Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning ved enkeltmandsfirma

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Mongi. Så blev man jo lidt klogere. Så betyder det jo så at jeg har et lidt mere avanceret spørgsmål som jeg dog godt tror i kan klare.

Som sagt er grænsen 11.800,-, for hvornår man ikke kan afskrive fuldstændigt på enhed på anskaffelsesåret.

Så har jeg læst herinde om problematikken med hvis man f.eks. køber en PC til 10.000,- og senere på samme år bestiller en printer på 3.000,- og i det at prineren skal bruges med computeren så overstiger "enhedsprisen" lige pludselig 11.800,- grænsen.

Hvad gør man så i sådan en situation? 

Og sidder der virkelig nogen og kigger hvis man har købt en computer, om man ikke også senere køber printer og PC-relaterede produkter? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Grænsen er kr. 11.900 for 2008.

Det er ikke korrekt som Mongi skriver. Igen skal der skelnes mellem skattemæssige og driftsøkonomiske afskrivninger.

Der skal afskrives 25% saldoafskrivning.........!

Ja.....det bliver checket af SKAT.

Til dit eksempel ville jeg afskrive begge dele straks.

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke købt noget endnu, men skal lige forhøre mig først.

Hvad er forskellen på skattemæssige og driftøkonomiske afskrivininger?

Jeg er med på, som du skriver tidligere, at bygninger/grunde afskrives lineært, mens resten afskrives efter saldometoden. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Driftsøkonomiske er afskrivninger efter regnskabsmæssige principper(årsregnskabsloven)(er oftest lineær minus scrapværdi).

Skattemæssige er afskrivninger efter skattemæssige regler(afskrivningsloven).

Driftsmidler efter saldometoden(ingen scarpværdi).

Bygninger lineær ja........grunde kan ikke afskrives.

Fra Holte
Tilmeldt 8. Jul 06
Indlæg ialt: 44
Fra  Holte Malerfirma Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

Jeg troede egentlig ,at man selv kunne vælge ,om man afskrev med 11.900 eller 25%.

Så er det godt, det ikke er mig selv, der laver regnskaberneSmile

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan man også godt. Man kan vælge at straksafskrive småanskaffelserne under 11.900 eller afskrive med 25%. Det Peter sigter til er at der ikke er tale om lineære afskrivninger men afskrivninger efter saldoværdimetoden. Dvs. afskriver man 25% på noget der koster 10.000 kr. er restværdien 7.5000 kr. og der kan så kun afskrives 25% af 7.500 kr. året efter. Her afskriver man så på virksomhedens samlede driftsmidler under ét.

Vedr. småanskaffelserne har du også fat i noget af det rigtige. Det er helt korrekt opfattet at der er nogle småanskaffelser som ikke kan straksafskrives selvom anskaffelsessummen er under 11.900 kr. Dette er tilfældet når de er bestemt til at blive brugt sammen med noget andet. Så ses aktiverne samlet under et (samlesætsbestemmelsen). Bestemmelsen er så ikke særlig klar og kan ofte give anledning til diskussion.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)