3 mio. og sælger i dag 700 kbm. om året. Han nævnte at under normale forhold er der en avance på ca. 50 øre pr. l. Vi har i vort aps netop solgt en erhvervsbygning og har derfor godt 700.000,- i kassen. Det er ikke et ultimatum for os selv at drive den, men hvis der er økonomi i det er vi ikke bleg for at tage chancen.
Lad mig hører om der er nogen som har nogle "guldkorn"
Som tidligere ansat i benzinselskab (10år), har jeg lidt erfaring / viden om dette emne. Således som markedssituationen ser ud, bliver der færre og færre tankstationer. Det at sælge benzin er ikke nogen god forretning alene, det er også derfor at tankstationer gør meget i andre produkter.
Men hvis I selv har ejendommen, tror jeg gerne et af selskaberne er villige at lave en form for forretning sammen med jer. Eller skal I selv købe anlægget og siden selv købe bensinen og så selv bestemme hvad prisen skal være.
Rent tekniskt er de ubemandede stationer meget effektive og driftssikre.
Tak for din respons. Jeg mener dog at have hørt at antallet af stationer så småt er ved at stige igen. Her i vort område er bl.a. Haahr ved at genetablere sig og har åbnet 5 stationer det sidste års tid og de regner med at åbne 8-12 stationer yderligere i 2008. Trafikmængden er jo også næsten fordoblet i forhold til den store lukningsbølge som startede for 10 år siden og alle prognoser siger at den vil blive fordoblet en gang til i løbet af de næste 10 år. Så ud fra dette skal der jo sælges ca. den dobbelte mængde, så der bør være plads til nye stationer. Det som jeg er interesseret i at høre noget om, er hvordan man budgetlægger en sådan station. Kan trafiktallene på stedet give en indikation om det potentielle salg?
Den lokale købmand kom os i forkøbet og byggede en hel ny butik med tilhørende tankanlæg. Ret exceptionelt i en by med under 1000 indbyggere, men det går tilsyneladende rigtig godt.