Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start selvstændigt med garanteret omsætning på kr. 40.000 pr. måned!

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Du kan tro, at de der henvender sig og seriøst er interesserede - de får informationer tilsendt. Men mine indlæg på amino omkring
franchise er klart en "spiseseddel" - ligesom en jobannonce eksempelvis er det. Synes man så, at det som udgangspunkt lyder godt
og ved man med sig selv, at man vil være selvstændig og gerne starte op uden en masse usikkerhed - så er dette i alle fald en god
mulighed.

Nu er det jo ikke ofte, at noget ligefrem er en foræring :) og det er jo altså ikke bare at læne sig tilbage hvis man vil være selvstændig.
Det er det naturligvis heller ikke i dette tilfælde :)

Hav en dejlig sommer.

Tilmeldt 2. May 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes,  Fiahgt har fat i en god pointe. Omsætning på kr. 40.000 pr.måned er ikke ret meget for en selvstændig. Når diverse udgifter og skat er fratrukket, er der ikke så meget tilbage. Derfor hvis du vil overbevise folk om at være med på dette projekt, må du sætte et lidt mere klart regnestykke op. Ellers kan jeg ikke se grund til at være med på et projekt, hvor det eneste du kan være sikker på, er at betale til hovedfirma, og det er dem, som tjener flest penge. Jeg vil derfor spørge dig: hvis man er den rette, som firmaet søger, er det så ikke bedre selv at starte sit eget rengøringsfirma og spare udgifter til jer, med mindre der er nogle gode fordele ved at arbejde for Jer? Hvad er fordelene ved at være på dette projekt?

 

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen der siger, at en franchisetager kun skal have kr. 40.000 i omsætning. Han/hun er hjertelig velkommen til selv at finde flere kunder og opgaver, ELLER til at få flere kunder og opgaver fra franchisegiveren. Jeg må også sige, at jeg ikke har noget ønske om at OVERBEVISE nogen om
at blive franchisetager. Det skal komme indefra, at man synes det lyder som et spændende og godt projekt, og man kan eksempelvis være en person der er rigtigt god til at levere en ydelse, men som ikke er glad for at sælge. En fordel ved at være franchisetager er eksempelvis, at virksomheden gerne skaffer flere kunder - hvis blot man kan følge med, og levere den gode service og kvalitet som franchisegiveren er kendt for at levere.

Igen vil jeg sige, at jeg intet ønske har om at overbevise nogen om noget som helst. Men jeg vil naturligvis gerne svare på de spørgsmål der kommer, både her på amino og de der ringer eller mailer til mig direkte.

I forhold til franchise og fordele, så vil jeg igen henvise til det link jeg satte ind tidligere i dag. Nu har jeg dog i stedet kopieret teksten ind her nedenfor. Der er jo både ulemper og fordele ved et franchisesystem, afhængigt af hvad man ønsker sig af sin kommende virksomhed og hvor meget medbestemmelse man ønsker.

Lige i dette tilfælde er fordelene eksempelvis:

* Du ved du har minimum for kr. 40.000 i omsætning pr. måned og det ved du fra 1. dag du starter
* Du får en startpakke med produkter og rekvisitter, så du kan gå igang med at løse opgaverne straks
* Virksomheden uddanner dig og støtter op omkring dig hvis du har udfordringer i hverdagen, ligesom de løbende uddanner det personale du tilknytter
* Du kan vælge om du selv vil finde flere kunder i dit distrikt, eller om virksomheden skal være sælger for dig og altså levere flere kunder/opgaver
* Produkterne i dagligdagen køber du hos franchisegiver, som kun benytter gode og velgennemprøvede produkter - for igen at sikre kvaliteten

Franchisegiver er kun interesseret i, at franchisetagere får succes. Hvorfor er de det? Fordi franchisetagerne kører i virksomhedens navn! Og hvis det ikke går godt... hvis opgaverne ikke kan blive løst ordentligt... så er det franchisegivers navn det går ud over, og det er de på ingen måde interesserede i.

Dette er lige de umiddelbare fordele jeg vil nævne. Klokken er mange og jeg er egentlig gået på ferie, men jeg ville gerne lige svare på dette indlæg. Jeg håber mine kommentarer er det der efterspørges, og jeg håber at nedenstående mere generelle information omkring franchise er relevant og interessant. Det er trukket fra en side, som Randers Erhvervs- og Udviklingsråd har udarbejdet, og altså ikke noget der er udarbejdet af undertegnede eller af franchisegiver.

Sidst men ikke mindst, svar på spørgsmålet om hvorfor man ikke bare kan starte sit eget rengøringsfirma. Det kan man da sagtens! Helt klart, sagtens. Det er dog en stor mundfuld, som mange af os ved, at starte virksomhed. Jeg synes denne mulighed er oplagt for de, der gerne vil selvstændigheden - gerne vil prøve det, men alligevel ikke tør fordi de er usikre på indtjeningen. Her ved man hvad man kan tjene minimum fra første dage - hvilket jeg da kun kan se som en fordel. Men enig - man kan da sagtens bare starte en rengøringsvirksomhed og selv finde sine kunder og løse opgaverne.


