Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

barselsdagpenge og egen virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at starte enkeltkvinde virksomhed op samtidig med at jeg lige er gået på barsel d.10.maj. Min forretning åbner 1.sept og jeg vil derfor på dette tidspunkt stadig være på den "tvungne" del af barselsorloven. Det er planen ikke at trække løn ud af mit firma det første år.

Spørgsmålet lyder nu på: Hvordan skal jeg forholde mig i forhold til min a-kasse (DSA) samt kommunen der jo udbetaler mig fuld løn under den føste del af min barsel. Kan jeg fortsat få dette, når jeg vælger ikke at trække løn ud til mig selv fra firmaet?

Håber der er nogen af jer der sidder inde med lidt viden på dette område

 

God dag

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Prøv at tale med din A-kasse/kommunen.

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Fik du svar på det? Og hvordan lød svaret...?

Min samlever står i den samme situation..

Mvh

Christian

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Som tidligere akassechef kan jeg forudse en del forskellige problemstillinger, som du risikere at havne i. Dette ikke sagt for at tage modet fra dig (c:b  - blot tror jeg ligesom Peter, at det er afgørende for dig, at få din situation afklaret både med akassen og kommunen. Dels skal du have akassen til at vurdere om du reelt bliver selvstændig mht. dit engagement - det har ikke kun noget at gøre med om du hæver løn, men om hvor mange timer du bruger. 

Kommunen skal derefter afgøre om det betyder noget for din ret til barselsdagpenge.  Jeg kender ikke de specifikke regler for barselsdagpenge, men jeg kunne forestille mig, at der kunne være problemer med at arbejde i enkeltkvinde virksomhed og samtidigt hæve barselsdagpenge. 

Du må en tur i akassen og på kommunen.

Held og lykke med det.

Venligst

Karsten

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret - ingen tvivl om at vi vil henvende os der?

Faktisk burde jeg måske overtage "firmaet" - startede 1. feb. - så kan hun blive medejer næste år...eller skal vi bar ela' være at tjene noget? Eller det er måske arbjedstimerne der afgør om man er dagpengeberettiget - ikke overskuddet?

Er der nogen der ved om jeg "bare lige" kan ændre dette via webreg.dk og så er det overstået? (hun bliver herved så kun virksomhedsejer i en uges tid)

mvh

Christian

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu er jeg ikke ekspert indenfor området, men mener umiddelbart det er ubetydeligt, hvorvidt man er EJER af et selskab.  Dagpenge ydes på baggrund af ens lønindtægt og anden indtægt, som f.eks. selvstændig erhvervsindtægt, og ikke ud fra formuebedømmelser. Derfor kan jeg ikke på den baggrund se noget, der skulle retfærdiggøre begrænsninger i dagpengesatsen, eller påbud om at overlade ejerskabet så længe der ikke udbetales løn. Udbetaler man derimod løn, tror jeg slet ikke man kan modtage dagpenge, da det må opfattes som genoptagelse af arbejde hvis man fungerer som direktør i et selskab. Genoptagelse af arbejde er såvidt jeg husker er ensbetydende med, at man frasiger sig yderligere barsel. Hvorvidt udlodning af udbytte der vel ligeledes kan regnes som selvstændig erhvervsindtægt spiller ind, er jeg mindre bevidst om, men det vil jeg mene det gør, da i selv driver selskabet. mit umiddelbare råd, vil være at såfremt i ønsker at udlodde, så lad ejerskabet overgå til Christian først, så er i på den sikre side.

Mvh den erhversjurastuderende.

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Harald.

Nu er der tale om et I/S og ikke et selskab - jeg har ikke begreb om forskellen hvis man fx kører virksomhedsskatteordningen i I/S'et...

Jeg håber blot vi kan "nå" at ændre ejerforholdene til 100% mig og 0% hende...:)

 

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror ikke det har betydning hvilken selskabsform der er tale om. Hvorvidt det er et I/S, K/S, ApS, Smba eller A/S betyder noget for visse organisatoriske elementer og i et I/S hæfter i selvfølgelig personligt, solidarisk og direkte, men kerneelementet i dagpengebedømmelsen er stadig hvorvidt man genoptager arbejdet og hvad ens lønindkomst er beregnet til. Så længe man er inaktiv i forhold til selskabet er det mig bekendt ligegyldigt om det så var en enkeltmandsvirksomhed ejet af fruen. Det vil ikke have indflydelse på dagpengene.  

Hvis det ikke er noget problem, at skifte ejerskabet over til dig, så er det måske alligevel en idé, om ikke andet så for, at tydeliggøre at fruen ikke er beskæftiget under barsel, for ubekymret at kunne udbetale løn (til Carsten)  eller optjene overskud og således være helgarderet. Det vigtige er dog altså stadig fruens aktivitet i virksomheden og ikke hvem der står noteret som ejer.

Mvh

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

 

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)