Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

problemer med at postere lån i e-conomics.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Ishøj
Tilmeldt 19. May 07
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Har tilmeldt mig et online regnskabprogram og er godt igang med at lære det at kende. (e-conomics.dk)

Men har et spørgsmål til følgende:

når man posterer et afdrag på et lån på eks 100,-

Så sætter man de 100,- i debet på den status konto som lånet er på eks 6729 og modposterer på konto 6131 (årest hævninger i øvrigt)

Hvordan får jeg så posteret at beløbet er trukket over min konto?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit spørgsmål er lidt utydeligt, men jeg forsøger:

Du har et lån i virksomheden. Du afdrager med 100,- Du debiterer konto for lån og krediterer din bankkonto. Dette skal ske, hvis du betaler afdraget fra virksomhedens bankkonto.

Hvis det er dig privat, der betaler afdraget for virksomheden skal du kreditere din konto for indskud i virksomheden. Det svarer til (og dette skal du ikke bogføre) at du indbetaler yderligere 100,- til virksomheden som indskud (krediterer egenkapital) og lægger pengene i kassen (debiterer) og udbetaler pengene fra kassen (krediterer) og til sidst debiterer for afdraget på lånet. Men her påvirker det ikke virksomhedens bankkonto - og heller ikke din bankkonto, da du jo ikke skal bogføre din private transaktioner i regnskabet.

 Håber at det hjælper - ellers uddyb lidt om hvor pengestrømmen kommer og til (hvis konti, der påvirkes).

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)