Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør jeg

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra kbh s
Tilmeldt 18. Jul 07
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

jeg står i den uheldige situatiuon at min medarbejder ikke er taget ud til vores kunder som aftalt, jeg kan ikke få fat i ham, som jeg har prøvet på i 3 dage. han har underskrevet en ansættelsekontrakt, hvad kan jeg gøre? kan jeg tilbageholde hans løn eller andet?

han har desuden nogle nøgler til en kunde som jeg skal ud til i morgen, hvad kan jeg gøre for at få fat i dem?

Med venlig hilsen

en fortvivlet arbejdsgiver :-(

Øens vinduespolering og rengøring Kvalitet - miljø - flesibilitet 23 64 40 40
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det en timelønnet ansat, er det en funktionær eller? Hvor længe har personen været ansat? Er den ansatte for eksempel stadig midt i sin prøvetid?

Du kan ikke tilbageholde den ansattes løn. Det er første skridt til at gøre det til en besværlig sag og/eller få din ansattes fagforening på nakken.

Fortæl lidt mere om forholdene, så kan jeg give dig et svar.

 

Martin

Fra kbh s
Tilmeldt 18. Jul 07
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Han er timelønnet ansat på deltid, og har kun været ansat i en måned.

problemet er at han har medlt sig syg 2 gange på 14 dage, han meldte afbud til en kunde, fordi han skulle noget "andet", og jeg har snakket med en anden kunde i dag, hvor han slet ikke mødte op i går, jeg har prøvet at ringe, skrive mm for at få fat i ham, men det lykkes ikke, og han svare ikke tilbage. min største problem lige nu er at han har en nøgle til en af vores kunder, og jeg ikke ved hvordan jeg skal få fat i denne.

med venlig hilsen

ksl.

Øens vinduespolering og rengøring Kvalitet - miljø - flesibilitet 23 64 40 40
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Din medarbejder misligeholder jeres aftale, så du kan ophæve ansættelsesforholdet. Jeg mener, at du skal skrive til ham (anbefalet), at han har brudt jeres aftale og derfor ikke længere er ansat, alt efter hvilken aftale, I har, kan der være tale om en almindelig opsigelse eller måske en bortvisning. Bortvisningen betyder, at du ikke længere skal betale ham løn, og du er forpligtet til at reagere så hurtigt som muligt og i hvert fald i denne uge. (Er du usikker på, hvad der er hvad, skal du lige vende sagen med en rådgiver først, f.eks. en advokat, bortvisning er en alvorlig sag men måske den rigtige løsning her.) Samtidig skal du i det anbefalede brev skrive, at nøglen skal tilbagesendes omgående (i vedlagt, frankeret svarkuvert) og senest skal være modtaget hos dig f.eks. tirsdag i næste uge.

Alt efter hvor meget det haster med den nøgle og hvor alvorlig sagen er, ville jeg også i dit sted overveje selv at køre ud efter nøglen hos medarbejderen. Normalt ville jeg aldrig besøge medarbejdere uanmeldt, men hvis der er tale om en kritisk situation, hvor du kan miste en vigtig kunde, synes jeg godt, man kan forsvare det, specielt når medarbejderen er udeblevet.

 

 

 

 

Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville være meget forsigtig med en bortvisning da det i langt de fleste tilfælde fører til en efterfølgende sag og krav om erstatning.

Jeg kan tage fejl, men vil næsten forvente at din kontrakt indeholder en klausul om tre måneders prøvetid? I så tilfælde vil det være lettere om du opsiger kontrakten på grundlag af, at I ikke er et godt match og henvise til prøvetiden.

Martin

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin har ret i, at det er en alvorlig sag, som ofte medfører erstatningskrav, så i givet fald skal du lige tale med en rådgiver først. Men hvis ikke man må bortvise medarbejdere, som ikke møder på arbejdet, ikke overholder aftaler og forsvinder ud i det blå med betroede genstande, så ved jeg næsten ikke, hvorfor reglen findes. Jeg tror ikke, man skal være så bange for erstatningskrav i dette tilfælde, hvor ansættelsen har været så kortvarig, og formentlig vil medarbejderen helst bare undgå mere kontakt med arbejdsgiveren af den ene eller anden grund.

Jeg havde engang en medarbejder i en uge. Hun forsvandt ud i den blå luft og svarede ikke på hverken mails, telefoner, anbefalede breve eller noget som helst. Hun havde ikke engang opgivet sin bankkonto, så jeg kunne ikke overføre løn til hende. Hun blev bortvist under fravær, og jeg hørte aldrig mere, hun har ikke engang fået løn for den uge, jeg skylder hende. Senere fandt jeg ved et rent tilfælde ud af, at hun havde sagt ja til to jobs samtidig, og så valgte det andet. Af uransagelige årsager meldte hun så ikke rent ud, det havde jo ellers været bedre. Måske er det noget i samme stil, der er tale om i den aktuelle sag. 

Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

God pointe Anette mht. "hvorfor eksisterer reglen så"... Problemet er at reglen ikke er lovbaseret medmindre kontrakten følger funktionærlovgivningen og det tvivler jeg kraftigt på. Fagforeninger har været meget dygtige til at presse grænserne til klar fordel for arbejdstageren og det juridiske system vil i mange tilfælde dømme i forhold til den svage, her arbejdstageren.

Det kan være meget frustrerende og jeg har set mange situationer, der egentligt burde være ligetil højrebenet, ende med at arbejdsgiveren trækker det korte strå.

Så i valget mellem at åbne op for usikkerhed og risiko ved at bortvise medarbejderen versus at lukke sagen på en simplere og mere mindelig måde så ved jeg godt hvad jeg ville vælge.

Det løser dog ikke sagen med nøglen. Der ville jeg gøre som Anette anbefaler...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)