Jeg har fået et problem med bogføring i Summa Summarum, som jeg ikke kan løse. Problemet består i, at jeg ikke kan udligne en bogført salgsfaktura. Problemet er formentlig opstået ved at eSumma har lavet en kommafejl, da den downloadede ordren fra vores webshop (OsCommerce/Moskjær Marketing). Jeg fandt fejlen ved at åbne kartotek.dat i Notepad og efter at jeg rettede den, kunne jeg så se den pågældende kunde i kundekartoteket i Summa. Problemet er så bare, at salgsfakturaen er bogført uden kundenummer. Jeg kan se på samlekontoen 56100 at beløbene er korrekt bogført, men når jeg vælger fakturaen i kassekladden for at udligne den, læser den hverken afstemningskonto eller udligningskonto (56100) automatisk ind. Og skriver jeg 56100 manuelt ind som udligningskonto og klikker på "Tjek kassekladde" får jeg besked om, at "Den angivne samlekonto kan ikke anvendes til at postere den angivne faktura". Hvad i alverden stiller jeg op? Er der nogen mulighed for at bogføre de enkelte beløb (indtægt og salgsmoms) manuelt på samlekontoen, så de pågældende beløb kan blive udlignet, samtidig med at jeg får fjernet den ubetalte faktura? Bedste hilsner Jens 3BM I/S |
går ind i kassekladden...... vælger ikke noget i afstemningskonto
går ud til fakturakolonnen og vælger den famøse (allerede bogførte faktura, der står åben på trods af....) siger OK og den smutter ind på linien (Den bliver kreditoret på samlekontoen for debitorer, hvis du checker efter)
hopper ned på næste linie kalkerer 1. linie af med F6 vælger samlekonto for debitorer igen og debiterer samme beløb her og bogfører.
VIRKNING: Det er en nulsums-postering - ingen penge er flyttet nogen steder - men fakturaen er blevet "lukket ned som betalt"
mvh
Otto B. Petersen - certific.forhandler af SummaSummarum - www.ivaerksaet.dk