Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapital i forbindelse med Holdingselskab?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg er i øjeblikket i sidste fase omkring opkøb af en virksomhed - eller rettere aktiviteterne i en virksomhed. Derfor skal jeg have stiftet et nyt selskab til det formål, men overvejer meget seriøst om det ikke kan betale sig at stifte et holdingselskab til at eje driftselskabet med det samme.

Jeg har i den forbindelse en ting som jeg er lidt i tvivl omkring og det er nemlig kapitalbehovet! For hvis jeg har forstået det korrekt så kan et holdingselskab kun eje aps´er og as´er... og et holdingselskab skal vist også som minimum selv være et aps? Men betyder det at der skal fremskaffes 2 * 125.000 kr. eller tæller de 125.000 kr. i driftselskabet også for de 125.000 som der skal bruges i holdingselskabet?

 Håber der er en som har et godt svar Big Smile

 På forhånd tak og mange sommerhilsner herfra

Mvh/

Allan

Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan,

Du kan nøjes med 125.000 kr. (ApS)

Du skal først oprette holdingselskabet, som herefter opretter driftsselskabet.

Mvh

Brian Johansen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Awaw, Ja, der er flere fordele ved at stifte et holdingselskab, og ja, du kan godt "genbruge" de samme kr. 125.000 til at stifte både holdingselskab og driftsselskab. Læs mere om holdingselskaber her: http://www.cphlawfirm.com/da/selskabsret/selskabsstiftelse/holdingselskab.php Mvh Karsten
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan også bruge SMBA-selskaber, som kan stiftes med NUL i kapital.

Der skal selvfølgelig skydes penge ind, som mindst skal svare til købssummen  og de omkostninger, som kommer før indtægterne viser sig.

Du kan hive kapitalindskuddet ud nårsomhelst det er muligt, og du sparer en hel del penge til årsrapport og revision.

Et holdingselskab kan eksempelvis være A/S, ApS, SMBA, AmbA og eje en hvilken som helst kommbination af andele i andre selskabsformer og enhver form for aktiver i øvrigt.

Det vigtige ved at have et holdingselskab er, at du efter 3 år skattefrit for selskabet kan sælge aktier efter visse regler.

Et af mine selskaber assisterer med rutinemæssig stiftelse af SMBA-selskaber for KR 360 per time afregnet per minut.

MVH fra Ejler Ottesen 

Fra København
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ejler,

Kan et holdingselskab (aps) etablere et smba?

 

Og kan man sælge dele af smba'et videre?

 

Hilsen Karsten

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Jeg er ikke Ejler - men besvarer alligevel dine spørgsmål...;-)

Et holdingselskab kan etablere et SMBA. Der kræves imidlertid 2 deltagere, hvorfor holdingselskabet ikke alene kan stifte selskabet. Du bliver derfor nødt til at finde en yderligere deltager for at etablere et SMBA.

Der findes ikke lovgivning, der regulerer, hvorvidt dele af et SMBA kan sælges videre. Det antages imidlertid i den juridiske litteratur, at en selskabsdeltager (i hvert fald i store SMBA) som udgangspunkt frit kan overdrage sin andel, mens litteraturen forholder sig lidt mere tvivlende, når det gælder mindre SMBA-selskaber. Det vil derfor være en god ide at forholde sig til spørgsmålet i vedtægterne/SMBA-kontrakten. Alternativt er det naturligvis muligt i stedet at sælge aktiver ud fra selskabet, hvilket dog ikke altid skattemæssigt vil være nogen god ide sammenlignet med en gammeldags holdingsselskabskonstruktion med 2 anpartsselskaber.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har yderligere spørgsmål omkring selskabsstiftelsen.

Vh Peter - Advokat Århus (tlf. 87311102)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten S.:
Kan et holdingselskab (aps) etablere et smba?

Det kan man godt sammen med eksempelvis dig selv, da EogS kræver mindst to stiftere.

Karsten S.:
Og kan man sælge dele af smba'et videre?

Med det almindelige juridiske begreb om aftalefrihed kan du strukturere aftaler, som du vil. Du laver principielt nogle nye aftaler om ledelse og prokura og regulerer kapitalkonti og derved udbytteret.

Peter - Advokat Århus:
Du bliver derfor nødt til at finde en yderligere deltager for at etablere et SMBA.

Det er selvfølgelig rigtigt, men det mest indlysende valg er dig selv.

Peter - Advokat Århus:
Der findes ikke lovgivning, der regulerer, hvorvidt dele af et SMBA kan sælges videre.

Det er mange varianter af relevant lovgivning også for SMBA-selskaber, som jo også er håndteret med det almindelige juridiske begreb "begrænset hæftelse" og de ligeledes almindelige begreber omhandlende selskaber.

Peter - Advokat Århus:
gammeldags holdingsselskabskonstruktion med 2 anpartsselskaber.

Denne struktur medfører krav om årsrapport og revision i holdingselskabet, hvor du i SMBA-skaber med vide grænser kun skal lave et simpelt regnskab uden revisionspligt og regnskaber skal ikke offentliggøres og end ikke sendes ind til EogS.

MVH fra Ejler Ottesen

 

 

 

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige et tillægsspørgsmål.

Hvordan forholder det sig med startkapitalen, når der er 3 ejere af driftselskabet og hvor hver ejer et holdingselskab?

Skal hvert holdingselskab tilføres 125.000,-, eller kan man ligesom ved én ejer bruge driftselskabets kapital?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi taler om 3 holdingselskaber i topoen så skal hvert af de 3 holdingselskaber indeholde værdier for minimum 125.000 værd. Dvs. skal man stifte disse holdingselskaber på grundlag af datterselskabet, skal dette være minimum 375.000 værd, og taler vi om et selskab der oprindelig er stiftet for 125.000 kr. ja så udløser det skat. Det man ofte gør i stedet, når indehaverne ikke har lyst eller mulighed for at stille med 125.000 kr. værd er at man stifter et fælles holdingselskab. Når der så er værdier til det kan man senere lave 3 holdingselskaber via en såkaldt ophørsspaltning.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret...

Hvis vi har 3 holdingselskaber med hver 125.000,- i kapital, må vi så bruge af den kapital til stiftelse af driftsselskabet? Altså samme princip som når man ene mand kan oprette et holding- og driftselskab med de samme 125.000,-...

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)