Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsordningen og beskatning

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er med i et 10-mands selskab omkring en ejendom, hvor jeg har tjent en del penge, som står i virksomhedsordningen. Af disse penge er 2/3 udskudt skat. Hvis jeg bruger af disse penge til privat forbrug beskattes jeg, men jeg kan lade dem blive stående i virksomhedsordningen, som så på denn måde er et lukket system. Jeg leder metoder til at 1) få disse penge til at arbejde og 2) minimere skattebetalingen.
 
Ellers vil jeg så re-investere pengene i et nyt ejendomsprojekt, og om 15 år er situationen så den samme, blot med (forhåbentlig) endnu flere penge. Og såleds kan jeg så i tid og evighed skubbe denne stadig større pose skattepenge foran mig. Men det er da brandirriterende at sidde med ½ mio som tilhører skattevæsenet uden at kunne røre dem.
 
Kort sagt, er der en (100% lovlig) måde jeg kan få fat i skatte-andelen i stedet for at skrive en stor check til skattefar?
 
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Min situation er den samme.

Men jeg ser ikke rigtig nogen vej ud af "skattekniben". Når først penegene hæves til den private afdeling, falder skattebetalingen. Men det er vel ikke helt korrekt at 2/3 tilhører skattevæsenet. Du har vel indbetalt 30% aconto skat for overskuddet ? Dermed mangler du jo kun at indbetale de sidste ca. 30% når hævningen sker.
 
Måske Anette/Inloco kan uddybe tingene på en forståelig måde ??
Mvh/
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Tillykke til jer begge, at I er så gode til at drive virksomhed med overskud. I har også begge ret i, at det kan man ikke - altså få pengene ud uden at betale skat af dem:
 
I kan ikke hæve opsparet overskud til privat forbrug, uden at det koster beskatning fra de 30% a/conto op til den skattesats, som I skal betale, på det tidspunkt, hvor pengene hæves fra virksomheden.

Opsparing i virksomhedsordningen bruges derfor mest:

1. Når der er behov for konsolidering i virksomheden, f.eks. til finansiering af debitorer/lager, udvidelser eller man skal bruge pengene til f.eks. markedsføring i efterfølgende år.

2. Til udjævning af skatten set over en række år, sådan at I, i de år hvor I ikke når op på topskattegrænsen, kan hæve af overskuddet og på den måde altid udnytte "bundfradraget" i topskatten.
 
3. I tilfælde af meget høje renteudgifter, hvor beskatningen er mere fordelagtig i virksomhedsordningen.
 
4. Af studerende, som har virksomhed som bijob og tjener mere end de ca. 72.000 kr., de må efter SU-reglerne.

Man kan ikke på en eller anden smart måde konvertere opsparet overskud til frie penge til forbrug.
 
I stedet for at spekulere på skattetingene, kan altså I glæde jer over, at det opsparede overskud giver jer frihed til ikke at tjene noget særligt i et år, så I måske kan komme ud på drømmerejsen eller foretage en anden tilsvarende aktivitet, hvilket ikke er alle beskåret. Og så længe de bliver i virksomheden, kan det jo stadig lade sig gøre at investere dem fornuftigt og tjene endnu flere penge.
 
Men når de hæves, kommer skattefar og henter sin del. I og jeres familier bruger også vejene, hospitalerne - og måske har vi andre skatteborgere smidt hundredetusindevis af kroner efter, at I skulle få en god uddannelse. Så kan I være stolte af at være blandt dem, der bidrager til vækst og udvikling i samfundet ved at være dygtige forretningsfolk.
 
 
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)