Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Få kreditorkontoen til at gå i nul

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tidligere brugt revisor, men nu har jeg indkøbt Summasummarum og vil prøve at ordne regnskabet selv.
Jeg starter det nye regnskab fra årsskiftet og indtaster startsaldier som jeg tager fra det sidste årsregnskab revisoren lavede. Jeg debiterer og krediterer aktiver og passiver uden afstemningskonti og da jeg er færdig er balancen 0. Hurra! Party!!!

 Så holder min hjerne op med at virke..

Blandt passiverne er der to beløb som jeg skylder kreditorer. Den ene er en faktura på 14.000 fra en tekniker. Da jeg indtaster startsaldierne krediterer jeg konto 65100 (kreditorer, ubetalte regninger).
Snart efter årsskiftet betaler jeg fakturaen. Jeg debiterer konto 2900 (fremmed arbejde) og krediterer banken. Men hvad nu med konto 65100? Jeg har prøvet at rykke rundt på tallene, men ender altid med at konto 2900 går i 0, at banken bliver krediteret to gange for beløbet eller slet ikke eller at jeg ikke kan få balancen til at blive 0.
Jeg kan godt bruge konto 65100 i det daglige regnskab, men lige i det her tilfælde løber jeg panden mod en mur. Hvad skal jeg kreditere/debitere på hvilke kontier for at få det til at stemme?

 Og et andet spørgmål i familie med det første. Revisoren havde også angivet en anden gældspost i passiverne, nemlig 20.000 kr, afsat til revisor (som betaling for det regnskab han var i gang med at lave). I mangel på bedre ideer krediterede jeg igen 65100, selvom jeg ikke havde fået en regulær regning på det skyldige endnu. Hvis jeg skal bruge en anden konto, så lad mig det endelig vide.
Men da jeg endelig fik regningen fra revisoren, så var den kun på 16.000 som jeg betalte. Jeg har selvfølgelig samme hovedpine med denne regning som med den ovenfor, men en ekstra hovedpine med de 4.000, der var afsat for meget. Hvordan får jeg dem til at forsvinde?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

1. Debet 65100/kredit 2900

2. Debet 65100/Kredit revision....for meget afsat honorar/Husk at undertrykkwe momsen her.

 

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak! Jeg havde fuldkommen glemt at tænke på, at de to fakturaer selvfølgelig blev modregnet i sidste års regnskab. Embarrassed Så giver det pludselig mening.

 

Jeg har lige et spørgsml mere:  Jeg betaler b-skat og am-bidrag forud hver måned. Hvilke kontoer skal jeg bogføre det på?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Under egenkapialen, opret evt. en konto, der hedder B-skat.

Kredit bank/Debet B-skat

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en konto under egenkapital til b-skat. Skal jeg så bare oprette en konto til am-bidrag også? 

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Eva.

Du kan godt anvende samme konto til din AM-bidrag som til B-skatten.

Mvh. Morten

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)