Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forlag

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jun 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er helt ny her på amino.dk, som virker til at være en meget informativ og reel side- jeg glæder mig meget til at læse nogle, af de rigtig mange indlæg! 

Hvordan opretter man et bogforlag?

Og hvad koster det?

Eller kan det gøre gratis? Det foretrækker jeg, da jeg er ledig og derfor ikke har særlig mange penge...

Jeg vil gerne lave en hjemmeside om mit nye forlag in spe, men den skal være gratis at oprette- hvilke(n) kan du anbefale? 

Jeg vil meget gerne udgive min 1. bog via dette mit kommende forlag!

 

Positive hilsner fra

Rebecca Bonita Toft.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Start med at kikke på www.isbn.dk, der nok giver dig svar på mange ting vedrørende udgivelse af bøger og eget forlag.

Kik også på www.webhostpriser.dk, hvor du kan se forskellige webhost-steder, hvad du kan få og hvad det koster.

Hilsen Jakob

 

Fra Hvissinge
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Rebecca - hvis jeg var dig ville jeg kigge lidt på lulu.com - det er lidt derhen af at du søger =)

 

 

Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

 Hej Rebecca!

 Jeg vil lige starte med at sige, at jeg ingen forstand har på forlagsbranchen, jeg har min erfaringer fra pladebranchen - som jeg forestiller mig minder en del om bogbranchen på mange måder.  En stor forskel er der dog: forlagsbranchen er hårdere! Det er der flere grunde til.

Du skal gøre dig nogle overvejelser om, hvad det er for en slags bøger du vil udgive. Er det skønlitteratur eller er det faglitteratur? Skal jeg være lidt hård ved dig (og det får du nok mest ud af), er udgivelse af skønlitteratur en usandsynlig hårdt kamp. Og du skal have fat i FANTASTISK gode bøger, for at kunne få forretningen til at løbe rundt.  Grundene dertil:

1) Skønlitteratur bliver omtalt/anmeldt i aviser. Og de aviser har begrænset med spalteplads - og den bliver i 99% af tilfældende brugt på etablerede forfatteres - eller etablerede forlags - bøger. Selv anerkendte digter (ved om et par stykker) har svært ved at blive anmeldt. Endsige bliver omtalt. Boganmeldere modtager masser af forskellige bøger - og det tager lang tid at læse dem, sammenlignet med tiden det tager at gennemlytte en CD. Derfor skal de tænde på bogen fra starter, før de overhovedet gider starte med at læse den.

2) Bøgerne skal på hylderne, altså distribueres. Også her er det op ad bakke - langt de fleste boghandler i Danmark hænger sammen i kæder og de (største spillere på markedet) fører altså alle de samme bøger. Så siger indkøberen 'nej' til din bog, kommer den end ikke til at samle støv på hylderne. Den kommer simpelthen ikke til at stå der.

3) Uden at kende til dine evner og baggrund, er alle brancher der handler med kunst præget af tre store faktorer: a) evnen til at vælge det rigtige værk ; b) netværket til at få det ud over rampen med og c) held. Min erfaring siger mig, at MINDST to af disse faktorer skal være til stede, før det kan lade sig gøre.

Nå, men det var mine tanker om at udgive skønlitteratur. Digte og kortprosa er endnu sværere. Hvis du udgiver faglitteratur er det dog en anden sag.

Her skal du skrive/udgive til en bestemt målgruppe, f.eks. folk med den samme interesse. Eller bøger, der knytter sig til et bestemt fag, en foredragsrække eller lignende. Her er du knap så afhængig af distribution, i og med at du (formentlig) vil være i tættere kontakt med dine potentielle kunder. Læs: folk der lytter til dit foredrag, folk der lige som dig går op i håndarbejde eller hvad bogen nu end handler om. En idé ville så være at distribuere din bog igennem hjemmesider/webshop, der omhandler de samme emner, som du skriver om. Specialforretninger og lignende.

