Hej Jeg har i et stykke tid haft en diskussion i min klassen, omkring hvordan man bogføre salget af en brugt mobil telefon og om firmaet skal betale moms af salget.? Her er et lille eksempel: Firmaet har købt en hel ny mobil telefon til 2000 kr. inkl. Moms. De vælger at sælge den brugt efter et halvt år til 1000 kr. via Den Blå Avis. Firmaet har fået de 1000 kr. ind på deres bankkonto har lavet en faktura mellem køber og sælger samt overrakt garantibeviset til kunden. Vores spørgsmål gå så på, om firmaet skal betale moms af de 1000 kr. Og hvordan vil man bogføre det praktisk? Fx lave en konto i kontoplanen der hedder ”Brugt salg” Håber nogle af jer kloge der kan hjælpe os med det, da det har gået os på i lang tid. Mvh. Emil Hansen
|
Hej!
Ja...firmaet skal momse salget.
Ja.....lav evt. en konto for diverse indtægter.