Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forlag

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej!

Har skrevet en roman og skal til at have den udgivet. Jeg fik positiv respons fra et forlag, som gerne ville udgive den mod at jeg betalte 20.000 kr som hjælp til at udgive 1.oplag på 900 bøger. Mit honorar ville blive 15% (excl 'offentlige afgifter til hver enkelt køber ' - hvilket jeg ikke ved, hvad betyder.)

Er det almindeligt - at man selv skal betale?

og hvad er gængs honorar?

Som det kan høres er jeg debutant og aner intet om forlagsbranchen.

Kan nogen hjælpe mig?

 KH Estrid

Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Estrid.

Jeg har fået udgivet 9 bøger og ikke betalt en krone som "hjælp" til udgivelsen. Tværtimod har jeg i de fleste tilfælde fået et pænt forskudshonorar, inden der blev solgt en eneste bog.

Der er mange forlag, som kan tilbyde dig at udgive din bog mod, at du selv betaler en del af udgivelsen. Men det sker som regel, når de IKKE tror på, at de kan tjene penge på at udgive din bog. 

Det er vigtigt, at du tænker over følgende. Hvad er vigtigst for dig:

- At få en bog på gaden, også selv om du skal betale en masse penge for det

- At få udgivet din bog og samtidig tjene et rimeligt honorar

Der findes forlag, som både har et "almindeligt" forlag, hvor de betaler udgifterne, og et "forfatterforlag", hvor man deles om udgifterne.

På det almindelige forlag tjener en forfatter mellem 10% og 15% af udsalgsprisen, hvorfra en masse omkostninger er trukket fra. 

På forfatterforlaget er det anderledes, men jeg kender ikke detaljerne godt nok. Men jeg mener, du bør have langt mere end de 15%, hvis du selv skal betale 20.000 kr. 

Jeg vil råde dig til at kontakte en del andre forlag først. Hvis du har tid til at vente, så tag på bogmessen i København til november og snak med alle de forlag, du orker. Her kan du også snakke med repræsentanter for Forfatterforeningen og få mere input.

 Gå på nettet og check en masse forskellige forlag ud. Kig i første omgang efter "forfatterforlag" og se, hvad andre tilbyder. Et oplag på 900 er efter min mening for højt sat til en begynderroman. Måske vill 400-500 være mere passende. 

Forlagene bruger desværre ikke så mange reklamekroner på at opreklamere nye forfattere, og derfor sælger deres bøger heller ikke store oplag. Det mest "sikre" er bogsalg til bibliotekerne, som måske køber 100-200 stk.

Hvis du selv mener, din bog er god, så vent hellere med at få den udgivet, til du finder et forlag, der vil betale dig et forskudshonorar, og som betaler samtlige omkostninger. Men send kun til ét forlag ad gangen og regn med, at det tager 2-3 mdr., før du får svar. Det tager tid i bogbranchen. Men skriv løs på noget nyt imens. En af mine bøger var omkring mange forlag, før den blev udgivet. Andre blev "snuppet" af forlaget med det samme. 

Spørg gerne løs. Jeg vil hjælpe dig så meget, jeg kan. Eller mail til mig, så kan jeg hjælpe dig videre. 

Forfatterhilsener

Anne Øgendahl

Forfatter af bl.a.

Dyrk dit talent - Til lykke på bryllupsdagen - Job-betet - Pyramidens gåde - Ufoens gåde - Spøgelsets gåde 

 

 

 

 

Freelance tekstforfatter, artikelskribent, taleskriver, forfatter www.taler.mono.net

Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej Anne.

Tusind tak for dit svar. Det kan jeg rigtig godt bruge. Det er jo en jungle, når man ikke har prøvet det før.

Jeg vil lige overveje i nogle dage. Så vender jeg måske tilbage.

Kærlig hilsen

Estrid 

Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej igen.

 

Selv tak. Du skal være meget velkommen til at spørge igen. Ja, det er en rigtig jungle at finde rundt i, og det glæder mig, hvis jeg kan hjælpe dig med at finde en genvej igennem den.