Vil du helt uden om distributionsleddet, kan du nøjes med at sælge fra din egen hjemmeside. Det kræver præcis markedsføring og en fast kundekreds, hvis du vælger at udgive flere bøger med tiden. Og så må du nok opgive tanken om at din hjemmeside skal være gratis: det koster klejner at få designet en flot hjemmeside, der er driftsomkostninger ved at drive en professionel shop og desuden ville markedsføringskroner på GoogleAds og lign. hurtigt løbe op, hvis du skal skabe noget trafik.

En anden ting du skal overveje: det er DYRT at trykke bøger. Du kan hurtigt betale 40,- kroner pr. stk. ved 500 eksemplarer, altså 20.000,- for din første udgivelse. Så tanken om at noget skal være gratis, kan du nok i første omgang godt lægge på hylden. De få hundrere kroner om året til en hjemmeside er vand i forhold til de andre omkostninger forbundet med forlagsvirksomhed.

Nå, sikke en smøre det blev til! Det er ikke for at tage modet fra dig - måske kom jeg til at lyde lidt modløs i min beskrivelse af de forhindringer du vil møde! :-)

 Men jeg mener, at det er nogle af disse ting, du bør tage op til overvejelse. Der er ingen tvivl om, at markedet er hårdt - og det må du tage med i din betragtning.  Noget andet du skal huske er dog, at langt de fleste forlag er startet med en kopimaskine i en kælder et sted - blandt det danske forlag, der i dag tjener millioner på Stieg Larsson. Så husk på tommelfingerreglen: hvis dit bogmateriale er godt nok - kan det lade sig gøre! :-)

 Spørg eller råb op, hvis noget af det blev helt sort eller i andre er rygende uenige! :-)

 Mvh Petter

Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rebecca.

Som forfatter af 9 bøger på både små og store forlag ved jeg en del om branchen. Jeg har bl.a. skrevet bogen "Dyrk dit talent. Sådan udvikler du dine kreative sider". Se eventuelt mere om mine udgivelser på min hjemmeside www.taler.mono.net.

Mht gratis hjemmeside, kan jeg anbefale www.mono.net, som er helt gratis for det billigste abonnement og kun koster 14 kr. pr. md. for et mere udvidet abonnement, hvor der ikke er reklamer på.

Du kan selv lave hjemmesiden via skabeloner, og det er rimeligt nemt at gå til. Hvis det ikke må koste for meget i starten, når du vil afprøve din ide om at markedsføre dig selv og dit kommende forlag, er det måske en mulighed?

Det er ganske vist ikke dit eget domænenavn, men der vil senere komme et udvidet abonnement til ca. 40 kr. pr. måned, hvor man kan få sit eget domænenavn.

Mht eget bogforlag er det nok svært at undgå nogen former for omkostninger, hvis du vil have solgt bøger. Jeg ved ikke, om du har overvejet e-bøger, hvor omkostningerne må være begrænsede ift fysiske bøger?

Har du skrevet din første bog færdig? Og har du prøvet at få den udgivet via et forlag? Her tjener du som regel penge ved at få et forskudshonorar, når kontrakten underskrives, uanset om din bog nogensinde bliver solgt. 

Måske skulle du kigge på denne hjemmeside:  www.bod.dk/ , Books on Demand, som tilbyder startservice, og derudover er der flere prisniveauer fra 1299 kr. og opefter. Jeg har ikke nogen erfaringer med dem, så det er ikke en anbefaling, men bare en ide, som du måske kan bruge.

Klø bare på. Hvis du brænder for dit projekt, skal det nok blive til noget. Men kig dig omkring i branchen. Se, hvordan andre gør. Check alle de forlag ud, som du kan finde på nettet, sammenlign deres tilbud. Henvend dig til trykkerier og spørg om deres priser, osv.

Det er IKKE så let at sælge bøger i Danmark, hvis man ikke er reklameret op. Men det er heller ikke umuligt. En digtsamling sælger sjældent ret meget udover de eksemplarer, som bibliotekerne køber.

Andre bøger måske 300 eksemplarer, hvis man ikke er kendt. Det er tit sådan, at det meste salg går til bibliotekerne, hvor man får bibliotekspenge én gang om året. 