Franchising

Franchising er et samarbejde omkring markedsføring af varer og tjenester, hvor der etableres en synergi af franchisegiverens erfaring, systemer og ejendomsret og franchisetagerens arbejdskraft, ressourcer og iværksætterevner.

Franchisekonceptet har to hovedaktører:

  • Franchisegiver - den person/virksomhed som ejer forretningskonceptet
  • Franchisetager - den person som har købt sig adgang til forretningskonceptet

Franchising er mest udbredt inden for detailbranchen, men anvendes også i andre brancher. Mange af udfordringerne er de helt samme uanset branche og virksomhedstype.

Franchisegiver uddanner og sætter rammerne
Franchising indbefatter ikke blot, at andre får mulighed for at drage fordel af en allerede bevist succes. Der er en række yderligere faktorer, som bør tages i betragtning.

Mange franchisetagere har ikke erfaring med at drive en virksomhed, og de ved derfor ikke, hvordan de skal drive en af franchisegivers virksomheder. De kender ikke engang til de grundlæggende principper for at opstarte en virksomhed, herunder at finde lokaler og forhandle lejen – hvor skal det ligge, hvor meget skal der anvendes, og hvad er en fornuftig pris?

Det er derfor nødvendigt, at en franchisegiver rekrutterer de franchisetagere, der er egnede til hans særlige virksomhed, hjælper dem i gang med virksomheden og ser efter dem, når de er etablerede franchisetagere.

En succes skal vedligeholdes
En franchisegiver må udvikle tekniker for at kunne skaffe sine franchisetagere og etablere og fastholde dem i systemet. Franchisegiveren er derfor nødsaget til at gennemgå følgende:

  1. Etablere udvælgelsesprocedurer for franchisetagerne
  2. Oplære franchisetageren i at drive forretningen
  3. Give vedvarende støtte og stille en række serviceydelser til rådighed.

Franchisetager afgiver selvstændighed
En franchisetager må acceptere, at der er indbygget kontrol i systemet, som følger med de mange fordele. Denne kontrol skal afdække, om franchisetageren driver sin forretning ud fra den fremgangsmåde, som franchisegiveren fremlægger.

Dette er nødvendigt for at beskytte logo og forretningsnavn (mærket) og for at sikre, at kunderne opnår et ensartet serviceniveau, som gradvist er blevet forbundet med virksomheden, uanset hos hvilken franchisetager kunderne vælger at handle. Hvis du ikke kan acceptere at blive pålagt denne form for kontrol i din drift af virksomheden, er franchising ikke noget for dig.

Fordele ved franchising
Der er betydelige fordele forbundet med at deltage i et franchisesystem, som du ikke vil nyde godt af i en ikke-franchise virksomhed.

Franchisegiveren udvikler et "brand", som franchisegiver og franchisetager drager fordel af. Jo mere systemet vokser og mærkerne udbredes, des flere fordele tilfalder franchisetageren.

Franchisegiveren oplærer franchisetageren i at drive virksomheden. Oplæringen kan sammenlignes med et kursus i virksomhedsledelse, der udelukkende er fokuseret på den viden, en franchisetager behøver for at kunne lede sin franchise

Franchisetageren får glæde af systemets samlede ressourcer, hvilket betyder dels en mere effektiv udførelse af reklame og salgsfremmende aktiviteter, dels at netværket kan udnytte de samlede franchisetageres massive købekraft og dels at mange virksomheder køber stærkere og kan derfor opnå lavere priser og bedre leveringsaftaler, end en enkelt virksomhed kan

Franchise er et godt udgangspunkt for succes
Der er erfaring for, at franchising er en effektiv måde at reducere risikoen ved etableringen af en virksomhed, men fremgangsmåden eliminerer bestemt ikke hele risikoen, og den er ingen garanti for succes. Du er nødt til at arbejde hårdt, for at din franchise bliver en succes.

I arbejdet mod succes vil du skulle foretage vurderinger og skøn, som kan vise sig at være forkerte. Et godt eksempel er ansættelse af de rigtige medarbejdere, som altid er en udfordring, og som kan være kilden til store økonomiske tab.

Et godt gennemprøvet og testet system, en god franchisegiver og en hårdtarbejdende franchisetager er imidlertid en god begyndelse.

Tilmeldt 2. May 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det at være selvstændig er at turde at løbe en risiko, hvis man ikke tør at løbe en risiko, så skal man bare være ansat. Jeg tvivler meget på at man tjener flere penge på at arbejde for Jer end ved at være 37 timers-ansat, medmindre man arbejder døgnet rundt. Ulempen er, at man både skal finansiere franchisegiver og betale for sine ansatte og diverse udgifter. Personligt synes jeg ikke, at det er en stor mundfuld at starte sit eget rengøringsfirma. Det kræver hellere ikke stor invstering, det eneste, der kræver er god arbejdskraft.

Franchisekonceptet er en god konceptet for nogle store koncerne, som allerede har skabt sig et godt navn, et godt produkt, en god forretningskoncept og indtjeningsmulighed er meget større i forhold til rengøringsbrancher.

Personligt synes jeg ikke franchisekonceptet passer godt ind i rengøringsbrancher, fordi det kan ikke betale sig at være franchisetager. Man kan ikke blive rig af det. 

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)