 

Kærlig sommerhilsen

Anne 

Freelance tekstforfatter, artikelskribent, taleskriver, forfatter www.taler.mono.net

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Estrid,

 

Kunne det være en ide at omdanne bogen til en e-bog? Martin Thorborg kunne måske give lidt vejledning i hvordan og hvorledes man griber den slags an, men i det tilfælde behøver du vist ikke kaste 20.000 efter markedsføringen. Det er vist væsentligt billigere, men kræver også mere af dig - i form af teasers, reklamer, adwords, presseomtale, pressemeddelelser og andet - men det er måske også en sund og sjov udfordring?

Det er rent gætværk - just my 2 cents!

Held og lykke med det.

Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

 Tak til flemming for dit indput. Jeg tror dog ikke det er det, jeg vil lige nu.

stor hilsen 

Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

 Er der nogen, der ved, hvad der sker med forfatterne, hvis et forlag går konkurs?

Hvis nu jeg som forfatter har betalt de 20.000 kr., de vil have i produktionsomkostninger - og så forlaget drejer nøglen om? 

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har betalt 20.000 kroner for en ydelse og forlaget går konkurs, før de har leveret den, må du stille op i køen af kreditorer.

Typisk vil der ikke være mange kroner at komme efter i et konkursbo, når først advokaterne har fået deres del, så i en situation som du beskriver, må man indstille sig på at vinke farvel til pengene.

Fra Stakroge
Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikke en sag, du sidder i der.

Personligt ville jeg råde dig til at udtømme alle forlagsverdenens muligheder, inden du går med på en selvfinansiering og især på et oplag så stort! På det engelske marked er der noget, der kaldes vanity publishers. De tager penge for at udgive en forfatter og gør så derefter næsten INTET for at markedsføre den. Og 20.000 kr. for 900 bøger er næsten trykomkostningerne i sig selv! Vanity publishers sidder altså bare og skovler penge ind på næsten nul arbejde, og så står forfatter der med en masse bøger, der aldrig markedsføres til hverken boghandlere, medier til anmeldelse osv. (Ved ikke om der er danske udgaver af denne slags editor/preditor typer).

Dernæst skal du være opmærksom på kontrakten. I min begrænsede tid som forlægger har jeg indsamlet adskillige kontraktudkast og fandt så frem til forfatterforeningens råd om, at forfattere ALTID skal sikre sig, at kontrakten er den standardkontrakt, der er udarbejdet mellem dansk forlæggerforening og dansk forfatterforening i 1987. Der er forlag, der laver kontrakter så ufuldstændige, at der ikke er nogen som helst § eller punkter, der sikre nogen af parterne ved alle de småting, der kan gå galt. Er du i tvivl om en kontrakt eller udkast til dem, så kontakt forfatterforeningen - de er der for at hjælpe dig!

Kontraktudkastet til 87 aftalen kan frit downloades fra www.danskforfatterforening.dk, se under ophavsret og kontrakter.

Bemærk også, om du SELV skal sørge for endelig redigering, korrektur osv. Du har pligt til det, men forlag læser normalt huskorrektur.

Du er velkommen til at skrive eller ringe til mig. Er inde i en lignende sag lige nu, hvor en forfatter var blevet tilbudt en lignende kontrakt af et andet forlag. I den forbindelse undersøgte vi en masse, og jeg har måske nogle informative links liggende - alt efter hvor du jo står i din sag.

Hilsen Helene

Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helene.

 

Tusind tak for dit meget gode råd. Jeg har ikke bundet mig til noget med forlaget. Har bare holdt dem hen, fordi jeg ikke rigtig vidste, hvad der var bedst at gøre.

Selvfølgelig vil man som forfatter gerne have sin bog udgivet - men den skal da også gerne have den bedste start på 'livet' som muligt.

Jeg var netop bange for, om dette var en pengemaskine.

Du skriver, du er inde i en lignende sag. Er du rådgiver, eller hur?

Jeg vil meget gerne vende tilbage, hvis jeg må.

I øjeblikket er jeg lidt gået i stå med projektet - men jeg har planer om endnu en gennemgang og endnu nogle forbedringer. Men har ikke ro nok i mit liv lige nu.

mange hilsener, Estrid

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)