Hej Rebecca!
Jeg vil lige starte med at sige, at jeg ingen forstand har på forlagsbranchen, jeg har min erfaringer fra pladebranchen - som jeg forestiller mig minder en del om bogbranchen på mange måder. En stor forskel er der dog: forlagsbranchen er hårdere! Det er der flere grunde til.
Du skal gøre dig nogle overvejelser om, hvad det er for en slags bøger du vil udgive. Er det skønlitteratur eller er det faglitteratur? Skal jeg være lidt hård ved dig (og det får du nok mest ud af), er udgivelse af skønlitteratur en usandsynlig hårdt kamp. Og du skal have fat i FANTASTISK gode bøger, for at kunne få forretningen til at løbe rundt. Grundene dertil:
1) Skønlitteratur bliver omtalt/anmeldt i aviser. Og de aviser har begrænset med spalteplads - og den bliver i 99% af tilfældende brugt på etablerede forfatteres - eller etablerede forlags - bøger. Selv anerkendte digter (ved om et par stykker) har svært ved at blive anmeldt. Endsige bliver omtalt. Boganmeldere modtager masser af forskellige bøger - og det tager lang tid at læse dem, sammenlignet med tiden det tager at gennemlytte en CD. Derfor skal de tænde på bogen fra starter, før de overhovedet gider starte med at læse den.
2) Bøgerne skal på hylderne, altså distribueres. Også her er det op ad bakke - langt de fleste boghandler i Danmark hænger sammen i kæder og de (største spillere på markedet) fører altså alle de samme bøger. Så siger indkøberen 'nej' til din bog, kommer den end ikke til at samle støv på hylderne. Den kommer simpelthen ikke til at stå der.
3) Uden at kende til dine evner og baggrund, er alle brancher der handler med kunst præget af tre store faktorer: a) evnen til at vælge det rigtige værk ; b) netværket til at få det ud over rampen med og c) held. Min erfaring siger mig, at MINDST to af disse faktorer skal være til stede, før det kan lade sig gøre.
Nå, men det var mine tanker om at udgive skønlitteratur. Digte og kortprosa er endnu sværere. Hvis du udgiver faglitteratur er det dog en anden sag.
Her skal du skrive/udgive til en bestemt målgruppe, f.eks. folk med den samme interesse. Eller bøger, der knytter sig til et bestemt fag, en foredragsrække eller lignende. Her er du knap så afhængig af distribution, i og med at du (formentlig) vil være i tættere kontakt med dine potentielle kunder. Læs: folk der lytter til dit foredrag, folk der lige som dig går op i håndarbejde eller hvad bogen nu end handler om. En idé ville så være at distribuere din bog igennem hjemmesider/webshop, der omhandler de samme emner, som du skriver om. Specialforretninger og lignende.
Vil du helt uden om distributionsleddet, kan du nøjes med at sælge fra din egen hjemmeside. Det kræver præcis markedsføring og en fast kundekreds, hvis du vælger at udgive flere bøger med tiden. Og så må du nok opgive tanken om at din hjemmeside skal være gratis: det koster klejner at få designet en flot hjemmeside, der er driftsomkostninger ved at drive en professionel shop og desuden ville markedsføringskroner på GoogleAds og lign. hurtigt løbe op, hvis du skal skabe noget trafik.
En anden ting du skal overveje: det er DYRT at trykke bøger. Du kan hurtigt betale 40,- kroner pr. stk. ved 500 eksemplarer, altså 20.000,- for din første udgivelse. Så tanken om at noget skal være gratis, kan du nok i første omgang godt lægge på hylden. De få hundrere kroner om året til en hjemmeside er vand i forhold til de andre omkostninger forbundet med forlagsvirksomhed.
Nå, sikke en smøre det blev til! Det er ikke for at tage modet fra dig - måske kom jeg til at lyde lidt modløs i min beskrivelse af de forhindringer du vil møde! :-)
Men jeg mener, at det er nogle af disse ting, du bør tage op til overvejelse. Der er ingen tvivl om, at markedet er hårdt - og det må du tage med i din betragtning. Noget andet du skal huske er dog, at langt de fleste forlag er startet med en kopimaskine i en kælder et sted - blandt det danske forlag, der i dag tjener millioner på Stieg Larsson. Så husk på tommelfingerreglen: hvis dit bogmateriale er godt nok - kan det lade sig gøre! :-)
Spørg eller råb op, hvis noget af det blev helt sort eller i andre er rygende uenige! :-)
Mvh Petter