Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bange for at starte

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej brugere af Amino,

 Jeg har længe tænkt på at starte en lille virksomhed med reperationer og support af computere og også salg af hardware.

 

Mit problem er bare at jeg ikke "tør" gå igang fordi jeg ikke kan gennemskue hvad jeg skal gøre med skat, moms og regnskaber.

 

Ind til nu har jeg bare lavet venner, bekendte og kollegaers computere og ikke taget noget specielt for det. Men problemet kommer når jeg køber reservedele ind, får rabat og vidersælger det. Kunden skal jo have en faktura som kan fungere som garanti bevis og jeg kan kun give dem den faktura jeg selv har fået da jeg købte varen og der er min rabat trukket fra.

 

Andet spørgsmål. Omsætter jeg for over 50.000 skal jeg så afregne moms? og skal jeg føre regnskab over noget som helst.

Og endelig, hvilken type selskab skal jeg starte (Hvis jeg da skal starte noget) jeg har ikke 125.000 til et aps

 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Haugaards:

Hej brugere af Amino,

 Jeg har længe tænkt på at starte en lille virksomhed med reperationer og support af computere og også salg af hardware.

 

Mit problem er bare at jeg ikke "tør" gå igang fordi jeg ikke kan gennemskue hvad jeg skal gøre med skat, moms og regnskaber.

 

Ind til nu har jeg bare lavet venner, bekendte og kollegaers computere og ikke taget noget specielt for det. Men problemet kommer når jeg køber reservedele ind, får rabat og vidersælger det. Kunden skal jo have en faktura som kan fungere som garanti bevis og jeg kan kun give dem den faktura jeg selv har fået da jeg købte varen og der er min rabat trukket fra.

 

Jeg vil anbefale dig at få en bogholder til at lave det for dig, så slipper Du for at gøre det selv, og det behøver ikke at være så dyrt.

 

Haugaards:

Omsætter jeg for over 50.000 skal jeg så afregne moms?

 

Ja.

 

Haugaards:

og skal jeg føre regnskab over noget som helst.

Ja, og det får Du bogholderen til.

 

Haugaards:

Og endelig, hvilken type selskab skal jeg starte (Hvis jeg da skal starte noget) jeg har ikke 125.000 til et aps

Du kan åbne et enkeltmandsfirma, det koster ikke noget.

 

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med moms og regnskab slipper du ikke for, hvis du omsætter for over 50.000 kr. Jeg ved, SKAT afholder nogle kurser for iværksættere, som det måske kan være en idé at tage med på. På samme måde er de meget flinke til at besvare dine spørgsmål, så tag endelig direkte kontakt – de hjælper gerne, er min erfaring.

Som jeg lige hører det, lyder det, som om et enkeltmandsfirma er det, du skal have. Så har du ikke penge ude at hænge, og det går blot som din personlige indtægt. Hvis endelig det bliver større med tiden, så tag dog det til den tid...

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej. 

Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Super tip omkring gratis info møde. Det er helt sikkert noget jeg kan bruger.

1000 tak.

 

og også tak til Hardorff.

Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Skat har også en iværksætter mappe, med en samling af forskellige vejledninger. Der står alt omkring moms, og hvad du må og ikke må. Jeg vil næsten kalde den for obligatorisk læsning.

Det du skal huske når du lader dig momsregistrere er at alle dine priser stiger 25%. Har du derfor bestemt dig for at du vil tjene 200 kr / timen, så vil kunden skulle betale 200 kr. hvis du ikke er momsregistreret men 250 kr hvis du er.

Den eneste grund til at du skulle lade dig momsregistrere var for at kunne købe hardware hos diverse distributører. Men til en lille virksomhed så kan du godt glemme alt om at komme i betragtning som kunde hos de store leverandører. De steder hvor du kan blive kunde vil priserne ligge stort set omkring dem du ser på edbpriser.

Mit råd er derfor at undlade at momsregistrere dig (såfrem du ikke regner med at omsætte for over 50.000). Har du så en kunde som vil købe en bærbar af dig, så køber du den hos en anden forhandler i kundens navn, og laver en faktura på en time eller to. På den måde er det kun dine timer som tæller op mod de 50.000, og reklamationer på hardwaren går til forhandleren.

Det er en super nem måde at starte op på, og senere kan du jo bare lade dig momsregistrere og begynde at sælge hardwaren selv. Men bare se efter at komme i gang Smile

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)