Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problem med udligning af faktura i Summa Summarum

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Karlslunde
Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået et problem med bogføring i Summa Summarum, som jeg ikke kan løse. Problemet består i, at jeg ikke kan udligne en bogført salgsfaktura. Problemet er formentlig opstået ved at eSumma har lavet en kommafejl, da den downloadede ordren fra vores webshop (OsCommerce/Moskjær Marketing). Jeg fandt fejlen ved at åbne kartotek.dat i Notepad og efter at jeg rettede den, kunne jeg så se den pågældende kunde i kundekartoteket i Summa. Problemet er så bare, at salgsfakturaen er bogført uden kundenummer. Jeg kan se på samlekontoen 56100 at beløbene er korrekt bogført, men når jeg vælger fakturaen i kassekladden for at udligne den, læser den hverken afstemningskonto eller udligningskonto (56100) automatisk ind. Og skriver jeg 56100 manuelt ind som udligningskonto og klikker på "Tjek kassekladde" får jeg besked om, at "Den angivne samlekonto kan ikke anvendes til at postere den angivne faktura". Hvad i alverden stiller jeg op? Er der nogen mulighed for at bogføre de enkelte beløb (indtægt og salgsmoms) manuelt på samlekontoen, så de pågældende beløb kan blive udlignet, samtidig med at jeg får fjernet den ubetalte faktura?

Bedste hilsner

Jens

3BM I/S

Jens Bruun Kofoed Partner i 3BM I/S
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

går ind i kassekladden...... vælger ikke  noget  i afstemningskonto

går  ud til  fakturakolonnen   og  vælger  den  famøse (allerede bogførte faktura, der står åben på trods af....)  siger  OK  og  den  smutter ind på linien  (Den bliver kreditoret  på  samlekontoen for debitorer, hvis du checker efter)

hopper  ned på  næste linie  kalkerer 1. linie af med F6   vælger samlekonto for debitorer  igen  og debiterer samme beløb her og bogfører.

VIRKNING:   Det er en nulsums-postering -  ingen penge  er flyttet nogen steder  -  men  fakturaen  er blevet  "lukket ned som betalt"

mvh

Otto B. Petersen - certific.forhandler af SummaSummarum - www.ivaerksaet.dk

 

 

Fra Karlslunde
Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Som altid er det fantastisk med hurtig hjælp her på amino.dk, så tak for det! Desværre er jeg bange for, at det ikke løser problemet.

 kassekladde

Som det kan anes på ovenstående screenshot, så skriver Summa ikke samlekontoen 56100 i feltet "Kontonr." så problemet er vel, at beløbet netop ikke bliver krediteret på samlekontoen 56100? Og selvom jeg (tror, jeg) gør, som du foreslår, og kopierer det samme ind i næste linie og manuelt skriver 56100 i feltet "Kontonr." får jeg samme fejlbesked til linie 1, nemlig at "Den angivne samlekonto kan ikke anvendes til at postere den angivne faktura." Er der noget, jeg gør forkert?

Bedste hilsner

Jens

 

Jens Bruun Kofoed Partner i 3BM I/S
Fra Karlslunde
Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry, screen shot'et var lige gemt bag en adgangskode. Her er det på en tilgængelig url:

kassekladde

/Jens

Jens Bruun Kofoed Partner i 3BM I/S
Fra Karlslunde
Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu en gang tak til dig, Otto, for den telefoniske hjælp i går! Jeg skriver lige her i forummet, eftersom det måske kunne have interesse for andre, hvordan problemet blev løst. I første omgang troede jeg, at det var Moskjær Marketing's eSumma, som havde lavet kuk i den kommaseparerede kartoteksfil, og selvom det stadig ikke kan udelukkes, at det er eSumma, som er synderen, så kan det også være en bug i SummaSummarum (vers. 2.8.6), som har forårsaget miseren. Årsagen til at fakturaen ikke kunne udlignes hang under alle omstændigheder sammen med en fejl i den kommaseparerede kartoteksfil, hvor den pågældende kundes data var blevet hakket over i to, så oplysningerne stod på to separate linier. Jeg opdagede hurtigt fejlen, da jeg forsøgte at bogføre fakturaen, eftersom SummaSummarum ikke kunne forbinde fakturaen med kundens kartoteksdata. Den bogførte men stadig ubetalte faktura var nemlig ikke kædet sammen med nogen debitordata. Da jeg fik rettet fejlen i den kommaseparerede kartoteksfil, stod kunden godt nok korrekt i kartoteket, men jeg kunne alligevel ikke udligne den pågældende faktura, eftersom den bogførte men endnu ubetalte faktura stadig var uden debitordata. Og man kan som bekendt ikke ændre i fakturaer, når de først er bogført. Når jeg valgte fakturanummeret i kassekladden skrev SummaSummarum derfor hverken navnet på kunden eller samlekonto automatisk ind, og selvom jeg skrev samlekontoen 56100 manuelt ind, gav programmet besked om, at der var en fejl og at den pågældende konto ikke kunne anvendes som samlekonto. Da jeg gravede lidt i posteringsjournalen opdagede jeg imidlertid, at der var fuldstændig kuk i de posteringer, jeg umiddelbart før fejlen opstod, havde foretaget. Og for at gøre en lang historie kort indlæste jeg en sikkerhedskopi fra den 8. maj, og i stedet for at udligne fakturaer i samme rækkefølge i kassekladden, som jeg havde gjort tidligere, sørgede jeg for først at rette fejlen i kartotek.dat og umiddelbart efter at bogføre den pågældende faktura. Denne gang uden problemer. Fejlen var måske, at jeg i første mislykkede forsøg havde udlignet en række andre fakturaer før, jeg rettede fejlen og forsøgte at udligne den problematiske faktura? Eller også er det simpelthen en bug i programmet? For jeg har på ingen måde haft fat i kartotek.dat tidligere, og kan derfor ikke forklare, hvordan de kommaseparerede data i filen er blevet ødelagt. Forhåbentlig er det bare en freak accident, som jeg ikke kommer til at opleve igen, men skulle andre brugere have været udsat for det samme, er det selvfølgelig interessant at få frem. Og lur mig, om chefprogrammøren ikke også læser med på denne tråd med stor interesse, så måske har han/hun også en kommentar?

Bedste hilsner

Jens

Jens Bruun Kofoed Partner i 3BM I/S
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)