Ved at byde højere på dine keywords får du den effekt, at din annonce bliver vist højere oppe blandt alle dem, der annoncerer.
Ved at blive vist højere oppe blandt de andre annoncører, vil chancen for at nogen klikker på din annonce være større.
Derfor får du en højere CTR.
Men det er ikke den eneste måde at komme højere op på og ved at ligge øverst er det ikke altid at dem, der klikker, er relevante nok til dit produkt.
Google tildeler en Quality Score til dine keywords baseret på 1) CTR for det enkelte keyword, 2) hvor relevante dine keywords er i forhold til din annoncetekst og 3) hvor godt dit keyword har klaret sig historisk set.
Det er din Quality Score, der bestemmer dit minimums bud du skal betale for at blive vist i søgeresultaterne. Hvis du har sat dit bud for lavt vil du rangere længere nede på listen af annnoncører. Derfor, hvis du sætter dit maksimum bud højt OG optimerer din annoncegruppe, så dine keywords får en HØJ quality score, betaler du mindre for et klik, end hvis du ikke optimerer din annoncegruppe (og dermed får en lavere Quality Score). Fordelen ved at sætte dit maksimum bud højt er at du ikke er begrænset af et for lavt bud til ikke at blive placeret i søgeresultaterne.
Hvis din Quality Score er for lav og du har budt for lidt på dit keyword vil dit keyword blive gjort inaktiv. Dette er fordi der er andre på markedet, der har budt mere og/eller har en højere Quality Score på det samme keyword. Du løser det ved at forøge buddet på dit keyword eller gøre din annoncetekst mere relevant til dit keyword.
Det er ligesom et auktions system, hvor dem der byder højest kommer højest op i placering, hvor placeringen er udregnet ved at sammenholde din Quality Score med dit maximum cost per clik. Så du kan godt se, at ved at gøre alt for at hæve din Quality Score kommer du til at betale mindre for den samme placering som en, der har en lav Quality Score.
Så moralen er, at optimere din annoncegruppe ved alle de tips der gives i denne tråd og starte med en høj maximum cost per click, se, hvor du lander, prøv at forbedre dine annoncetekster og dine keywords som beskrevet for at prøve at få din Quality Score op og dermed komme til at betale mindre pr klik.
Et lille tip: Det er ikke altid mest attraktivt at ligge nr. 1 blandt de sponsorerede links på Google. Det er en dyr plads at holde, hvor du betaler for meget i forhold til den trafik du får til din side, og så er sandsynligheden for at folk køber også mindre. Det er bedre at ligge ca. 3-7, da dem som kikker her virkelig kigger efter det de søger. De skal gøre en lidt større indsats for at finde dig her, men dem som finder dig er så også det mere interesserede i dit produkt.
Du kender det sikkert fra dig selv, at når du søger og ser en annonce som det første på søgeresultatsiden klikker du måske lidt halvautomatisk på den. Altså et ikke alt for relevant klik, hvorimod hvis du nærlæser annoncerne i højre side, og finder en annonce du finder interessant, klikker du på den og er en mere interesseret køber.
Du kan teste det ved at styre din placering ved at variere dit maximum cost per click.
God fornøjelse med din Google AdWords annoncering.