Husk for øvrigt, at tilmelde dig biblioteksafgiften, når du får udgivet din første bog. Ellers får du ikke nogen afgift. Det skal kun gøres ved første bogudgivelse. Så er du inde i systemet.

Spørg gerne løs. Jeg vil gerne hjælpe dig med det, jeg kan. Giv ikke op. Har du talent og vilje, skal du nok trænge igennem. 

 

Kreativ hilsen

Anne Øgendahl

 

 

 

 

 

 

 

Freelance tekstforfatter, artikelskribent, taleskriver, forfatter www.taler.mono.net

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Rebeccabonita:

Jeg vil gerne lave en hjemmeside om mit nye forlag in spe, men den skal være gratis at oprette- hvilke(n) kan du anbefale? 

Jeg vil meget gerne udgive min 1. bog via dette mit kommende forlag!

Hej Rebecca,

Jeg har ikke de store erfaringer fra forlagsbranchen, men mht. hjemmeside, så er det altså dumme penge at spare at bruge en gratis hjemmeside. Det koster ca. en 100-krone at købe dit helt eget domænenavn, og derfra kan man købe hosting for 10-20 kroner pr. måned.

Vi taler altså en udgift på under 250 kroner om året, og det er ikke ret meget at give for at virke lidt mere professionel, end hvis man blot har en side på et subdomæne hos en udbyder af gratis sider.

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke svært at starte eget forlag (jeg har et lille ét, så jeg ved, hvad jeg taler om), men bøgerne sælger jo ikke sig selv.
Hvis du får held til at udgive din bog på et etableret forlag, får du en masse markedsføringsmæssige fordele, men du går også glip af muligheden for selv at styre en masse ting. Det er jo en afvejning mellem profit og forfængelighed.
Som nævnt starter du på isbn.dk.

Hvis du er ledig, så tjek lige med a-kassen, før du kaster dig ud som forlagsredaktør - måske bliver du rådighedsvurderet og mister retten til dagpenge. Den hanlder nemlig ikke om, hvor mange penge, du tjener, men om du arbejder i dit forlag - og det gør du vel - ellers giver det jo ikke rigtig mening.

mvh Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

 Jeg ved ikke noget om forlagsbranchen, andet end at den er megahård. Har arbejdet i en boghandel, og det er i høj grad de store forlag der sætter dagsordenen (Gyldendal, Aschehoug, Politiken, L&R). Boghandlerne selv bryder sig heller ikke helt vildt om de små forlag, fordi deres distributionskanaler er mere besværlige, end de store (DBK & NBC). 

 Mht hjemmeside, så køb eget domæne + webhotel. Det billigste er One, men der er ikke så meget support at hente, der findes andre hoteller med mere support. Wannafind og Gigahost mener jeg er ok til det. Til gengæld har de nogle udmærkede skabeloner.

Hvis du vil i krig med det selv, findes der en del gratis/open scource CMS systemer, men hvis følgende ord ikke siger dig noget, skal du finde en programmør: html/css, php, mysql-databaser, ftp. Hyr for guds skyld også en god designer til at stå for designet af websitet - forlag med grimme hjemmeside fås der 50 af på dusinet....

Gratis CMS-systemer kan være: Joomla, Drupal, Indexhibit, Wordpres.

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Malene Hald:

Boghandlerne selv bryder sig heller ikke helt vildt om de små forlag, fordi deres distributionskanaler er mere besværlige, end de store (DBK & NBC). 

Små forlag kan nu sagtens været tilknyttet de store distributionscentre. Jeg er tilknyttet NBC. :-)

~
Anja

Fra Stakroge
Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

I bogproduktion er der jo lang vej fra idé til færdig bog, der er klar til salg. Du skriver ikke meget om, hvor du står på den front. Her tænker jeg på redigering, opsætning, omslagsillustration, herunder kontrakt til illustrator (evt. forfatter, kunne måske være godt selv at have en kontrakt, selvom forlaget er dit eget) og hvad der nu ellers skal gøres, inden bogen er klar.

Hilsen Helene

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)