Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Franchisegiver - hvordan??

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået den forrygende idé at starte noget op - der burde holde.

Men, der er meget der skal undersøges endnu og alt er kun på idé-plan. Dem jeg har snakket med er med på ideen, men er endnu ikke franchisegivere... For at der ikke skal gå flere år inden der sker noget (eller at andre skulle nuppe ideen) vil jeg hjælpe dem lidt.

Mit spørgsmål; Skal de være med i Dansk Franchise Forening? Eller kan de lave et oplæg som en advokat/revisor så kan kigge nærmere på og vi kan finde en mulighed derfra?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Punkt 1) Gengivelse af ovenstående i læslig form:
 
Jeg har fået den forrygende idé at starte noget op - der burde holde.

Men, der er meget der skal undersøges endnu og alt er kun på idé-plan. Dem jeg har snakket med er med på ideen, men er endnu ikke franchisegivere... For at der ikke skal gå flere år inden der sker noget (eller at andre skulle nuppe ideen) vil jeg hjælpe dem lidt.

Mit spørgsmål; Skal de være med i Dansk Franchise Forening? Eller kan de lave et oplæg som en advokat/revisor så kan kigge nærmere på og vi kan finde en mulighed derfra?
 
Punk 2) Svar på spørgsmålet
 
En advokat er teoretisk nok, men jeg tror I får svært ved at tiltrække interesserede franchisetagere. I skal selv levere et fungerede koncept, helst med 5-6 fungerede forretninger der beviser at det kan fungere :)
 
Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Glem alt om at starte franchise koncepter uden at have proven-concept. Har siddet 5 år hos Bog & idé, franchise-kæde, og her er det svært nok at skaffe franchise-tagere trods et flot indeks hvert år med vækst. Franchise kræver jo reelt mini-investorer, og de er typisk endnu mere forsigtige end vanlige investorer, som opkøber kapitalkæder og udvikler dem. Så du skal starte op med 4-5 butikker ja og så vise, at det er en god forretning. Hvis du ikke selv tør låne pengene og køre butikkerne, hvorfor skulle andre så turde?
Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ikke enig med Jonathan!

Det er lykkedes for os på godt ét år at starte 3 nye franchise-lande op uden "proven concept". Naturligvis er dokumentation og økonomi (budgetter og realiserede budgetter) fra franchisegiver forelagt, men ellers er konceptet "bare" veldokumenteret. Dernæst handler det om at lave et - også økonomisk - velbeskrevet  "jobopslag" til potentielle franchisetagere og om hurtigt at "skille bukkene fra fårene" når ansøgningerne kommer.

Jeg tror det er vigtigt, at franchisegiver kommer så tæt på franchisetager som muligt. Det sker f.eks. ved at indvolvere sig aktivt i franchisetagers budgettering, kontakt til pengeinstitut(ter), og iøvrigt lave et realistisk koncept, der gør det muligt for franchisetager at få en fornuftig indtjenening mod at levere en fornuftig indsats. Der er enormt mange parametre, der kan skrues på i en franchisekontrakt.

Der er selvfølgelig ikke noget krav om at franchisegivere skal være med i DFF, men det giver en vis sikkerhed for både franchisegiver og -tager. Omvendt kan man argumentere, at DFF jo ikke er andet end en simpel forening, der ikke har nogen som helst juridisk kompetence, så det må blive et valg. Vi har - indtil videre - fravalgt DFF da vi primært opererer på udenlandske markeder.



Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kim,

 

som jeg læser dit indlæg, så havde I i forvejen konceptet rullet ud i ét land, og skulle dernæst lave franchise i andre. Det er jo en helt anden situation. Nævn mig gerne ét dansk franchise-koncept herhjemme indenfor de seneste tre år, hvor en franchisegiver kun kom med idéen, og andre tog springet for egen risiko... Og hvor disse andre ikke var kapitalkæder, investorer el. lign., men traditionelle franchise-tagere...

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jonathan,

 

Nu ser jeg - set fra franchisetagers side af bordet - ikke den store forskel på de to scenarier. Ingen franchisetager kan bedømme en frachisegiver ud fra så kort en driftsperiode [som vi har haft]. Derfor mener jeg for så vidt at Caroand har samme muligheder som jeg selv har haft for at komme i gang.

 

I virkeligheden handler det mest om at lave "hjemmearbejdet" ordentligt, redeligt og realistisk og præsentere det for den potentielle franchisegiver og dennes rådgiver(e). Det er faktisk, som jeg ser det, netop en af fordelene ved franchise; det skal være en slemt dårlig franchisegiver der ikke ønsker at franchisetager også tjener penge

 

Iøvrigt er jeg ellers enig med dig i, at man selv er nødt til at investere i forretningen, men det kan jo gøres på mange måder - og jeg mener ikke at man nødvendigvis skal starte "4-5 butikker" op for at bevise konceptet. Nu kender vi af gode grunde ikke Caroand''s idé, men konceptet kan sagtens være så godt og potenialet så åbenlyst, at det umiddelbart kan lade sig gøre at finde (gode) franchisetagere.

Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Før franchise er aktuelt, gælder det om at lavet en business plan som tilbydes potentielle franchisetager. Dernæst skal alle processer i din virksomhed beskrives, så alle værdier og sparemuligheder er synliggjort. Tænkt professionelt. Hvad vil du som franchisetager "tænde på". Penge er sekundært på kort sigt. Lav evt. ratebetaling. Det gælder om at få nogle store tankskibe i vandet. 


Side 1 ud af 1 (8 indlæg)